Είναι πάντα... περίεργη η εντύπωση που εισπράττει κανείς όταν παρακολουθεί πανάκριβες, φαντεζί παρουσιάσεις για πράγματα που δεν είναι αντιστοίχως συναρπαστικά ή ξεχωριστά -γιατί αυτή ακριβώς ήταν η γενική εντύπωση από την Δικτυακή εκδήλωση της Apple για τα νέα της προϊόντα. Πριν καν τελειώσει ήταν ήδη επώδυνα προφανές πως ο,τιδήποτε επιδείχθηκε θα μπορούσε να είχε επικοινωνηθεί με τέσσερα ή πέντε δελτία Τύπου με το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα. Αλλά... όχι. Όλοι μας - η Apple, τα μέσα ενημέρωσης, το καταναλωτικό κοινό - πρέπει να προσποιούμαστε κάθε φορά σε τέτοια "σόου" πως όσα παρακολουθούμε θα πρέπει να είναι τόσο σημαντικά, όσο φανταχτερό είναι το σόου που τα επιδεικνύει. Σαν κάθε νέο iPhone να αξίζει εκδήλωση-υπερπαραγωγή εξ ορισμού. Για κάποιον απροσδιόριστο λόγο.
Εντάξει λοιπόν, έχουμε λοιπόν τα νέα iPhone 13: τα ίδια μοντέλα με τα περσινά (Mini/Απλό/Pro/Pro Max). Ο ίδιος σχεδιασμός με τον περσινό (με κάπως μικρότερη εγκοπή στην οθόνη), τα ίδια κουμπιά χειρισμού, η ίδια θύρα σύνδεσης/φόρτισης. Οι ίδιες διαστάσεις οθόνης με πέρυσι και οι ίδιες αναλύσεις στις οθόνες αυτές, οι ίδιες προδιαγραφές ασύρματης κι ενσύρματης φόρτισης, η ίδια προστασία από το νερό και την σκόνη, τα ίδια συστήματα βιομετρικής ασφάλειας. Κι αν όλα αυτά ακούγονται ως... πολλά "ίδια" μαζεμένα σε μια παράγραφο που αναφέρεται σε καινούργιο προϊόν τεχνολογίας, αυτό συμβαίνει γιατί είναι όντως πολλά.
Υπάρχουν φυσικά νέα στοιχεία στα iPhone 13 - απλώς δεν είναι τόσα, όσα θα δικαιολογούσαν με άνεση στα μάτια των πιο πολλών ανθρώπων νέα "γενιά" iPhone. Οι κάμερες έχουν βελτιωθεί, αλλά όχι κατά πολύ. Οι ενσωματωμένες μπαταρίες είναι κατά τι μεγαλύτερες, προσφέροντας ο,τιδήποτε ανάμεσα στην 1.5 και τις 2.5 ώρες περισσότερη αυτονομία. Οι οθόνες είναι κατά τι περισσότερο φωτεινές. Η πρόσβαση στα δίκτυα τηλεφωνίας 5G διευρύνθηκε και καταναλώνει λιγότερη ενέργεια. Ο επεξεργαστής Α15 και ο επεξεργαστής γραφικών είναι ταχύτεροι, αλλά όχι κατά πολύ σε σχέση με τους αντίστοιχους στα iPhone 14 (γι' αυτό και η Apple συνέκρινε τα νέα chip μόνο με των... ανταγωνιστών της). Η ίδια λοιπόν εικόνα κι εδώ: εκφράσεις όπως τα "κατά τι" και "όχι κατά πολύ" περιγράφουν προϊόντα απλώς εξελικτικά, βελτιωμένα "στα σημεία" - κι αυτό ακριβώς είναι τα iPhone 13 σε σχέση με τα iPhone 12.
Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, η Apple αξίζει τα εύσημα για ορισμένα άλλα πράγματα. Κράτησε, για παράδειγμα, τις τιμές πώλησης των iPhone 13 στα ίδια επίπεδα με αυτά των iPhone 12 παρά την παγκόσμια έλλειψη σε μικροεπεξεργαστές που έχει οδηγήσει το κόστος τους ψηλά. Έφερε επιτέλους στις οθόνες των iPhone Pro υψηλούς (και μεταβλητούς) ρυθμούς ανανέωσης, κάτι που προσέφεραν όλα τα κορυφαία κινητά με Android τα τελευταία χρόνια και όντως έλειπε από τις συσκευές της Apple. Αύξησε τον ελάχιστο αποθηκευτικό χώρο όλων των νέων μοντέλων στα 128GB, κάτι που επίσης έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό μα δεν παύει να είναι ευπρόσδεκτο. Τέλος: η εταιρεία συνεχίζει να πειραματίζεται με τις δυνατότητες της φωτογραφίας ή βιντεοσκόπησης που αξιοποιούν αλγόριθμους επεξεργασίας (computational photography), έστω κι αν μιλάμε για εφέ και όχι για αποφασιστικής σημασίας λειτουργίες.
Καλά όλα αυτά, βέβαια, μα δεν εξιλεώνουν ακριβώς την Apple για μία έκδοση iPhone διεκπεραιωτική. Είχαμε ουκ ολίγες τέτοιες όλα αυτά τα χρόνια - για την ακρίβεια μπορεί πλέον να διακρίνει κανείς με σαφήνεια πως η εταιρεία κάνει ένα άλμα σε κάθε τρία βήματα: προσφέρει τον ίδιο σχεδιασμό, το ίδιο hardware ως βάση συνολικά και τις ίδιες εξελικτικές βελτιώσεις "στα σημεία" για τρία χρόνια... και μετά προχωρά στην διάθεση ενός iPhone σημαντικά καλύτερου. Ίσως τα στοιχεία πωλήσεων που έχει στα χέρια της η Apple μαρτυρούν πως τους καταναλωτές δεν τους πειράζει αυτό. Ίσως χαράζει ακόμη και την συνολική της προϊοντική στρατηγική βάσει αυτού του ενδεχομένου. Αλλά αν έκανε το ίδιο οποιοσδήποτε κατασκευαστής κινητών βασισμένων σε Android - όπως έκανε μόνο μία φορά η Samsung - θα δεχόταν σφοδρή κριτική. Η Apple το κάνει μεθοδικά και δεν υπόκειται συνέπειες, γιατί... έτσι.
Αυτό που απέδειξε, ωστόσο, πάνω απ' όλα η Δικτυακή εκδήλωση της Apple είναι η πρόθεσή της να "στίψει σαν λεμονόκουπα" την πελατειακή της βάση: το πιστό κοινό που αγοράζει σταθερά τα προϊόντα της. Συνειδητά δεν βελτιώνει ποτέ όσο θα μπορούσε τα iPhone αν διακρίνει πως μπορεί να αποσπάσει από κάθε μοντέλο μεμονωμένα πιο πολλές πωλήσεις και... ναι, το διακρίνει κάθε φορά. Φέτος μάς έδωσε τον Α15 και τους υψηλούς/μεταβλητούς ρυθμούς ανανέωσης οθόνης. Του χρόνου θα μάς δώσει τον Α16 και κάμερα "ματάκι" στην πρόσοψη (punch hole) αντί για την διαβόητη πια εγκοπή - και ίσως κάποιου είδους ανασχεδιασμό αν... αισθάνεται γενναιόδωρη μαζί μας. Την επόμενη χρονιά τον Α17 και πιο πολλά Megapixels στις κάμερες. Την επόμενη χρονιά από αυτήν θα μάς δώσει τον Α18 και ίσως την κάμερα της πρόσοψης κάτω από την οθόνη. Και λοιπά, και λοιπά. Ποτέ τρεις γενναίες αναβαθμίσεις μαζί. Μέχρι δύο.
Αν έτσι έχουν λοιπόν τα πράγματα - και έτσι δείχνουν να έχουν βάσει των iPhone των τελευταίων πέντε ή έξι ετών το λιγότερο - τότε οι καταναλωτές θα πρέπει να ξεκινήσουν να κάνουν και αυτοί επιλογές αντίστοιχης συλλογιστικής. Ίσως δεν θα πρέπει, για παράδειγμα, να αγοράσουν νέο iPhone αν δεν είναι το λιγότερο τριετίας. Να μην το κάνουν ακόμη κι αν έχουν την οικονομική άνεση να αγοράζουν νέο iPhone κάθε χρόνο. Να διαλέξουν ένα σημείο σε αυτόν τον τριετή "κύκλο αναβαθμίσεων" της Apple και να μην αφήσουν τον εαυτό τους να μπει στον πειρασμό να αγοράσει νέο iPhone μέχρι το επόμενο αντίστοιχο σημείο στην τριετία αυτή.
Θα προέκυπτε πρόβλημα για την Apple; Από μία πλευρά όχι, γιατί το κύριο ζητούμενό της είναι να παραμένουν οι καταναλωτές μέσα στο δικό της σύστημα προϊόντων και υπηρεσιών. Από μία άλλη, όμως, αν όλοι οι κάτοχοι iPhone δεν ξαναγόραζαν νέο μοντέλο παρά κάθε τρία χρόνια...