Πολλοί αναλυτές και δημοσιογράφοι έχουν αναφερθεί στην κυκλοφορία του iPhone ως "κομβικού σημείου" στην πορεία της κινητής τηλεφωνίας και, εν τέλει, είχαν δίκιο: smartphones υπήρχαν και πριν από αυτό, όμως κανένα δεν επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε αυτές τις συσκευές σήμερα περισσότερο από το iPhone. Ναι, το όνομα της Apple έπαιξε ρόλο σε όλα αυτά. Ναι, τα επόμενα μοντέλα της αντέγραψαν πάρα πολλά πράγματα από συσκευές του ανταγωνισμού. Αλλά τα iPhone δεν θα είχαν αποδειχθεί επιτυχή για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα αν ο δείκτης ικανοποίησης των κατόχων τους δεν ήταν σταθερά τόσο υψηλός. Και οι πιο πολλοί κάτοχοι iPhone δεν θα μετέβαιναν στην επόμενη αγορά κινητού τους πάλι σε iPhone χωρίς να υπάρχει λόγος γι' αυτό (πιθανότατα περισσότεροι από ένας).
Αυτήν την εβδομάδα πάντως ένας από αυτούς τους λόγους - ίσως ο σημαντικότερος όσον αφορά στην ικανοποίηση των χρηστών iPhone - επανήλθε στο προσκήνιο από την εταιρεία λογισμικού ανάλυσης στοιχείων Mixpanel. Αυτή στην πιο πρόσφατη έκθεσή της για τις τάσεις στην αγορά της τηλεφωνίας σημείωσε πως, στις αρχές Απριλίου, όχι λιγότερο από το 90.45% (!) των iPhone στηριζόταν ήδη σε iOS 14. Ναι, δεν πρόκειται για... τυπογραφικό λάθος: εννιά στα δέκα iPhone που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία πεντέμισι χρόνια στηρίζονται στην ίδια έκδοση του λειτουργικού συστήματος της Apple, κάτι τόσο εκπληκτικό όσο και σημαντικό για έναν αριθμό από λόγους.
Η εκτίμηση της Mixpanel είναι κατά πάσα πιθανότητα ακριβής καθώς ευθυγραμμίζεται με τα δεδομένα της ίδιας της Apple του Φεβρουαρίου, βασισμένα σε στοιχεία του App Store: εκείνη η επίσημη αναφορά τοποθετούσε την υιοθέτηση του iOS 14 στο 86% όλων των iPhone της τελευταίας τετραετίας και στο 80% όλων των iPhone εν χρήσει. Ναι, ούτε αυτό είναι τυπογραφικό λάθος, καθώς στην πράξη το iOS 14 εγκαθίσταται έως και στα iPhone 6S του 2015 (!), τα οποία είχαν διατεθεί στην αγορά με το... iOS 9. Το τί σημαίνουν αυτά τα πολύ υψηλά ποσοστά όσον αφορά στην ομοιογένεια λειτουργιών και χρήσης, στην συμβατότητα εφαρμογών και στην ασφάλεια τόσων εκατοντάδων εκατομμυρίων συσκευών, δεν μπορεί να υποτιμηθεί.
Το Android - συγκριτικά πάντοτε με το iOS - όχι μόνο βρίσκεται πολύ μακριά όσον αφορά στο ποσοστό χρήσης της νεότερης έκδοσής του, αλλά συνεχίζει να πάσχει από το διαβόητο πια πρόβλημα κατακερματισμού της πελατειακής του βάσης (το οποίο δεν δείχνει να επιλύεται ούτε το 2021 ή το 2022). Στοιχεία της Statcounter για τον Μάρτιο τοποθετούν το Android 11 στο μόλις 9% των κινητών που βασίζονται στο λειτουργικό σύστημα της Google, ενώ στο Android 10 αντιστοιχεί το 41%, πάντα σε παγκόσμιο επίπεδο (ακόμη και στο Android 9 αντιστοιχεί το διόλου ευκαταφρόνητο 19%). Η κατάσταση με όλες αυτές τις διαφορετικές εκδόσεις Android δεν είναι τόσο άσχημη όσο στις ημέρες των εκδόσεων 5/7/8, μα παραμένει προβληματική για το κοινό και τους δημιουργούς apps ειδικά στους τομείς της ασφάλειας και της συμβατότητας. Στον κόσμο του Android απλώς είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που εμπλέκονται στην διαδικασία αναβάθμισης ενός κινητού σε επόμενη έκδοση του λειτουργικού του. Στον κόσμο του iOS η ίδια διαδικασία δεν θα μπορούσε να είναι απλούστερη.
Καμία έκπληξη, λοιπόν, που πολλοί θεωρούν ως "μυστικό όπλο" της Apple για την σταθεροποίηση του μεριδίου αγοράς που κατέχει στα κινητά, ακριβώς αυτόν τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις αναβαθμίσεις λογισμικού τους: οποιοσδήποτε αγοράζει iPhone σήμερα, μπορεί να είναι βέβαιος ότι θα λάβει (το λιγότερο) τρεις επόμενες εκδόσεις του λειτουργικού του συστήματος δωρεάν, σε τακτική βάση και με μεγάλη ευκολία, καθώς και πολλαπλές ενημερώσεις ασφαλείας κάθε χρόνο, όλες απευθείας από τους servers της Apple. Ούτε ασυνεπή ή άτακτα χρονοδιαγράμματα αναβάθμισης, ούτε αναβαθμίσεις που δεν γίνονται ποτέ, ούτε καθυστερήσεις λόγω ελέγχου από πάροχο. Είναι ό,τι κοντινότερο στην έννοια της "αυτοματοποιημένης υπηρεσίας υποστήριξης", η οποία λειτουργεί όσο προβλέψιμα χρειάζεται ο κόσμος.
Αυτός είναι, φυσικά, ένας λόγος για τον οποίο τα iPhone διατηρούν την αξία μεταπώλησής τους ψηλά σε σχέση με αντίστοιχου κόστους κινητά βασισμένα σε Android: είναι πολύ πιθανό την ημέρα που θα πωληθεί ένα χρησιμοποιημένο iPhone, να έχει ακόμη ένα ή δύο χρόνια πλήρους υποστήριξης αναβαθμίσεων ακόμη μπροστά του. Και αυτός είναι, εν τέλει, ο κύριος λόγος για τον οποίο ένας ικανοποιημένος πελάτης - που αισθάνεται πως έχει εισπράξει αρκετή χρήση και αξία από ένα iPhone μέσα σε 2 ή 3 χρόνια - θα επιλέξει πιθανότατα και πάλι iPhone όταν αποφασίσει να αγοράσει νέο κινητό. Μέχρις ότου η Google να βρει έναν τρόπο με τον οποίο θα προσφέρει κάτι αντίστοιχο - γιατί το Android One υιοθετήθηκε από ελάχιστους κατασκευαστές τελικά - η Apple θα υπερέχει στον συγκεκριμένο τομέα. Μήπως είναι ώρα να αρχίσει να αποκαλύπτεται εκείνο το λειτουργικό που θα διαδεχθεί το Android και σήμερα γνωρίζουμε μόνο ως Fuschia; Λέμε τώρα!