banner

Γιατί απέτυχε το Dynamic Island λοιπόν, Apple;

Η περισσότερα υποσχόμενη νέα δυνατότητα του iOS 16 απογοήτευσε, μπορεί να βελτιωθεί στο iOS 17;

Η εκδήλωση WWDC 2023 της Apple βρίσκεται πια λιγότερο από μία εβδομάδα μακριά και, ως είθισται, η φημολογία γύρω από το τί νέο μπορεί να φέρει η εταιρεία σε δισεκατομμύρια καταναλωτές παγκοσμίως με τις επόμενες εκδόσεις των iOS, iPadOS, macOS, watchOS και TVOS οργιάζει. Ενδιαφέρει πολλούς, ωστόσο, να διαπιστώσουν επίσης τί σχεδιάζει να κάνει η Apple όσον αφορά σε μία ήδη υπάρχουσα λειτουργία του iOS: το πολυσυζητημένο Dynamic Island. Αν μη τί άλλο ενδιαφέρει γιατί έχουμε βρεθεί και παλιότερα στην ίδια θέση και το πώς θα κινηθεί ο αμερικανικός κολοσσός αυτή τη φορά ίσως αποδειχθεί σημαντικό για μελλοντικές τέτοιες περιστάσεις.

Για τους φίλους και φίλες του Αθηνόραμα Digital που χρειάζονται μία υπενθύμιση σχετική, το Dynamic Island ήταν η μεγαλύτερη έκπληξη του 2022 για το iOS: ένα τμήμα της οθόνης σχεδιασμένο να αλλάζει μέγεθος και σχήμα προβάλλοντας πληροφορίες, αλλά και παράλληλα να... κρύβει την κάμερα της πρόσοψης με τρόπο απρόσμενα καλαίσθητο. Ήταν όχι μόνο μία έξυπνη παραλλαγή αντίστοιχων υλοποιήσεων σε κινητά βασισμένα σε Android, αλλά και μία προσθήκη ικανή να εμπλουτίσει, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, τον τρόπο που αλληλεπιδρούν οι κάτοχοι iPhone με το iOS. Σήμερα, ωστόσο, πρακτικά κανείς δεν μιλά για το Dynamic Island. Οι κάτοχοι iPhone 14 Pro/Pro Max, δε, που το έχουν στην διάθεσή τους το... αγνοούν επιδεικτικά. Τί συνέβη, λοιπόν;

Δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που η Apple φέρνει στο προσκήνιο κάποια νέα λειτουργία ή δυνατότητα και στην συνέχεια αποτυγχάνει οικτρά να την καθιερώσει. Πολλοί είναι βέβαιο πως θυμούνται, για παράδειγμα, το 3D Touch, μία λειτουργία του iOS 9 που έγινε διαθέσιμη στο κοινό το 2015 με την κυκλοφορία του iPhone 6S: αυτή εξομοίωνε λίγο-πολύ το "δεξί κλικ" των mouse στα εικονίδια των Η/Υ desktop αν ο καταναλωτής "κρατούσε πατημένο" (long press) το εικονίδιο ενός app. Αρχικά δεν εντυπωσίασε κανέναν καθώς ήταν πρακτικά... άχρηστο, στην συνέχεια βελτιώθηκε αισθητά αλλά το 2017 είχε πια καταστεί σαφές πως οι ανεξάρτητοι δημιουργοί apps δεν σκόπευαν να το αξιοποιήσουν γιατί ο κόσμος δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον γι' αυτό (παράλληλα βέβαια συνέβη και το αντίστροφο). Αποτέλεσμα: αφού ούτε η ίδια η Apple προσπάθησε "να το σώσει" αξιοποιώντας το στα δικά της apps, το 2019 αφαιρέθηκε από το iOS (τα iPhone XS/XS Max ήταν τα τελευταία μοντέλα που το υποστήριζαν) και δεν ξανάκουσε γι' αυτό κανείς.

Το άλλο τέτοιο παράδειγμα αποτυχημένου χαρακτηριστικού που υποσχόταν να εμπλουτίσει την αλληλεπίδραση με συσκευές της Apple δεν ήταν άλλο από την διαβόητη TouchBar των MacBook που κυκλοφόρησαν ανάμεσα στο 2016 και το 2021. Αυτή η λεπτή λωρίδα-επιφάνεια αφής αντικαθιστούσε τα λεγόμενα function keys (F1-F12) και ορισμένα ακόμη, οπότε... μοιραία σχεδόν την μίσησαν αμέσως όλοι οι επαγγελματίες χρήστες που αξιοποιούν συνδυασμούς πλήκτρων ως συντομεύσεις για εντολές (shortcuts). Ακόμη και το ευρύ κοινό, ωστόσο, στην ουσία δεν συμφιλιώθηκε ποτέ με την TouchBar γιατί δεν ήξερε - και δεν τού εξηγήθηκε - πώς ακριβώς θα μπορούσε να την αξιοποιήσει. Ακόμη και η ίδια η Apple απέτυχε να επιδείξει ενδιαφέρουσες χρήσεις αυτού του χαρακτηριστικού και να εμπνεύσει τους δημιουργούς προγραμμάτων να εξερευνήσουν τρόπους εκμετάλλευσής της ουσιαστικούς. Οι... πανηγυρισμοί σχεδόν που εκδηλώθηκαν όταν κατέστη σαφές το 2022 ότι η TouchBar δεν θα επιστρέψει σε κανένα νέο MacBook, ήταν ενδεικτικοί.

Και τα δύο αυτά χαρακτηριστικά απέτυχαν για τρεις διαφορετικούς λόγους, οι οποίοι ισχύουν για το καθένα με διαφορετικούς τρόπους. Πρώτον, και τα δύο έδειχναν πολλά υποσχόμενα "στα χαρτιά", αλλά ήταν φανερό πως ελάχιστοι άνθρωποι είχαν ασχοληθεί εκτενώς - πριν την υλοποίησή τους, όταν έπρεπε δηλαδή - με το πώς ακριβώς υποτίθενται πως θα προσέφεραν "το κάτι παραπάνω" σε λειτουργικότητα. Η TouchBar είναι βέβαια "ένοχη" γι' αυτό το "φάουλ" με τρόπο περισσότερο προφανή απ' ό,τι το 3D Touch, αλλά και το δεύτερο δεν ήταν τυχαίο που δεν κατόρθωσε να αφομοιωθεί από τους κατόχους iPhone ως συνήθης χειρονομία χρήσης (gesture) για τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Δεύτερον, ούτε το ένα χαρακτηριστικό ούτε το άλλο προσέθεσε κάτι αξίας, κάτι ουσιαστικό στην καθημερινή χρήση των συσκευών της Apple. Λειτουργίες που γοργά αποδεικνύονται απλώς "bonus" και όχι σε κάποιο βαθμό έστω πολύτιμες, σπάνια καθιερώνονται. Τρίτον, ούτε το ένα ούτε το άλλο χαρακτηριστικό είχαν λειτουργικότητα αποκλειστική, δεν έκαναν δηλαδή κάτι που δεν μπορούσε να γίνει ήδη με άλλους τρόπους (τους πιο πολλούς εκ των οποίων οι χρήστες γνώριζαν και είχαν συνηθίσει με την πάροδο των ετών).

Είναι λογικό, λοιπόν, να αναρωτιέται κανείς αν θα... "τριτώσει το κακό", με την έννοια πως το Dynamic Island θα μπορούσε να έχει κάλλιστα την τύχη των 3D Touch και TouchBar. Κάτι τέτοιο θα επηρέαζε πάρα, μα πάρα πολύ κόσμο, καθώς το Dynamic Island θα προσφέρεται φέτος απ' όλα τα νέα iPhone, δηλαδή και από το "απλό" μοντέλο, και από το Plus, όχι μόνο από τα Pro και Pro Max, οπότε - μαζί με τους ήδη κατόχους των 14 Pro/Pro Max - μιλάμε για πολλές δεκάδες εκατομμύρια καταναλωτές το λιγότερο. Οι πρώτες διαρροές των iPhone 16, δε, επίσης αναφέρονται σε αυτό ως στάνταρ σε όλα τα μοντέλα του 2024. Καθώς το Dynamic Island θα... "επιπλέει στη μέση της οθόνης" τόσων εκατομμυρίων κινητών, η Apple μάλλον δεν μπορεί έτσι απλά να το αφήσει να "σβήσει μόνο του" ως χαρακτηριστικό (όπως έκανε με το Touch 3D). Καθώς, δε, η ύπαρξη του Dynamic Island είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτήν της κάμερας πρόσοψης, μόνο τα iPhone που θα ενσωματώνουν "αόρατη" κάμερα κάτω από την οθόνη (under-display camera) θα είναι σε θέση να απαλλαγούν από αυτό. Και για την Apple αυτό το ενδεχόμενο βρίσκεται ακόμη πάρα, μα πάρα πολύ μακριά (ίσως όχι νωρίτερα από το 2027 ή 2028).

Όχι. Η Apple είναι πρακτικά υποχρεωμένη να κάνει κάτι με το (και για το) Dynamic Island. Τί όμως; Η σχετική φημολογία στο Web οργιάζει τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς αναφορές από τα κεντρικά της εταιρείας υπόσχονται πως "φέτος το Dynamic Island θα εμπλουτιστεί με νέες δυνατότητες" χωρίς να αναφέρουν ο,τιδήποτε συγκεκριμένο. Η λογική επιτάσσει να υποστηρίζονται πολύ περισσότεροι τύποι ειδοποιήσεων αυτή τη φορά ή να προβάλλονται πληροφορίες από τα Live Activities που να έχουν κάποια αξία χρηστική, για παράδειγμα, αλλά ποιά μορφή θα έχουν οι ειδοποιήσεις και πληροφορίες αυτές δεν έχει διαρρεύσει. Μία φήμη που... "επιμένει", πάντως, θέλει το γνωστό animation-σφαίρα της Siri στο κάτω μέρος της οθόνης να μεταφέρεται στο σημείο του Dynamic Island και να λειτουργεί από εκεί, ενώ σκόρπιες αναφορές υπάρχουν και για apps της ίδιας της Apple (τα εξ ορισμού εγκατεστημένα στα iPhone δηλαδή) που θα υποστηρίζουν στο iOS 17 πιο πολλούς τρόπους αλληλεπίδρασης εξ αρχής.

Το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να κάνει η Apple, ωστόσο, όσον αφορά στο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό των νεότερων iPhone είναι στην ουσία προφανές: πρέπει να δώσει στους δημιουργούς apps όλα τα εργαλεία και τις δυνατότητες πρόσβασης στο σύστημα του iOS που χρειάζονται, έτσι ώστε αυτοί να εκμεταλλευτούν πλήρως το Dynamic Island. Να το αξιοποιήσουν είτε σε πράγματα που εξοικονομούν χρόνο και προσπάθεια στους καταναλωτές, είτε σε πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν με κανέναν άλλο τρόπο, παρά μόνο χρησιμοποιώντας το Dynamic Island. Μόνο έτσι αυτό το χαρακτηριστικό θα κεντρίσει το ενδιαφέρον, θα επιτύχει και θα εξελιχθεί σε συγκριτικό πλεονέκτημα των iPhone που το προσφέρουν έναντι των άλλων iPhone ή έναντι των καλύτερων κινητών που βασίζονται σε Android. Αν η Apple δεν προχωρήσει προς αυτήν την κατεύθυνση τον Ιούνιο με το iOS 17, τότε το Dynamic Island μπορεί να αποδειχθεί η μεγαλύτερη αποτυχία της εταιρείας όσον αφορά στο γραφικό περιβάλλον των λειτουργικών της συστημάτων. Δεν είναι τόσο δύσκολη η επιλογή εκ μέρους της, είναι;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner