Η αλήθεια είναι πως η Google μάς έχει συνηθίσει πολύ περισσότερο στις εξαγορές απ' ότι στις... πωλήσεις, σχετική έκπληξη λοιπόν προκάλεσε πριν από μερικές ώρες η ανακοίνωσή της σχετικά με την πώληση της Motorola στη Lenovo. Η δεύτερη είναι στην ουσία μία κινεζική εταιρεία που, αξιοποιώντας τη χρηματική της δύναμη, επιδιώκει να εισέλθει σε νέες αγορές χωρίς να ιδρύσει εξ αρχής παρουσία και να καλλιεργήσει νέα brands εκεί. Το έχει πράξει ήδη με το τμήμα καταναλωτικών υπολογιστών της IBM εδώ και χρόνια, το έπραξε πρόσφατα με τον ίδιο τρόπο εξαγοράζοντας το τμήμα των εισαγωγικών επιχειρηματικών server της ίδιας εταιρείας... και με την εξαγορά της Motorola ανοίγει το δρόμο και για την παρουσία της στην αμερικανική αγορά των smartphones.
Κάποιοι από τους όρους της συμφωνίας δεν είναι απόλυτα σαφείς, το χρηματικό της τμήμα πάντως είναι: το συνολικό κόστος ανέρχεται για τη Lenovo στα 2.91 δις δολάρια, εκ των οποίων τα 660 εκ. είναι ρευστό και θα καταβληθεί άμεσα, τα 750 εκ. είναι μετοχές της Lenovo και τα υπόλοιπα προσυμφωνημένα ποσά που θα καταβάλλονται τμηματικά μέσα στην επόμενη τριετία. Αν αντιδιαστείλει κανείς το αντίτιμο αυτό με τα 12.5 δις δολάρια που κατέβαλλε η Google το 2012 για να εξαγοράσει τη Motorola - και τα σχεδόν ακόμη 2 δις δολάρια που έχει έκτοτε επενδύσει σε αυτήν για να την καταστήσει επικερδή - εκ πρώτης όψεως θα μπορούσε να καταλήξει στο συμπέρασμα πως η Google αποδεικνύεται ζημιωμένη. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν είναι απαραίτητα σωστό... αν και εμπεριέχει μία δόση αλήθειας: η αμερικανική εταιρεία την τελευταία διετία διαπίστωσε πρακτικά πως ο ρόλος και ο χαρακτήρας του κατασκευαστή εν τέλει και δεν της ταιριάζει, και την αποπροσανατολίζει από τις δραστηριότητές της εκείνες που έχουν τη μεγαλύτερη σημασία. Εξ ου και η σχετική πώληση, η οποία μάλιστα έχει γίνει με τους δικούς της όρους.
Ποιοί είναι οι όροι αυτοί; Είναι, φυσικά, αυτοί που σχετίζονται με την αιτία που οδήγησε τη Google στην εξαγορά της Motorola περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη: οι κατοχυρωμένες ευρεσιτεχνίες (patents) που η ιστορική εταιρεία συγκέντρωσε στη διάρκεια μιας πορείας 30 ετών στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας. Από τις 17.000 αυτές πατέντες, η Google κρατάει τη συντριπτική τους πλειοψηφία (και σίγουρα όλες τις σημαντικές), παραχωρώντας στη Lenovo μόλις 2.000 από αυτές (των οποίων εξαγοράζει με πάρα πολύ μικρό κόστος τα δικαιώματα). Η Google κρατά, δε, και το εξαιρετικό τμήμα έρευνας της Motorola (το περίφημο Advanced Technology and Projects Group), όπου σίγουρα σχεδιάζονται προϊόντα προς αξιοποίηση μελλοντικών εκδόσεων του Android, συνοδευτικών του Glass, συμπληρωματικών της ρομποτικής και άλλων δραστηριοτήτων όπου η Google έχει ήδη δεδηλωμένη παρουσία.
Με τα παραπάνω ως δεδομένα, μόνο "χαμένη" δεν δείχνει να είναι η Google από όλα αυτά, ενώ και η Lenovo δείχνει να έχει επιτύχει μία καλή συμφωνία γι' αυτό που ήθελε: την είσοδό της στην τεράστια αμερικανική αγορά με ένα brand που εκεί έχει σημαντική δύναμη (σε αντίθεση με όλο τον υπόλοιπο κόσμο όπου... δεν). Ωφελημένες ωστόσο από όλα αυτά - και αυτή είναι μία ενδιαφέρουσα παράμετρος στην περίπτωση της Samsung - είναι και οι κατασκευάστριες εταιρείες smartphones που συνεργάζονται με την Google για το Android. Αυτές δεν βρίσκονται στην άβολη θέση του ανταγωνιστή με την εταιρεία που εξελίσσει το λειτουργικό σύστημα που αξιοποιούν, καθώς από την αρχή υπήρχε αυτή η εντύπωση της "ναι μεν θεωρητικής ουδετερότητας, αλλά πρακτικής ευνοϊκής μεταχείρισης" όσον αφορά στη Motorola. Με την εξαγορά από τη Lenovo, η Motorola είναι πια άλλος ένας κατασκευαστής. Τίποτε περισσότερο από αυτό.
Δεν είναι λίγοι αυτοί, άλλωστε, που συνδέουν την εξαγορά αυτή με την δεκαετή συμφωνία που υπέγραψε πριν από μερικές ημέρες με τη Google η Samsung. Οι σχέσεις των δύο εταιρειών παραμένουν "λεπτών ισορροπιών", καθώς η δεύτερη θα επιδιώξει στο προσεχές μέλλον να κυκλοφορήσει smartphones με το λειτουργικό σύστημα Tizen - δεν είναι δύσκολο λοιπόν να φανταστεί κανείς πως η πώληση της Motorola χρησίμευσε και ως "απόδειξη καλής πίστης" από τη Google στη συμφωνία με την Samsung... ή ακόμη και ότι η Samsung ενδεχομένως ζήτησε από τη Google τις αποδείξεις αυτές της μη ανταγωνιστικής πρόθεσης πριν την υπογραφή της συμφωνίας. Ας μην ξεχνάμε, στο κάτω-κάτω, πως η Samsung παραμένει ο κατασκευαστής με τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων συσκευών - smartphones, players και tablets - βασισμένων σε Android. Ό,τι και να έχει συμβεί "στο παρασκήνιο", η ιδιότητα του κατασκευαστή smartphones για τη Google ανήκει πια στο παρελθόν. Γνώμη μας; Και... καλά κάνει!