banner

Η Apple, οι προσδοκίες και τα... "-gates"

Γιατί το Internet έχει πλέον "στο στόχαστρο" τα iPhone; Επειδή... φάουλ. Πολλά. Και απομυθοποίηση.

Έχουμε να κάνουμε με... παράδοση πια, όπως δείχνουν τα πράγματα: όσο αναμενόμενη είναι η κυκλοφορία ενός νέου iPhone το Σεπτέμβρη/Οκτώβρη, άλλο τόσο προβλέψιμη να είναι και η εμφάνιση κάποιου ζητήματος, προβλήματος, θέματος ή όπως αλλιώς θέλει οποιοσδήποτε να το/τα χαρακτηρίσει, το οποίο σχετίζεται είτε κατασκευαστικά, είτε σε επίπεδο software με το iPhone αυτό. Δεν πρόκειται ούτε για δική μας παρατήρηση μόνο, ούτε για τίποτε... καινούργιο ακριβώς. Υπάρχει όμως διάχυτη πια η εντύπωση πως η Apple όχι μόνο δεν είναι η τελειομανής εταιρεία που θα ήθελε να πιστεύουμε πως είναι, αλλά πως έχει ολοφάνερη έφεση στα "φάουλ". Και ίσως είναι καιρός να υπογραμμιστεί αυτό.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια είχαμε ισάριθμα... "-gates" ή "σκάνδαλα" όπως με δόση υπερβολής τα χαρακτηρίζει ο ειδικός Τύπος. Είχαμε το "Antennagate" του 2010, εξαιτίας του οποίου οι χρήστες του νέου τότε iPhone 4 δεν μπορούσαν να το κρατήσουν με τρόπο φυσιολογικό καθώς έτσι... παρεμπόδιζαν τις κεραίες λήψης στο περίβλημά του να λειτουργήσουν. Το Antennagate έχει ήδη "μείνει στην ιστορία" (και) εξαιτίας της αμίμητης απάντησης του Steve Jobs στο πρόβλημα, του περίφημου πια "You're not holding it right". Ήταν, ωστόσο, η πρώτη φορά που η Apple υπέπεσε σε ολοφάνερο λάθος κατασκευαστικό. Έως τότε τα iPhone είχαν θέματα στο software, αλλά σε επίπεδο hardware κανένα.

Το 2011 δεν είχαμε κανένα σοβαρό "-gate", καθώς το iPhone 4S και το iOS 5 ήταν απολύτως εξελικτικά. Το 2012, ωστόσο, είχαμε... double whammy, όπως λένε και οι Αμερικανοί: δύο "-gates" μαζί. Το ένα ήταν το Scratchgate, που είχε να κάνει με τη νέα μέθοδο κατασκευής του iPhone 5 και την επικάλυψη του περιβλήματος με χρώμιο - το οποίο όμως στις ακμές του και την "πλάτη" γδερνόταν με το παραμικρό και αποκάλυπτε την ασημί απόχρωση κάτω από τη "βαφή" εξαιρετικά εύκολα. Το άλλο ήταν, φυσικά, το Mapgate, η τραγελαφικά ανέτοιμη κατάσταση με την οποία έγινε διαθέσιμη στο κοινό η υπηρεσία χαρτών Maps της Apple ως τμήμα του iOS 6. Και τα δύο έβλαψαν περαιτέρω την εικόνα της αμερικανικής εταιρείας ως κορυφαίου κατασκευαστή και είχαν διαφόρων ειδών συνέπειες.

Με το iPhone 5S και αναβαθμίσεις των Maps η Apple διόρθωσε τα παραπάνω λάθη, αλλά όχι πριν αφήσουν το δικό τους "σημάδι" στην πορεία της. Και αυτές τις ημέρες έχουμε το περίφημο... Bendgate: το θέμα συζήτησης που έχει προκύψει επειδή το iPhone 6 Plus μπορεί - ομολογουμένως μετά από επί τούτου προσπάθεια - να λυγίσει και να παραμορφωθεί. Για το αν και κατά πόσο είναι αληθινά "σκάνδαλο" αυτό, με πολύ μικρό αριθμό καταναλωτών να έχουν εκφράσει σχετικό παράπονο μέσα από εκατομμύρια άλλους αγοραστές, είναι συζητήσιμο. Όπως συζητήσιμο είναι και το κατά πόσο μπορεί να ορίσει κανείς ως "πρόβλημα" την αντοχή ενός smartphone αν δεν το προσέχει - όντας, πάντως, την ίδια στιγμή παραδεκτό πως πολλά άλλα smartphones, συμπεριλαμβανομένου του iPhone 5S, δεν λυγίζουν στην μπροστινή τσέπη παντελονιού.

Η έκταση που έχει λάβει ήδη το θέμα, ωστόσο, φανερώνει δύο πράγματα: πως (α) το Internet σχεδόν... περιμένει πλέον πως η Apple έχει κάνει κάποιο λάθος με το νέο της iPhone και πως (β) το άλλοτε σχεδόν μυθικό brand του συγκεκριμένου κινητού δεν είναι πλέον αρκετά σεβαστό στα μάτια του κοινού ώστε να θεωρηθεί "αθώο μέχρι αποδείξεως του εναντίου". Ένα video στο YouTube και μερικά άρθρα με τίτλους "που ψαρεύουν pageviews" σε συγκεκριμένα Web sites ήταν αρκετά ώστε να δημιουργηθεί "θόρυβος" στο Twitter και το Facebook τέτοιος, ώστε τα άλλα μέσα ενημέρωσης απλώς να ακολουθήσουν. Με λίγα λόγια: όχι μόνο δεν "είναι στο απυρόβλητο" τα iPhone ως συσκευές, αλλά βρίσκονται πρακτικά "στο στόχαστρο". Κάτι που δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στη... ζήλεια και το φθόνο του ανταγωνισμού, όπως οι οπαδοί της Apple θα υποστηρίξουν.

Υπεύθυνη για όλα αυτά είναι εν τέλει η ίδια η αμερικανική εταιρεία - και δεν αναφερόμαστε στα λάθη και τα προβλήματα per se, γιατί γι' αυτά προφανώς και είναι. Αναφερόμαστε στην αντίδραση πολλών ανθρώπων στα λάθη αυτά. Καλλιεργώντας επί τόσα χρόνια την εικόνα της κατασκευάστριας που στοχεύει στην τελειότητα, της εταιρείας που σχεδιάζει και υλοποιεί προϊόντα τα οποία αυτόκλητα χαρακτηρίζει όχι μόνο ως "κλάσεις ανώτερα" του ανταγωνισμού, αλλά ως... "μαγικά", η Apple δημιούργησε αντιρεαλιστικά υψηλές προσδοκίες. Βάσει αυτών των προσδοκιών σημείωσαν πολύ μεγάλη επιτυχία τα iPhone, αλλά ήταν θέμα χρόνου να γίνει αντιληπτό πως και o γίγαντας του Cupertino... από ανθρώπους απαρτίζεται. Αβλεψίες θα υπάρξουν, λάθη θα γίνουν, προβλήματα θα εμφανιστούν. Είναι κάτι, πιθανώς, αναπόφευκτο.

Αυτό που δεν είναι - ελπίζουμε - αναπόφευκτο, είναι η Apple να καταντήσει γραφική. Ο σοβαροφανής αλλά κομπλεξικός έως αστείος τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται τα προβλήματα - από τις δωρεάν πλαστικές θήκες μέχρι τα άρθρα... "publi" για τις διαδικασίες δοκιμών της - δεν μπορεί να καλύψει τίποτε. Είναι προτιμότερο να πάψει να προσπαθεί να "μαζέψει τα αμάζευτα" με τον παλιομοδίτικο τρόπο της "στάχτης στα μάτια" και να επικεντρωθεί στο πώς θα μπορούσαν να αποφευχθούν όλα αυτά. Και στο πώς δεν θα κάνει άλλα φάουλ απολύτως αχρείαστα, όπως αυτό της αναβάθμισης 8.0.1 του iOS. Εν πολλοίς, στο πώς θα αποδεχθεί - γιατί εμείς το έχουμε αποδεχθεί χρόνια τώρα - το προφανές: η Apple είναι άλλος ένας κατασκευαστής. Τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο. Προβλήματα έχει όπως και άλλοι, λάθη κάνει όπως και άλλοι, καινοτομεί όπως και άλλοι, ξεχωρίζει σε κάποια πράγματα όπως και άλλοι σε άλλα. Δεν υπάρχει όμως καμία "μαγεία" στην εμπορική λειτουργία μιας μεγάλης πολυεθνικής - και τα προϊόντα της αντικαθρεπτίζουν ακριβώς αυτό. Όσο συντομότερα γίνει αυτό αντιληπτό (ακόμη και από τα fanboys της Apple) τόσο το καλύτερο, καθώς οι καταναλωτικές επιλογές πολλών εκατομμυρίων ανθρώπων θα καταστούν συνειδητοποιημένες αντί για... ανακλαστικές. Καιρός είναι.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner