To φετινό Mobile World Congress έχει κλείσει τις πύλες του, όμως ειδήσεις άξιες σχολιασμού συνεχίζουν να προκύπτουν από ανακοινώσεις που έγιναν και συνεντεύξεις που δόθηκαν στο πλαίσιό του - και μία από αυτές είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μία σειρά από λόγους. Η Samsung, εταιρεία που παραδοσιακά επιδιώκει να επιβληθεί στον ανταγωνισμό της βασισμένη στο marketing και τον όγκο πωλήσεων, επιβεβαίωσε πως στον εκθεσιακό χώρο της Βαρκελώνης δεν είδαμε καινούργιο εκ μέρους της smartwatch γιατί... δεν σκοπεύει να ξανακυκλοφορήσει σύντομα τέτοιο προϊόν. Ναι, το κοινό του Αθηνόραμα Digital δεν διάβασε λανθασμένα την προηγούμενη πρόταση: τη χρονιά που περισσότερες εταιρείες από ποτέ παρουσίασαν smartwatches ή/και trackers με σκοπό να τα διαθέσουν στην αγορά ως το καλοκαίρι, ο κορεατικός κολοσσός αποσύρεται από την κατηγορία αυτή (!).
Η επιλογή αυτή έγινε προσωρινά και μέχρι νεωτέρας, δηλώνει επισήμως η Samsung, έτσι ώστε η εταιρεία "να τελειοποιήσει" το όποιο τέτοιο προϊόν παρουσιάσει κάποια στιγμή στο μέλλον. Η επιλογή των λέξεων είναι φυσικά προσεκτική, αλλά δεν παύει να είναι ενδεικτική - και ολοφάνερα ντροπιαστική για τον κορεατικό κολοσσό: τα δύο μοντέλα smartwatch που έχει μέχρι σήμερα παρουσιάσει και προωθήσει όχι μόνο σημείωσαν αδιάφορη εμπορική πορεία, όχι μόνο απέσπασαν μετριότατες ως κακές κριτικές από τον ειδικό Τύπο, αλλά κατά βάση φανερώνουν την ανικανότητα της Samsung να συλλάβει τους λόγους για τους οποίους θα ήθελε κάποιος ένα smartwatch και τους τρόπους να υλοποιήσει τις αντίστοιχες δυνατότητες.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η κορεάτικη εταιρεία κυκλοφορεί προϊόντα που απέτυχαν εμπορικά και, φυσικά, αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Κάθε κατασκευαστής θα πρέπει να δοκιμάζει διαφορετικά πράγματα ώστε να αποκτήσει τεχνογνωσία σε νέες κατηγορίες και, γιατί όχι, να ανακαλύψει το επόμενο προϊόν-αντικείμενο του πόθου για το κοινό. Τα δύο Galaxy Gear όμως είναι αντιπροσωπευτικά παραδείγματα προϊόντων που απέτυχαν παταγωδώς ολοφάνερα γιατί η Samsung δεν είχε από κάπου να... "εμπνευστεί" γι' αυτά: μέσα στην αψυχολόγητη βιασύνη της να διεκδικήσει "την πρωτιά" εμφάνισης smartwatch στην αγορά και της γνωστής συμπλεγματικής της συμπεριφοράς απέναντι στην Apple (ας μην ξεχνάμε πως το Apple Watch δεν υπήρχε παρά μόνο ως βάσιμη φήμη τότε), η Samsung κατασκεύασε και προώθησε προϊόντα τα οποία δεν είχαν ή έχουν, σαφή λόγο ύπαρξης.
Μέσα από αυτό το πρίσμα - και με δεδομένο το γεγονός ότι στο software η Samsung δεν μπορεί να επικαλεστεί εξειδίκευση ή εμπειρία ικανή να "κάνει τη διαφορά" - η επιλογή της να "κάνει παύση", όπως επίσημα το θέτει, στην ανάπτυξη των δικών της smartwatch, δείχνει και είναι σε πολλαπλά επίπεδα σωστή. Το timing της ανακοίνωσης, ωστόσο, δεν είναι καθόλου τιμητικό για την κορεάτικη εταιρεία. Σε λίγες μόλις ώρες από το πρωί της ημέρας που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Apple θα ανακοινώσει και τις τελευταίες λεπτομέρειες για το δικό της smartwatch, μάλλον πριν αποκαλύψει και την ημερομηνία κυκλοφορίας του. Η διάθεσή του μέσα στην άνοιξη ήταν γνωστή σε όλους, αλλά αυτό δεν εμπόδισε τις Motorola, LG και Huawei να επιδείξουν τα νέα μοντέλα smartwatch που θα κυκλοφορήσουν σύντομα.
Αποσύροντας τον εαυτό της από την κατηγορία των smartwatches σε αυτό το χρονικό σημείο, η Samsung όχι μόνο ομολογεί πως υπέστη ήδη ήττα από ένα... ανύπαρκτο προϊόν - όπως ήταν το Apple Watch την τελευταία διετία - αλλά και πως θα δεχόταν μία νέα, θεαματική ήττα αν κυκλοφορούσε νέο Galaxy Gear στο ίδιο διάστημα με το αντίστοιχο προϊόν της Apple. Αποδέχεται, δε, πρακτικά αυτό που τής προσάπτουν τόσοι αναλυτές, δημοσιογράφοι και καταναλωτές εδώ και 5 ή 6 χρόνια σχεδόν: ότι ως εταιρεία στερείται τη φαντασία, τη διάθεση για καινοτομία και ενίοτε την απλή λογική που χρειάζεται ώστε να ανταγωνιστεί την Apple, γι' αυτό και περιμένει να δει τί θα κάνει η δεύτερη, ώστε να... "εμπνευστεί" αναλόγως. Είναι δύσκολο να ανατρέψει ο κορεατικός κολοσσός αυτήν την εντύπωση, αν δεν επιδιώξει να μην την δημιουργεί τόσο συχνά. Ας ελπίσουμε πως η Samsung θα αξιοποιήσει το επόμενο χρονικό διάστημα ώστε με το καινούργιο της, κάποια στιγμή, smartwatch να προσφέρει κάτι γνήσια ενδιαφέρον και όχι απλώς τη... δική της εκδοχή όσων θα κάνει το Apple Watch. Ιδού η Ρόδος!