banner

MWC 2015: η Samsung, η Apple και οι εμμονές

Συμπλεγματικές συμπεριφορές, αχρείαστες παγίδες, λάθη που η κορεάτικη εταιρεία οφείλει ν' αποφεύγει. Πλέον.

Ομορφότερο πράγμα από την πρόοδο, στην αγορά της τεχνολογίας δεν υπάρχει. Είναι η απόδειξη πως όλη αυτή η δουλειά εκατοντάδων, ενίοτε χιλιάδων ανθρώπων, που μετουσιώνεται σε ένα προϊόν το οποίο μπορεί κανείς ν' αποκτήσει και να χρησιμοποιήσει, έχει όχι μόνο νόημα, αλλά αξία ανάλογη του κόπου και του χρόνου που επενδύθηκαν σε αυτό. Ελάχιστα, πανελάχιστα πράγματα μπορούν να σπιλώσουν την αντίστοιχη σημασία της προόδου που μία εταιρεία τεχνολογίας σημειώνει με όλο και καλύτερα προϊόντα - αλλά ένα από αυτά είναι τα συμπλέγματα και οι εμμονές. Και η Samsung, στην εκδήλωση της Βαρκελώνης όπου αποκάλυψε τα Galaxy S6 και Galaxy S6 Edge, επέδειξε πολλά πρώτα και ουκ ολίγες δεύτερες. Δεν είναι η πρώτη φορά. Είναι, όμως, καιρός να ζητήσουμε από την κορεάτικη εταιρεία να είναι, ει δυνατόν, η τελευταία.

Ήταν μία εκδήλωση στη διάρκεια της οποίας η Samsung έπραξε τόσα, τόσα πράγματα σωστά. Κράτησε τη διάρκεια της παρουσίασης όσο μικρή χρειαζόταν για να μην πλατυάσει και όσο μεγάλη για να καλύψει όσα έπρεπε. Άφησε στην άκρη τα βαρετά νούμερα και τις άδειες καυχησιές, εστιάζοντας αντίθετα στα προϊόντα και στους ανθρώπους που μπορούν να μιλήσουν γι' αυτά με σαφήνεια. Εξέπληξε ευχάριστα με κάποια από τα στοιχεία των νέων Galaxy που δεν είχαν διαρρεύσει τις προηγούμενες ημέρες. Ήταν τόσο απλό, τόσο εύκολο να αγγίξει την τέλεια παρουσίαση, την σύντομη και περιεκτική που στερείται υπερβολής και αφήνει τον θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα - τα οποία, αν όλα είχαν κρατηθεί στο επίπεδο που υποννοεί αληθινή αυτοπεποίθηση, θα ήταν το δίχως άλλο θετικότατα και για τα δύο top smartphones των Κορεατών.

Η Samsung άγγιξε, μα τελικά δεν προσέφερε την τέλεια παρουσίαση γιατί δεν μπόρεσε να αντισταθεί στο σύμπλεγμα κατωτερότητας που έχει απέναντι στην Apple και την στείρα εμμονή που την διακατέχει απέναντι στα προϊόντα της δεύτερης. Οι αδιάκοπες συγκριτικές αναφορές στο iPhone, άλλοτε έμμεσες και άλλοτε απροκάλυπτες. Οι προσπάθειες να "τρίψει το αλάτι στην πληγή" για τις αδυναμίες του iPhone6. Τα στοιχεία του design στα δύο Galaxy S, που παραπέμπουν καταφανώς στην περίφημη "σχεδιαστική γλώσσα" της Apple. Η προώθηση του Samsung Pay, πρωτοβουλίας την οποία δεν θα έπαιρνε ούτε κατά διάνοια η κορεάτικη εταιρεία σε αυτή τη φάση της εξέλιξης των κινητών τηλεφώνων, αν η αμερικανική δεν είχε προωθήσει το Apple Pay τόσο επιθετικά. Υπάρχουν κι άλλα, μα ήταν ήδη ντροπιαστικό το πώς κατάφερε να "χωρέσει" η Samsung τόση εμμονική αντιπαράθεση με την Apple σε τόσο λίγο χρόνο παρουσίασης.

Ήταν ένα θέαμα τόσο απογοητευτικό, όσο και θλιβερό. Η Samsung δείχνει τόσο αποφασισμένη, τόσο απελπισμένη να αποδείξει πως δεν εμπνέεται τακτικά από την Apple ή πως δεν την αντιγράφει όσο και όπου μπορεί - το δικαίωμα να λέγεται και να γράφεται κάτι τέτοιο το έχει δώσει η ίδια βέβαια - ώστε... υπερβάλλει προς την αντίθετη κατεύθυνση, αυτήν του κομπλεξισμού. Η έλλειψη αυτοπεποίθησης πίσω από τις βαρύγδουπες δηλώσεις και τις προσεκτικά επιλεγμένες ευθείες αντιπαραβολές είναι αδύνατον να κρυφτεί: είναι το είδος της συμπεριφοράς που έχει εκείνος ο οποίος δεν είναι σίγουρος για τον εαυτό του, αλλά ελπίζει πως αν προβάλλει τα προτερήματά του αρκετά, οι υπόλοιποι δεν θα το αντιληφθούν. Πεποίθηση, φυσικά, λανθασμένη. Η τραγική ειρωνεία, δε, σε όλα αυτά; Τα Galaxy S6 και S6 Edge δείχνουν πολλά υποσχόμενα ασχέτως όλων αυτών. Οι Κορεάτες δεν χρειαζόταν, κατά βάση, να τηρήσουν τη στάση που τήρησαν.

Η Samsung, τόσο βασισμένη στις άλλες της δραστηριότητες όσο και στο επιθετικό της marketing, έχει συντρίψει εμπορικά την HTC - κατασκευαστή που την τελευταία διετία αγωνίζεται να παραμείνει βιώσιμος σε μία αγορά που δεν βοηθά καθόλου σε αυτό. Όμως οι Κορεάτες έχουν κάτι πάρα πολύ σημαντικό να διδαχθούν από τους Ταϊβανέζους: την αυτοπεποίθηση που προκύπτει από την αδιαμφισβήτητη, συνειδητή γνώση πως έχεις κάνει τη δουλειά σου σωστά γιατί επεδίωξες να φέρεις στην αγορά κάτι αληθινά δικό σου. Τα One M7 και M8 δεν μοιάζουν σε τίποτε απολύτως με τα iPhone, ούτε όταν κυκλοφόρησαν ούτε τώρα. Η HTC το πέτυχε αυτό γιατί δεν προσπάθησε να δημιουργήσει το... αντι-iPhone: προσπάθησε απλά να κυκλοφορήσει το καλύτερο Android smartphone που μπορούσε. Ο έταιρος Κορεάτης κατασκευαστής άλλωστε, η LG, πέρυσι με το εξαιρετικό G3 κατάφερε το ίδιο πράγμα. Όχι τυχαία, ακολούθησε ακριβώς την ίδια συλλογιστική.

Οφείλει στον εαυτό της λοιπόν η Samsung κάποια στιγμή να ενεργήσει με αυτόν τον τρόπο: να πάψει να σκέφτεται συμπλεγματικά, να δώσει τον καλύτερό της εαυτό δημιουργικά και να φέρει στην αγορά προϊόντα που δεν σχεδιάστηκαν ως αντίμετρα, αλλά ως προτάσεις που κανείς άλλος δεν θα μπορούσε να κάνει. Έχει τους πόρους και τα μέσα για κάτι τέτοιο. Πρέπει μόνο να βγει από την συμπλεγματική παγίδα που η ίδια, εν τέλει, έχει στήσει στον εαυτό της. Και τα αποτελέσματα, είμαστε βέβαιοι, θα μιλήσουν από μόνα τους.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner