banner

Samsung: δύσκολοι καιροί στον ορίζοντα

Σοβαρές ζημίες στο τμήμα των smartphones της, οι προοπτικές ακόμη περισσότερο ανησυχητικές

Είναι, απ' ότι φαίνεται, σχεδόν... προδιαγεγραμμένη η πορεία κάποιων προϊόντων στο χώρο της τεχνολογίας, όταν η μεγάλη τους εμπορική επιτυχία δεν μπορεί να εξηγηθεί από απτούς, σοβαρούς λόγους. To Wii της Nintendo σημείωνε από την αρχή της πορείας του υψηλότατες πωλήσεις, μέχρις ότου αποδείχθηκε η περιορισμένη ψυχαγωγική του αξία και αυτές έκαναν "ελεύθερη πτώση". Τα πρώτα netbooks της Asus... δεν προλάβαιναν μέσα στους πρώτους 9 μήνες της εμφάνισής τους να μείνουν στα ράφια των καταστημάτων, μέχρις ότου κάθε κατασκευαστής στον πλανήτη πλημμύρισε την αγορά με τα δικά του αντίστοιχα (και η μόδα τους "έσβησε" θεαματικά κάποιο καιρό αργότερα). Και πολλά από τα smartphones της Samsung αποδείχθηκαν εξαιρετικά δημοφιλή επί σειρά ετών λόγω κυρίως της μεγάλης οθόνης που η κορεάτικη εταιρεία υιοθέτησε από νωρίς... μέχρις ότου όλοι οι άλλοι κατασκευαστές απέκτησαν τα μέσα να προσφέρουν αντίστοιχα προϊόντα, καλύτερα. Το αποτέλεσμα: η Samsung βρίσκεται πλέον σε περιπέτειες. Πιθανώς μεγάλες.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της κορεάτικης εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2014 είναι, στην ουσία, φυσική απόρροια μίας κατάστασης που βλέπουμε εδώ και πολύ καιρό - για την ακρίβεια, πάνω από 18 μήνες. Η Samsung δεν είχε να επιδείξει αξιοπρόσεκτα, αλλά μόνο τυπικά smartphones στην "εισαγωγική" κατηγορία (έως $199/€199), είχε να αντιμετωπίσει πάρα πολύ σκληρό ανταγωνισμό από έναν αριθμό σοβαρών κατασκευαστών στην "μεσαία" κατηγορία (έως $499/€499) και είχε "τεμπελιάσει" στην υψηλή κατηγορία ($500/€500+) με τα τελευταία δύο Galaxy S να σημειώνουν καλές πωλήσεις, αλλά να μην έχουν τίποτε το αληθινά ενδιαφέρον να επιδείξουν σε σχέση με τους προκατόχους τους. Οι συνέπειες άργησαν να έλθουν - το ισχυρό marketing της Samsung έχει "βάλει πλάτη" στα εμπορικά της πολύ συχνά - αλλά, αναπόφευκτα, ήλθαν.

Στο τρίμηνο του 2014 τα κέρδη της μειώθηκαν κατά 50% σχεδόν (!) σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό, αλλά και κατά 35% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2014. Η Samsung αναγκάστηκε έτσι να αναθεωρήσει τη σχετική της αναφορά προς τους μετόχους, αποδεχόμενη μείωση των κερδών της κατά 60% συνολικά και των εσόδων της κατά 20%. Παραμένει ο κατασκευαστής με τις περισσότερες πωλήσεις προς το εμπόριο (shipments), αλλά με δεδομένες τις ολοφάνερα χαμηλότερες πωλήσεις προς τους καταναλωτές (sales), το γεγονός δεν σημαίνει και πολλά. Σίγουρα όχι ό,τι σήμαινε κάποτε.

Οι Κορεάτες εντόπισαν ανοιχτά ως υπαίτιο για την μεγάλη αυτή πτώση το τμήμα των smartphones της, το οποίο "σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις του αναμενομένου και αντιμετωπίζει εντονότατο πλέον ανταγωνισμό", σύμφωνα με τη σχετική αναφορά. Αν και η Samsung υποσχέθηκε πως με νέα μοντέλα - και εν όψει της εορταστικής περιόδου - θα ανακάμψει, οι εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων δεν την βοηθούν. Στην υψηλή κατηγορία smartphones, τα iPhone 6/6 Plus σημειώνουν υψηλότατες πωλήσεις και δείχνουν ικανά να επαναφέρουν ένα ποσοστό των καταναλωτών που είχαν "αυτομολήσει" στα Galaxy S λόγω της μεγάλης τους οθόνης, πίσω στο "στρατόπεδο" του iOS. Στην εισαγωγική κατηγορία Κινέζοι κατασκευαστές - όπως η Xiaomi και η Huawei - έχουν εδώ και καιρό αποσπάσει μεγάλα μερίδια αγοράς με τις χαμηλότατες τιμές των συσκευών τους και περιορίσει τις πωλήσεις της Samsung (έχουν μάλιστα βλέψεις για αντίστοιχες επιτυχίες και σε υψηλότερες κατηγορίες). Κοινώς, η κορεάτικη εταιρεία βρίσκεται σε "Συμπληγάδες": δέχεται πιέσεις "από ψηλά", πιέσεις "από χαμηλά" και δεν δείχνει να έχει σαφές σχέδιο "απόδρασης" από τη θέση αυτή σύντομα.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι δημοσιογράφοι και οι αναλυτές μιλούν στο εξωτερικό για μία κρίσιμη καμπή στην πορεία της Samsung όσον αφορά στα smartphones: η κορεάτικη εταιρεία είχε καταφέρει επί σειρά ετών όχι μόνο να ξεπερνά σε πωλήσεις όλους τους άλλους κατασκευαστές κινητών με Android, αλλά να αποδεικνύεται η μόνη πραγματικά επικερδής ανάμεσά τους - κατά βάση, το μόνο "αντίπαλο δέος" στην Apple. Αν η Samsung αναγκαστεί να μειώσει τα περιθώρια κέρδους της, τον αριθμό των μοντέλων που παράγει, τα κονδύλια που ξοδεύει για marketing κλπ. ώστε, βρίσκεται μπροστά στον ρεαλιστικό κίνδυνο να γίνει "άλλος ένας κατασκευαστής κινητών με Android", με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Αμφιβάλλουμε για το αν και κατά πόσο η Samsung θα βρεθεί ποτέ - έχοντας τη δυνατότητα να αντλεί κεφάλαια και από τις άλλες της πάμπολλες δραστηριότητες - στη δύσκολη θέση που βρισκόταν και βρίσκεται π.χ. η HTC ή στην δεόντως άβολη που βρίσκεται η Sony Mobile. Το σίγουρο είναι, ωστόσο, ότι η κορεάτικη εταιρεία θα χρειαστεί κάτι περισσότερο από απλώς μεγάλα διαφημιστικά κονδύλια αν εννοεί να κρατήσει την περίοπτη θέση της στην αγορά των smartphones. Κάτι πολύ περισσότερο.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner