banner

Tizen: μα... στους τρεις τέταρτος, χωρεί;

Το λειτουργικό της Samsung και των συνεργατών της αναζητά... λόγο ύπαρξης

Ο ημερολογιακά επόμενος "σταθμός" για τεχνολογικές ειδήσεις μετά την έκθεση CES του Ιανουαρίου δεν είναι άλλος από την MWC στα τέλη Φλεβάρη - όπου δίνεται βεβαίως έμφαση σχεδόν αποκλειστικά στις φορητές συσκευές και την αγορά της κινητής τηλεφωνίας. Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τη διοργάνωση αυτή ως εφαλτήριο για την ανακοίνωση νέων συσκευών συνήθως, όμως φέτος θέση ανάμεσα στις εξελίξεις που προκύπτουν θα διεκδικήσει και ένα... λειτουργικό σύστημα. Ναι, ένα τέταρτο λειτουργικό σύστημα το οποίο αναπτύσσεται σταθερά την τελευταία διετία και κατά τα φαινόμενα φέτος θα διεκδικήσει επιτέλους "μια θέση στον ήλιο". Αναφερόμαστε, φυσικά, στο πολυσυζητημένο, "ανοιχτό" αλλά... όχι ακριβώς, Tizen.

Το ερώτημα είναι: υπάρχει πραγματικά "μία θέση στον ήλιο" για τέταρτο λειτουργικό σύστημα στην αγορά αυτή τη στιγμή; Ή και γενικότερα;

Με μία πολύ, πάρα πολύ γρήγορη ματιά στην αγορά των smartphones και των tablets αυτή τη στιγμή, η εύκολη, προφανής ή και ασφαλής απάντηση θα ήταν "όχι" και στις δύο ερωτήσεις. To Tizen θα προσπαθήσει να κάνει αισθητή την παρουσία του σε μία χρονική στιγμή που οι τρεις υπάρχουσες προτάσεις της αγοράς - το iOS της Apple, το Android της Google και το Windows Phone 8/8.1 της Microsoft - έχουν "χαράξει στην άμμο" τα όριά τους και "χτίσει" τα οικοσυστήματά τους (το καθένα με τη δική του συλλογιστική) εδώ και πολύ καιρό. Τα όριά αυτά, δε, μετακινούνται δύσκολα πλέον: μήνα με το μήνα τα Android, iOS και Windows Phone συγκρούονται για το ποιό θα αποσπάσει κάποια εκατοστά της συνολικής "πίττας" από το άλλο, ποιό θα εκτοπίσει το άλλο, ποιό θα προσελκύσει νέους χρήστες και ποιό θα παρακινήσει υπάρχοντες χρήστες να... μεταναστεύσουν. Και, φυσικά, ποιό θα παρακινήσει τους χρήστες του να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα στο δικό του Δικτυακό κατάστημα εφαρμογών - παράμετρος που... βολικά δεν αναφέρεται ενίοτε.

Όλα τα παραπάνω καθιστούν την είσοδο στην αγορά οποιασδήποτε τέταρτης πρότασης, όχι μόνο του Tizen, πάρα, μα πάρα πολύ δύσκολο εγχείρημα. Για να ξεχωρίσει οποιοδήποτε νέο λειτουργικό σύστημα μετά από εξέλιξη τόσων χρόνων στα υπόλοιπα, θα πρέπει όχι μόνο να είναι ολοφάνερα, εμφατικά καλύτερό τους, αλλά και να μη στερείται από πάρα πολύ νωρίς καμίας δημοφιλούς εφαρμογής. Οι υπεύθυνοι του Windows Marketplace της Microsoft μπορούν να βεβαιώσουν πόσο περίπλοκο μπορεί να αποδειχθεί το δεύτερο. Το πρώτο, δε, είναι πρακτικά αδύνατο να επιτευχθεί "με την πρώτη": ακόμη και σε συσκευές υψηλών προδιαγραφών, ένα πρωτοεμφανιζόμενο λειτουργικό σύστημα είναι σχεδόν σίγουρο πως θα στερείται λειτουργιών, δυνατοτήτων κι ευκολιών που τα iOS, Android και Windows Phone έχουν σταδιακά αποκτήσει μέσα από δουλειά πενταετίας το λιγότερο. Υπάρχει κανένα λειτουργικό σύστημα που θα έχει από την αγορά "πίστωση χρόνου" για να έλθει στο επίπεδο των άλλων; Δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι.

Ενώ οι πιθανότητες επιτυχίας του Tizen είναι, ομολογουμένως, πολύ λιγότερες από τις αντίστοιχες της αποτυχίας του, υπάρχουν τρεις λέξεις που θα μπορούσαν να αλλάξουν άρδην την εικόνα αυτή: οι Intel, Samsung και HTML5. Στην "καρδιά" του Tizen "χτυπά" μία ειδική έκδοση του Linux και "γύρω από αυτήν" έχουν στρατηγικά τοποθετηθεί όλες οι τεχνολογίες που στηρίζουν το σύγχρονο Web, όπως οι CSS, Javascript και HTML5. Αυτό που ουσιαστικά θα επιδιώξει το Tizen είναι να αξιοποιήσει τη γνώση των εκατοντάδων χιλιάδων δημιουργών Web sites, για να "χτίσει" βιβλιοθήκη από apps που συμπεριφέρονται ως τέτοια, είναι ωστόσο ουσιαστικά... ειδικά σχεδιασμένα, μοντέρνα sites. Η προσέγγιση μπορεί να επιτύχει, μπορεί και όχι - οι συζητήσεις για το μέλλον των εφαρμογών σε φορητές συσκευές και αν οι πρώτες θα συνεχίσουν για πολύ να αναπτύσσονται για κάθε λειτουργικό ξεχωριστά (native), δεν έχουν πάψει - όμως το βέβαιο είναι πως η "ανοιχτή" φύση του Tizen δεν του εξασφαλίζει σε καμία περίπτωση την επιτυχία.

Ο ρόλος των Intel και Samsung, άλλωστε, είναι εξίσου σημαντικός. Η πρώτη δεν έχει καταφέρει ακόμη "να βρει πάτημα" στην αγορά των smartphones (μόλις πρόσφατα το κατόρθωσε στα tablets με Windows) και αναμένεται να στηρίξει το Tizen σθεναρά, ώστε κινητά με δική της τεχνολογία και αυτό το λειτουργικό να διεκδικήσουν την προσοχή του κοινού. Ο ρόλος της Samsung είναι... λιγότερο σαφής: όλοι γνωρίζουμε ότι, ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής smartphones και tablets με Android, η κορεάτικη εταιρεία έχει συμφέρον (οικονομικό και όχι μόνο) να ανεξαρτητοποιηθεί κάποια στιγμή από τη Google. Χωρίς να είναι σε θέση να το κάνει σύντομα, ωστόσο, σε ποιό βαθμό θα προωθήσει το Tizen παράλληλα με π.χ. τα Galaxy S της; Οι υπόλοιπες εταιρείες που συμμετέχουν στην όλη πρωτοβουλία δεν είναι λίγες, και προέρχονται από χώρους ευρύτερους της κινητής τηλεφωνίας, όμως μόνες τους απλά δεν είναι ικανές να "κάνουν τη διαφορά" και ακριβώς αυτό που χρειάζεται ένας νέος διεκδικητής στην αγορά.

Όταν όλα τα παραπάνω έχουν "ληφθεί στα υπ' όψιν", το Tizen φαντάζει ήδη σχεδόν καταδικασμένο - τίποτε λιγότερο, αν θέλει να είναι κανείς ειλικρινής και ρεαλιστής. Οι κυνικοί ανάμεσά μας δεν έχουν παρά να επικαλεστούν τις... "από διακριτικές έως παταγώδεις" αποτυχίες λειτουργικών όπως τα MeeGo, Bada, WebOS και Firefox OS να δημιουργήσουν οποιουδήποτε είδους "στίγμα στο ραντάρ" του καταναλωτικοί κοινού. Και μόνο η "ρηχή" ανακοίνωση του Tizen πέρυσι τέτοιο καιρό, η πολύ μικρή πρόοδος που σημειώθηκε έκτοτε, καθώς και οι διαδοχικές αναβολές κυκλοφορίας που έχουν δεχθεί οι πρώτες συσκευές που θα το αξιοποιούν (το συντομότερο τοποθετείται μέσα στο καλοκαίρι πια) δεν προδιαθέτουν για ανατροπές. Υπάρχει περιθώριο για τέτοιες; Ως το τέλος της χρονιάς, το πιθανότερο είναι - με τον ένα ή τον άλλο τρόπο - να ξέρουμε!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner