banner

Από την Ελλάδα, για τον κόσμο

Casual games, made in Greece

Αν και η βιομηχανία του gaming κατόρθωσε να εξελιχθεί και να διευρύνει το κοινό της κατά πολλά εκατoμμύρια ανθρώπους από τις αρχές του 2000 μέχρι σήμερα, δεν είναι η μερίδα των... σκληροπυρηνικών gamers αυτή που επιφυλάσσει στο μέλλον τα περισσότερα κέρδη και την περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της μορφής διασκέδασης. Είναι οι λεγόμενοι casual gamers, οι όχι απαραίτητα τακτικοί και αφοσιωμένοι παίκτες - οι οποίοι όμως αριθμούν πολλά περισσότερα εκατομμύρια εν δυνάμει πελατών, έχουν επαφή με μια ευρύτερη γκάμα από συσκευές και ενδιαφέρονται για άλλα είδη τίτλων σε σχέση με τους παραδοσιακούς gamers. Μία ελληνική εταιρεία, η Total Eclipse, ειδικεύεται σε ακριβώς αυτήν την κατηγορία τίτλων, έχοντας μάλιστα να επιδείξει ήδη επιτυχημένη πορεία πέντε ετών απευθυνόμενη στο συγκεκριμένο κοινό. Η στήλη - με την ευκαιρία του νέου τίτλου της Total Eclipse που κυκλοφόρησε πριν από μερικές ημέρες, του The Clockwork Man - είχε την ευκαιρία μιας συνέντευξης με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, κ. Αργύρη Μπεντίλα.

Παραθέστε μας μερικές γενικές πληροφορίες για την Total Eclipse και την μέχρι τώρα πορεία της στο χώρο της ανάπτυξης games.
Η Total Eclipse ξεκίνησε τη λειτουργία της στα μέσα του 2004 και έχει στο ενεργητικό της τέσσερις παραγωγές (μία εκ των οποίων έχει κυκλοφορήσει στην Αμερική και σε φυσικό μέσο διάθεσης) που πωλούνται μέσω Δικτύου. Στόχος μας είναι η δημιουργία games τα οποία είναι διασκεδαστικά, όσο το δυνατόν πρωτότυπα και προσβάσιμα, αλλά παράλληλα αρκετά εθιστικά ώστε να κρατούν το ενδιαφέρον του παίκτη για πάρα πολύ καιρό. Αυτή τη στιγμή, και με βάση τις συζητήσεις που έχουμε κάνει με τους μεγάλους διανομείς του χώρου, είμαστε πιθανότατα η μόνη ελληνική εταιρεία που ασχολείται με τα casual games. Οι δύο τελευταίες παραγωγές μας χρηματοδοτήθηκαν από την RealArcade, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στο χώρο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η RealArcade χρηματοδοτεί μόνο 25-30 εταιρείες ανάπτυξης παιχνιδιών το χρόνο, από τις 500+ που υπάρχουν παγκοσμίως.

Αν έπρεπε να σκιαγραφήσετε το κοινό στο οποίο κυρίως απευθύνεστε...;
Στην Total Eclipse στοχεύουμε στην παγκόσμια αγορά, σε ένα κοινό το οποίο κατά κύριο λόγο απότελείται από γυναίκες και άντρες σε ποσοστά περίπου 74% και 26% αντίστοιχα, ηλικίας άνω των 30-35 ετών, οι οποίοι συνήθως δεν αποκαλούν τους εαυτούς τους "gamers". Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των casual gamers είναι η αποστροφή τους προς το στοιχείο της βίας, οπότε συνήθως ένας τίτλος που έχει αναπτυχθεί για εκείνους, είναι δυνητικά κατάλληλος για όλη την οικογένεια. Τα φορμά που συνήθως φιλοξενούν casual games είναι αυτά των PC και Mac, τα τελευταία δύο χρόνια όμως έχουν επεκταθεί τόσο σε άλλα μέσα - συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης φορητά και μη, κινητά τηέφωνα κλπ - όσο και σε νεότερες ηλικιακές ομάδες. Με την δημοτικότητα των social networks στο Internet, τα casual games πλέον εμφανίζονται και στην online μορφή που μπορεί κανείς να συναντήσει π.χ. στο Facebook. Αυτή η κατηγορία τίτλων, άλλωστε, θα είναι από τις πρώτες που θα εξαπλώνονται, όσο δημιουργούνται νέα μέσα και τρόποι ψυχαγωγίας για το κοινό (π.χ. PayTV).

Πόσο περίπου ποσοστό των πωλήσεών σας προέρχεται από την Ελλάδα και πόσο από το εξωτερικό; Έχουν δείξει οι Έλληνες τάση προς το casual gaming ή διακρίνονται περισσότερο στις κατηγορίες... "ασχολούμαι/δεν ασχολούμαι" με τα games;
Δυστυχώς, ως γνωστόν οι Έλληνες έχουν την τάση να... μην αγοράζουν software αν μπορούν να το προμηθευτούν με "άλλους τρόπους", οπότε δεν θα έλεγα ότι υπάρχει σημαντικό αγοραστικό κοινό για τα casual games στην Ελλάδα. Σίγουρα υπάρχουν casual gamers (όχι βέβαια στο βαθμό που αυτό συμβαίνει στο εξωτερικό), αλλά το ποσοστό αυτών που αγοράζουν τα games μας κυμαίνεται γύρω στο 2%, με το 98% να προέρχεται από το εξωτερικό.

Ποιό είναι, κατά τη γνώμη σας, το χρηματικό ποσό που το κοινό των casual gamers θεωρεί "λογικό" για έναν τίτλο που αγοράζει μέσω Internet;
Στη συνείδηση των παικτών μέχρι και πριν από 12 ή 18 μήνες είχε εδραιωθεί το ποσό των $19.99 ή $19.95. Πρόσφατα όμως οι μεγάλοι διανομείς που δεν ενδιαφέρονται να πουλήσουν ένα συγκεκριμένο μόνο τίτλο, αλλά όσο το δυνατόν περισσότερους σε κάθε πελάτη, υλοποίησαν ειδικά εκπτωτικά clubs, στα οποία οι συμμετέχοντες απολαμβάνουν διάφορα προνόμια (όπως τιμές που φτάνουν μέχρι και τα $7 ανά τίτλο) και δυνατότητα απόκτησης ενός τίτλου το μήνα δωρεάν.

Το iPhone είναι ένα από τα περισσότερο υποσχόμενα και δυναμικά φορμά αυτή τη στιγμή. Ποιά είναι η άποψή σας γι' αυτό ως φορμά για casual games; Έχετε μελετήσει το ενδεχόμενο ανάπτυξης τίτλων για iPhone και iPod Touch;
Μόλις πρόσφατα συζητούσαμε το ενδεχόμενο ανάπτυξης του "The Clockwork Man" για iPhone και iPod Touch. Όλα δείχνουν ότι οι κινήσεις της Apple για να προωθήσει τις συσκευές αυτές και ως παιχνιδομηχανές είναι σε καλό δρόμο. Επισκεπτόμενος κανείς, βέβαια, το Apple Store και αναζητώντας games, θα βρεθεί... "αντιμέτωπος" και με πολλές δημιουργίες ποιοτικά χαμηλού επιπέδου, οι οποίες από ένα σημείο και πέρα σύγχυση μόνο προκαλούν στον καταναλωτή. Εκμεταλλευόμενος πάντως κανείς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προσφέρει το iPhone/iPod Touch, όπως η οθόνη πολλαπλής αφής, η ανίχνευση περιστροφής της συσκευής κλπ., μπορεί να προσφέρει καινούριες εμπειρίες στον παίκτη και να δημιουργήσει τίτλους που θα ήταν αδύνατο να παίξει κανείς σε άλλη πλατφόρμα. Τα έχουμε πάντοτε "στα υπόψιν", λοιπόν.

Με την online διάθεση video games όλο και συχνότερη τα τελευταία χρόνια, έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο της δημιουργίας τίτλων αποκλειστικά για το Xbox Live Arcade ή το PlayStation Network;
Το να επικεντρωθούμε στη δημιουργία τίτλων αποκλειστικά για αυτές τις δύο πλατφόρμες κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν ζημιογόνο για την Total Eclipse, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση. Με το κόστος ανάπτυξης τίτλων για το Xbox Live Arcade να κυμαίνεται μεταξύ $75.000 και $300.000, αλλά και με γνώμονα τη διάδοση των PC και των Mac σε σχέση με το Xbox 360 ή το PS3, κρίναμε λογική την ανάπτυξη games για όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό. Αυτό δε σημαίνει, φυσικά, ότι μας αφήνουν αδιάφορους τα εναλλακτικά φορμά - αντιθέτως επιθυμούμε να μεγαλώσουμε την ομάδα μας, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να μεταφέρουμε έναν τίτλο μας σε όσο το δυνατόν περισσότερα από αυτά.

Βάσει της εμπειρίας σας των τελευταίων μηνών, έχει επηρεάσει τις πωλήσεις των τίτλων σας η "οικονομική δυστοκία" που επικρατεί; Άλλοι ισχυρίζονται ότι το gaming ως μορφή ψυχαγωγίας "αντέχει" σε δύσκολους καιρούς, άλλοι όχι...
Οι δεκαετίες του '20 και του '30, περίοδοι μεγάλης οικονομικής κρίσης, είχαν χαρακτηριστεί ως "Η Χρυσή Εποχή του Χόλυγουντ", γεγονός που καταδεικνύει ότι ο κόσμος, στις περιόδους αυτές, χρειάζεται τρόπους να "δραπετεύει" από την πραγματικότητα και να ξεχάσει, έστω και προσωρινά, τα προβληματά του. Σήμερα διανύουμε αντίστοιχη περίοδο, όλα δείχνουν όμως ότι η κρίση δεν έχει ουσιαστικά επηρεάσει τις πωλήσεις των casual games. Το "The Clockwork Man", για παράδειγμα, μέσα στις πρώτες 7 ημέρες διάθεσής του ξεπέρασε σε πωλήσεις τις μερικές χιλιάδες αντίτυπα, απευθείας από το Web site του εκδότη μας, χωρίς ιδιαίτερες κινήσεις marketing. Στο μέλλον, όταν η κρίση ξεπεραστεί, μόνο καλύτερα μπορούν να είναι τα πράγματα.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner