H ποικιλία των νέων περιοχών στο Horizon: Forbidden West αντιστοιχεί σε παρόμοια ποικιλία στους αντιπάλους της Aloy - ρομποτικούς ή όχι - και βέβαια σε καινούργια μέσα που ο τίτλος τής προσφέρει για να ανταποκριθεί σε δυσκολότερες δοκιμασίες και μεγαλύτερους κινδύνους. Ορισμένα από αυτά τα μέσα και τις δυνατότητες τα έχουμε δει και σε άλλα games του είδους, όπως το ηλεκτρικό "αλεξίπτωτο" που επιτρέπει την ασφαλή πτώση από ψηλά σημεία και την εναέρια μετακίνηση με κάποιους περιορισμούς ή το κολύμπι κάτω από το νερό ή τον γάντζο που βοηθά την Aloy να αποκτήσει πρόσβαση σε ψηλά σημεία ή και το σκαρφάλωμά της με τα χέρια σε διαφόρων ειδών επιφάνειες, χάρις σε σημεία που αποκαλύπτει ο πιστός της ψηφιακός "σαρωτής". Όλα μαζί, τα παραπάνω εμπλουτίζουν σημαντικά την όλη εμπειρία της εξερεύνησης και των συγκρούσεων έστω κι αν δεν αλλάζουν την "αίσθηση" του νέου Horizon ριζικά.
Υπάρχουν φυσικά και νέα στοιχεία που αφορούν μόνο στο νέο Horizon, όπως π.χ. η δυνατότητα να "υποτάσσει" ηλεκτρονικά η Aloy και ιπτάμενα ρομπότ πέρα από αυτά που ιππεύει, καθώς και η δυνατότητα να "αναπτύσσει" ειδικές επιθέσεις για συγκεκριμένους αντιπάλους οι οποίες αξιοποιούνται σε περιορισμένη κλίμακα αλλά "κάνουν την διαφορά" στις δύσκολες περιστάσεις. Αν μη τί άλλο, θα μπορούσε να πει κανείς πως η Guerilla σχεδόν... το παράκανε στο Forbidden West με την απίθανη πληθώρα των νέων επιλογών που έχει προσφέρει στους παίκτες, τόσο όσον αφορά στα διαθέσιμα όπλα και στην προσέγγιση που μπορούν να ακολουθήσουν στις μάχες, όσο και στα μονοπάτια "εξέλιξης" των δυνατοτήτων της Aloy (skill trees), τα οποία είναι πιο πολλά και μεγαλύτερα από αυτά του Zero Dawn σε βαθμό σχεδόν αποκαρδιωτικό. Υποψιαζόμαστε πως οι πιο πολλοί παίκτες θα αποκτήσουν τα όπλα, τα εργαλεία και τις δυνατότητες που ταιριάζουν στο στυλ παιχνιδιού που προτιμούν και δεν θα ασχοληθούν με τα υπόλοιπα, κάτι ίσως άδικο για τους δημιουργούς και τον κόπο τους μα στην πράξη σχεδόν αναπόφευκτο.
Αναπόφευκτες, βέβαια, θα είναι οι... συγκρίσεις του Forbidden West με το Zero Dawn στον τεχνικό τομέα, τόσο μεταξύ των δύο Horizon στο PS4 όσο και μεταξύ των δύο στο PS5 (είχε γίνει διαθέσιμη δωρεάν αναβάθμιση του αρχικού για PS5 το φθινόπωρο). Λόγω - πολύ μεγάλης... - περιέργειας εγκαταστήσαμε και τις δύο εκδόσεις του Forbidden West, τόσο για το νέο όσο και για το προηγούμενο PlayStation, και η διαφορά είναι ολοφάνερη: όχι μόνο ο κόσμος του νέου Horizon στο PS5 είναι περισσότερο πειστικός - λόγω ανάλυσης 4Κ και υψηλότερου επιπέδου λεπτομέρειας στα πάντα - αλλά κινείται απολύτως ομαλά στα 30 καρέ, τα οποία για να διατηρηθούν στο PS4 έχει μειωθεί σημαντικά τόσο η ανάλυση, όσο και η λεπτομέρεια σε όλα. Στο PS5, δε, προσφέρεται και επιλογή απόδοσης του νέου Horizon στα 60 καρέ, σε χαμηλότερη ανάλυση αλλά στο ίδιο επίπεδο λεπτομέρειας - κάτι που βέβαια δεν είναι εφικτό ούτε για αστείο στο PS4.
Παράλληλα, ωστόσο, είναι απόδειξη της ποιοτικής δουλειάς που έχει κάνει η Guerilla το γεγονός ότι το Forbidden West δείχνει κατά πολύ ανώτερο του Zero Dawn στo PS4, παρά τα νέα στοιχεία που έχουν προστεθεί ως μηχανισμοί και απαιτούν το δικό τους ποσοστό επεξεργαστικής δύναμης για να λειτουργήσουν. Στο PS5, φυσικά, θέμα επεξεργαστικής δύναμης δεν τίθεται, το ταλέντο των δημιουργών της Guerilla αναδεικνύεται σε όλο του το μεγαλείο: οι τοποθεσίες του νέου Horizon είναι εκθαμβωτικές σε ορισμένες περιπτώσεις, συχνά εξαιρετικά εντυπωσιακές ως προς την έκταση και τον σχεδιασμό τους αυτόν καθ' αυτόν, ενώ οι χαρακτήρες - φιλικοί ή εχθρικοί - είναι πανέμορφα σχεδιασμένοι και κινούνται πειστικά. Οι παίκτες, δε, στο Forbidden West θα εκτιμήσουν εκ νέου την φροντίδα με την οποία έχουν σχεδιαστεί τα ζώα-ρομπότ των Horizon. Όλα τα παραπάνω πλαισιώνονται από άκρως εντυπωσιακό φωτισμό, αποτελεσματικά ειδικά εφέ και γενικότερη καλλιτεχνική διεύθυνση υπεράνω κριτικής.
Στα υπόλοιπα τεχνικά κανένα παράπονο, τόσο στο PS4 όσο και στο PS5. Και τα δύο χαρακτηρίζονται από άψογο έλεγχο, με την διαφορά ότι το DualSense προσφέρει "το κάτι παραπάνω" χάρις στην απτική ανάδραση και την προοδευτική πίεση στα πλήκτρα "σκανδάλες" που αξιοποιεί το νέο Horizon. Στον ήχο συμβαίνει το ίδιο: αυτός που προσφέρεται στο PS4 είναι εκπληκτικός, προσεγμένος σε όλα τα στοιχεία του, όμως στο PS5 είναι και αληθινά κατευθυντικός και "συμμετέχει" περισσότερο στην δράση (ειδικά με ακουστικά που τον αποδίδουν σωστά όπως τα Pulse 3D της Sony). Στο PS5 δεν υπάρχει παρά ελάχιστος χρόνος αναμονής για την μεταφορά των δεδομένων (χάρις προφανώς στον ταχύτατο δίσκο SSD), αλλά και στο PS4 για τα δεδομένα των σκληρών δίσκων δεν παρατηρείται ασυνήθιστη - όπως ομολογούμε πως φοβόμασταν - καθυστέρηση. Με λίγα λόγια: όλα είναι όπως θα έπρεπε να είναι και όπως απαιτεί κανείς πια από μία έμπειρη δημιουργό games όπως η Guerilla.
Όταν όλα έχουν ειπωθεί το Horizon: Forbidden West είναι πρακτικά ο ορισμός της επιτυχημένης "συνέχειας" όπως την ορίσαμε στην αρχή του άρθρου και την αντιλαμβάνονται οι gamers: και "κοντά" σε αυτήν του αρχικού Horizon είναι η εντύπωση που αποπνέει, και αρκετά νέα στοιχεία προσφέρει, και αναλλοίωτο διατηρούν αυτά τον πυρήνα του τίτλου, και ανώτερο σε όλους τους τεχνικούς τομείς είναι. Ίσως από μία πλευρά θα θέλαμε να είχε δοκιμάσει η Guerilla περισσότερα διαφορετικά πράγματα και να είχε "ρισκάρει" παραπάνω για να πρωτοτυπήσει - μα ακριβώς επειδή δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε τί αντίκτυπο θα είχαν σημαντικές αλλαγές σε αυτό το ήδη περίπλοκο μίγμα στοιχείων που συνθέτουν τα Horizon (παραδείγματα τίτλων που προσπάθησαν κάτι τέτοιο στο παρελθόν και απέτυχαν οικτρά απογοητεύοντας τους παίκτες υπάρχουν ουκ ολίγα), εν τέλει προτιμούμε να απολαύσουμε το Forbidden West ως αυτό ακριβώς που είναι: μία επική περιπέτεια αντάξια του Zero Dawn, μία τεχνική επίδειξη του τί μπορεί να κάνει το PS5 (εκπλήσσοντας και στο PS4!), μία παραγωγή που οφείλει κάθε κάτοχος PlayStation να έχει στην συλλογή του. Ήδη ο πρώτος υποψήφιος για τον τίτλο του "Video Game της Χρονιάς", λοιπόν; Ω, ναι!
Βαθμολογία: 10 αστεράκια