banner

PS5: διαθέσιμη σε όλους η λειτουργία VRR

Ομαλή κίνηση σχεδόν σε όλα τα games του με την κατάλληλη τηλεόραση, πρακτικές εντυπώσεις

Αν και φυσικά... δεν βιάστηκε κιόλας ακριβώς - πολλοί είναι της γνώμης πως θα έπρεπε να είχε "δώσει το παρόν" πολύ νωρίτερα - είναι επιτέλους διαθέσιμη σε όλους τους κατόχους η σημαντικότερη σύγχρονη λειτουργία στην αγορά του gaming. Αναφερόμαστε βεβαίως στην VRR (Variable Refresh Rate ή Μεταβλητού Ρυθμού Προβολή Καρέ), η οποία περιέργως είχε ενσωματωθεί στην προηγούμενη ενημέρωση λογισμικού για PS5, αυτήν της 14ης Απριλίου, αλλά ανακοινώθηκε από την Sony αυτήν την εβδομάδα έτσι ώστε να δώσει καιρό σε περισσότερους δημιουργούς games να προσθέσουν στους τίτλους τους συμβατότητα με την νέα δυνατότητα του συστήματός της.

Η λειτουργία VRR συγχρονίζει τα καρέ ανά δευτερόλεπτο που παράγει ένα video game με τον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης όπου προβάλλεται. Όταν αυτά τα δύο δεν είναι συγχρονισμένα, ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται η κίνηση στο εκάστοτε video game υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην είναι ομαλή, επηρεάζοντας και τον έλεγχό του - αν, δε, ο αριθμός των καρέ ανά δευτερόλεπτο που αυτό παράγει αυξομειώνεται συνεχώς αλλά η οθόνη λειτουργεί πάντα με συγκεκριμένο ρυθμό ανανέωσης, τόσο η κίνηση όσο και ο έλεγχος επηρεάζονται αρνητικά σε μεγάλο βαθμό. Εκεί παρεμβαίνει η λειτουργία VRR, η οποία όμως για να αποδώσει σωστά πρέπει να υποστηρίζεται τόσο από την εκάστοτε τηλεόραση (η οποία θα πρέπει να φέρει θύρα HDMI 2.1) όσο και από το εκάστοτε σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας.

Η Sony επιβεβαιώνει τους ακόλουθους τίτλους του PS5 ως πλήρως συμβατούς με την λειτουργία VRR: Astro’s Playroom, Call of Duty: Vanguard, Call of Duty: Black Ops Cold War, Deathloop, Destiny 2, Devil May Cry 5 Special Edition, DIRT 5, Godfall, Marvel’s Spider-Man Remastered, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart, Resident Evil Village, Tiny Tina’s Wonderlands, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege και Tribes of Midgard. Ιδανικά όλοι οι δημιουργοί παρόντων games για PS5 θα ενημερώσουν κάποια στιγμή τους τίτλους τους ώστε να αξιοποιούν την λειτουργία VRR - μα ακόμη κι αυτό να μην συμβεί, η Sony έχει προσθέσει μία επιλογή "Apply to Unsupported Games" στις ρυθμίσεις του PS5 η οποία προσπαθεί να "επιβάλλει" στα games του ν' αξιοποιήσουν την VRR για την απόδοση της κίνησής τους. Ήδη επιβεβαιώνονται τίτλοι που "υπακούν" σε αυτήν την επιλογή - π.χ. τα Fortnite, Cyberpunk 2077 ή Elden Ring - και τις επόμενες ημέρες θα καταγράφονται περισσότεροι.

Δοκιμάσαμε την νέα λειτουργία VRR του PS5 σε δύο διαφορετικές τηλεοράσεις, μία Sony A90J OLED (η οποία πρόσφατα αναβαθμίστηκε ώστε να υποστηρίζει VRR) και μία LG CX OLED (με την πιο πρόσφατη έκδοση λογισμικού της). Η δεύτερη ενσωματώνει ειδικό μετρητή ταχύτητας σάρωσης που απεικονίζει το αποτέλεσμα σε πραγματικό χρόνο, οπότε επιβεβαιώσαμε πως η λειτουργία VRR αποδίδει όπως προβλέπεται. Το οπτικό αποτέλεσμα, δε, ήταν έξοχο σε τίτλους που δοκιμάσαμε όπως τα Marvel’s Spider-Man Remastered, Astro's Playroom, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart και DIRT 5. Σε κάθε έναν από αυτούς τους τίτλους η κίνηση ήταν απίθανα ομαλή (ειδικά σε εκείνους που υποστηρίζουν απόδοση στα 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο) και ο χειρισμός αισθητά περισσότερο άνετος, κάνοντας το παιχνίδι απολαυστικό. Οι κάτοχοι PS5 με κατάλληλη τηλεόραση θα... αισθανθούν πως παίζουν τα αγαπημένα τους games σε άλλο σύστημα, με την λειτουργία VRR ενεργοποιημένη!

Μερικές πληροφορίες σχετικές που οφείλουμε να παραθέσουμε: το PS5 υποστηρίζει την λειτουργία VRR σε ανάλυση 4K στο εύρος σάρωσης των 48Hz-120Hz. Αυτό σημαίνει πως αν τα καρέ ανά δευτερόλεπτο ενός τίτλου μειώνονται πολύ συχνά κάτω από τα 48 FPS, τότε ο τίτλος αυτός δεν θα αξιοποιήσει το VRR στο έπακρο. Επίσης: αν ένας τίτλος για PS5 έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να στοχεύει σε "κλειδωμένα" καρέ ανά δευτερόλεπτο - αν προσπαθεί δηλαδή να μένει σταθερά στα π.χ. 60 ή 30 καρέ - τότε η λειτουργία VRR δεν θα αποδώσει όπως θα έπρεπε. Αυτό ισχύει για όλες τις τεχνολογίες εξομάλυνσης κίνησης (όπως π.χ. τις G-Sync ή FreeSync σε PC) και είναι ο λόγος για τον οποίο ιδανικά οι δημιουργοί των games για PS5 θα πρέπει να κάνουν δοκιμές των τίτλων τους σε VRR, ώστε οι τελευταίοι να αξιοποιούν την λειτουργία στο έπακρο.

Με την προσθήκη και αυτής της λειτουργίας στο οπλοστάσιο των δυνατοτήτων του PlayStation5, δεν υπάρχει κάτι άλλο σημαντικό στην... λίστα με τα παράπονα που είχαμε συντάξει πριν από έναν χρόνο περίπου. Η υποστήριξη σε εξωτερικά μέσα αποθήκευσης είχε προστεθεί από νωρίς, η εσωτερική υποδοχή δίσκων SSD NVME είναι ενεργοποιημένη από το φθινόπωρο, διατίθενται πλέον επίσημα περιβλήματα με διαφορετικά χρώματα για το PS5 και η λειτουργία VRR υλοποιήθηκε μόλις. Θα θέλαμε να δούμε και άλλα πράγματα, όπως την υποστήριξη στο πρότυπο Dolby Vision, μία λειτουργία α λα Quick Resume, ένα σωστό media player app ή υποστήριξη σε ανάλυση 4Κ; Εννοείται πως θα θέλαμε. Αλλά όλα όσα χρειαζόταν το PS5 ώστε να είναι ένα πλήρες, σύγχρονο σύστημα για gaming τώρα τα έχει. Αναμένουμε με ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε σε τί θα επιλέξει να εστιάσει πλέον η Sony όσον αφορά στην λειτουργικότητα του PS5 για το υπόλοιπο 2022 και πέρα από αυτό. Ποιός ξέρει; Ίσως μάς περιμένουν... εκπλήξεις!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner