Στο πλαίσιο της Αθηνόραμα Digital PlayStation Network Week που ολοκληρώνεται σήμερα αναλύσαμε τί ακριβώς είναι το PSN, πώς στηρίζει το - σημαντικότατο για τους κατόχους PlayStation4 - Δικτυακό κατάστημα ψυχαγωγικού περιεχομένου της Sony, το PS Store, ποιές άλλες μορφές ψυχαγωγίας προσφέρει πέρα από τα video games αυτά καθ' αυτά αλλά και πώς ακριβώς μία συνδρομή PlayStation Plus επιτρέπει την αξιοποίηση του PSN στο maximum. To μόνο που απομένει να κάνουμε είναι να... "ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στο μέλλον": πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί το PlayStation Network έτσι ώστε να προσφέρει ακόμη περισσότερες δυνατότητες και λειτουργίες στο PS4 και φυσικά στο PS5 που θα προστεθεί αργότερα στην οικογένεια των ενεργών PlayStation;
Ένας προφανής τρόπος, ο οποίος υφίσταται ήδη μα θ' αποκτήσει μεγαλύτερη διάσταση το 2020 - ελπίζουμε αρκετά μεγάλη για να συμπεριλάβει και την χώρα μας γρήγορα - είναι η εξάπλωση της υπηρεσίας PlayStation Now. Η Sony είχε επενδύσει από νωρίς στο cloud gaming - την "μετάδοση" games που παίζονται χωρίς να εγκαθίστανται στο εκάστοτε σύστημα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας - μα η αλήθεια είναι πως η παγκόσμια αγορά, όταν οι Ιάπωνες είχαν εξαγοράσει την εξειδικευμένη σχετική Gaikai, απλώς... δεν ήταν έτοιμος σε κανένα επίπεδο. Σήμερα με τις ταχύτητες σύνδεσης του Internet να έχουν συνολικά αυξηθεί - και ανταγωνιστές όπως τα xCloud και Stadia των Microsoft και Google αντίστοιχα να βρίσκονται σε δοκιμαστική ή εμπορική λειτουργία - το PlayStation Now διεκδικεί πια σημαντικότερο ρόλο στα πλάνα της Sony, κάτι που ανάμενουμε ν' αποδειχθεί το 2020. Η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται ακόμη στις χώρες όπου το PS Now προσφέρεται εμπορικά, αλλά είναι απλώς θέμα χρόνου.
Μία χρήση του PSN χρήσιμη στα games αυτά καθ' αυτά - εμπνευσμένη επίσης από όσα που η Microsoft με το xCloud ή η Google με το Stadia έχουν υποσχεθεί και θα επιδιώξουν, δεν είναι μεμπτό να υιοθετείς ιδέες του ανταγωνισμού αν τις υλοποιείς σωστά - είναι αυτή της αξιοποίησης Δικτυακής υποδομής, πανίσχυρων servers δηλαδή, ως υποστηρικτικής για την απόδοση περίπλοκων γραφικών ή την χρήση τεχνητής νοημοσύνης σε παραγωγές αιχμής. Για την ώρα αυτά έχουν αποδειχθεί... υποσχέσεις μόνο βέβαια: στα Xbox One το Crackdown 3 που υποτίθεται πως χρησιμοποιεί servers της Microsoft για πειστική καταστροφή του 3D περιβάλλοντoς ήταν εξαιρετικά απογοητευτικό, ενώ τα περίφημα Drivatars, οι "εικονικοί οδηγοί" των Forza Horizon, δεν βελτιώνονταν με το πέρασμα του χρόνου όπως θα συνέβαινε σε αληθινής τεχνητής νοημοσύνης στοιχεία.
Όμως είναι ολοφάνερα πολύ μεγάλες οι προοπτικές και των δύο χρήσεων - η Sony δεν είναι τυχαίο πως έχει συνάψει συνεργασία με την Microsoft σε αυτόν τον τομέα - και περιμένουμε να δούμε με ενδιαφέρον πώς έχουν σκεφτεί οι Ιάπωνες να εκμεταλλευτούν το PSN και Δικτυακή υποδομή αυτού του επιπέδου στα δικά τους games μελλοντικά.
Ένας τρίτος τρόπος - περισσότερο σχετικός με τον πρώτο παρά με τον δεύτερο - με τον οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μελλοντικά το PSN στα PS4 και PS5 είναι αυτός που έχει υποσχεθεί επίσης πως θα προσφέρει η Microsoft μέσω του xCloud και των Xbox One ή PC μέσα στο 2020: η χρήση του οικιακού PlayStation ως "server" για άλλες συσκευές, ώστε games του να παίζονται π.χ. σε ένα smartphone ή ένα tablet εντός/εκτός σπιτιού, σε μία τηλεόραση σε άλλο δωμάτιο αλλά στο ίδιο οικιακό δίκτυο κλπ. Η Sony είχε μάλιστα πρωτοπορήσει με αντίστοιχο τρόπο παλαιότερα καθιστώντας κάτι τέτοιο εφικτό ανάμεσα στο PS4 και το PS Vita, αλλά η εμπορική πορεία του δεύτερου δεν επέτρεψε σε αυτήν την λειτουργία να γίνει ευρύτερα δημοφιλής. Ίσως η έλευση μελλοντικά του PS5 είναι μία καλή ευκαιρία για να αξιολογήσει εκ νέου η Sony αυτήν την δυνατότητα και να την υλοποιήσει ως αξιοποιήσιμη σε πιο πολλές συσκευές.
Ένας ακόμη τρόπος αξιοποίησης του PSN, περισσότερο... αλληλεπιδραστικός Δικτυακά και ίσως ευκολότερα υλοποιήσιμος, θα μπορούσε να είναι η live "συνεργασία" ανάμεσα στην "μετάδοση" games που παίζει κανείς στο οικιακό του PlayStation και στην "προβολή" τους στις Δικτυακές υπηρεσίες που προσφέρει η Sony. Ένας παίκτης μπορεί σήμερα, για παράδειγμα, να "εκπέμψει" gameplay σε πραγματικό χρόνο από το PS4 του, να μεταδόσει εικόνα και ήχο δηλαδή live, μέσω Twitch ή YouTube. Καλοδεχούμενη σαφώς, λοιπόν, θα ήταν μία λειτουργία που θα επέτρεπε σε κάποιον θεατή αυτής της "εκπομπής", πάντοτε μέσω PlayStation, να στείλει επιτόπου "πρόσκληση" στον παίκτη που μεταδίδει ώστε να παίξουν στο ίδιο video game μαζί, ανταγωνιστικά ή συνεργατικά (φυσικά θα πρέπει να κατέχει και ο θεατής αντίτυπο του ίδιου τίτλου).
Υπάρχουν διάφοροι άλλοι τρόποι με τους οποίους το PSN μπορεί να προσφέρει στο μέλλον περισσότερα πράγματα στους κατόχους PlayStation απ' όσα προσφέρει σήμερα, αλλά είναι μάλλον νωρίς για να κάνουμε... μακροπρόθεσμες προβλέψεις: στην όλη εξίσωση παίζουν ρόλο και παράγοντες που δεν ελέγχονται από την Sony - όπως η ταχύτητα σύνδεσης κάθε νοικοκυριού που φιλοξενεί PlayStation με το Internet ή ο ρυθμός με τον οποίο οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας θα υλοποιήσουν την επέκταση των δικτύων 5G τα επόμενα χρόνια - ενώ για την προσθήκη πολλών πιθανών λειτουργιών γενικότερα θα πρέπει να επιδείξουν προθυμία κι ενδιαφέρον συνεργασίας και άλλες εταιρείες (όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην περίπτωση των Discord και Facebook).
Το μόνο σίγουρο: όσο οι ταχύτητες του Internet σταθερού και κινητού αυξάνονται, τόσο περισσότεροι θα είναι οι διαθέσιμοι τρόποι με τους οποίους το PlayStation Network θα μπορεί να αξιοποιηθεί. Για να δούμε, λοιπόν!