Πολλά είναι τα video games που, από καιρό σε καιρό και "γενιά σε γενιά", έχουν διεκδικήσει τον χαρακτηρισμό του all-time classic, ελάχιστα είναι όμως αυτά που έχουν περάσει το τεστ του χρόνου με... βαθμολογίες τόσο υψηλές, ώστε να μην αφήνουν περιθώριο αμφισβήτησης από κανέναν. Το Pac-man. Το Tetris. Το Space Invaders. Το τελευταίο μάλιστα συμπληρώνει φέτος 30 (!) χρόνια διαδρομής από την ημέρα που το coin-op της Taito έκανε την εμφάνισή του και η ιαπωνική εταιρεία θέλησε να τιμήσει τον ιστορικό τίτλο με ένα πραγματικά υπέροχο remake στο PSP. Γιατί "κλώνοι" του Space Invaders όλα αυτά τα χρόνια έχουν φυσικά εμφανιστεί πάρα πολλοί, αλλά μόνο η... "μαμά" μπορεί να δημιουργήσει έναν σύγχρονο, πιστό όμως στην πεμπτουσία του gameplay του, αυτήν που όντως ανέδειξε τον original σε all-time classic.
Το στυλ παιχνιδιού δεν έχει αλλάξει βεβαίως ριζικά σε σχέση με το αρχικό coin-op (με τόσο απλή "συνταγή"... θα ήταν μάλλον δύσκολο!). Ο παίκτης ελέγχει το γνωστό αστρόπλοιο στο κάτω μέρος της οθόνης και αντιμετωπίζει ακατάπαυστα το ένα σμήνος εξωγήινων μετά το άλλο, προσέχοντας φυσικά να μην "εισπράξει" τις δικές τους ακτίνες laser περισσότερες φορές απ' όσες έχει την πολυτέλεια. Όπως πάντοτε, σημασία έχει ο συγχρονισμός των πυροβολισμών του παίκτη με την κίνηση των εξωγήινων, ειδικά όταν έχουν απομείνει λίγοι από το σμήνος και κινούνται προς τα κάτω και ταχύτερα. Ως εδώ, τίποτε καινούργιο.
Τα όσα διαφορετικά φέρνει το Space Invaders στο προσκήνιο, είναι μικρά αλλά μπορούν να "κάνουν τη διαφορά". Η εκτέλεση επιτυχημένων διαδοχικών πυροβολισμών σε έναν αριθμό από ιδίου χρώματος εξωγήινους, για παράδειγμα, προσφέρει στον παίκτη μια ποικιλία από bonus όπλα περιορισμένης διάρκειας. Ο συνδυασμός επιτυχημένων... συνδυασμών από πυροβολισμούς καλεί με "σύστημα" (και όχι τυχαία πλέον) το γνωστό UFO που παραπέμπει στις bonus πίστες για υψηλά high score. Και, καθώς βρισκόμαστε αισίως στο 2008, η έκδοση του φορητού συστήματος της Sony προσφέρει και ανταγωνιστικούς τρόπους παιχνιδιού για δύο παίκτες ασύρματα, με την προϋπόθεση να έχει ο καθένας το δικό του αντίτυπο του τίτλου στο PSP του. Δυστυχώς, "λάμπει διά της απουσίας της" μια λειτουργία "παγκόσμιας κατάταξης" μέσω Internet (το λεγόμενο leaderboard), που θα αναδείκνυε τους καλύτερους παίκτες αυτού του Space Invaders στον κόσμο. Oh, well.
Εκεί βέβαια που έχει σημειωθεί μία... μικρή πρόοδος στα video games τα τελευταία 30 χρόνια, είναι στον οπτικοακουστικό τομέα - και το Space Invaders Extreme κατορθώνει να εκσυγχρονίσει τον original τίτλο, χωρίς να αλλοιώσει το ύφος του. Δεν θα διαφύγει της προσοχής κανενός το γεγονός ότι το συνοδευτικό soundtrack κινείται στα... ψηλά BPM, βέβαια, ούτε το γεγονός ότι τα εντυπωσιακά, πολύχρωμα κινούμενα backgrounds αγγίζουν το όριο της... ψυχεδέλειας σε περιπτώσεις. Όμως ο σχεδιασμός των εξωγήινων, η κίνηση του αστροπλοίου, τα ειδικά εφέ, όλα "τιμούν την κληρονομιά" του all-time classic και αυτό έχει σαφώς περισσότερη σημασία. Ο χειρισμός και η παρουσίαση, άλλωστε, κινούνται στα ίδια επίπεδα και δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για κριτική.
Εννοείται πως, εν έτει 2008, ο πυρήνας του gameplay στον οποίο στηρίζεται το Space Invaders Extreme (δεξιά, αριστερά, πυροβολισμός, αριστερά, δεξιά κ.ο.κ.) θα φανεί απλοϊκός σε ένα μεγάλο ποσοστό από gamers της PlayStation Generation που έχουν συνηθίσει σε πιο... περίπλοκα ή εντυπωσιακά πράγματα. Εκείνοι και εκείνες όμως που είχαν αγαπήσει τα Space Invaders από νωρίς στην πορεία τους μέσα στο χρόνο και μπορούν να εκτιμήσουν διαφορετικά τον απέριττο, σχεδόν υπνωτιστικό μηχανισμό στον οποίο στηρίζονται οι τίτλοι αυτοί, θα αποσπάσουν πολλές, πάρα πολλές ώρες διασκέδασης από τη δημιουργία της Taito. Αν τα σύγχρονα remakes είναι πάντα τέτοια, δηλώνουμε έτοιμοι για περισσότερα!
Βαθμολογία: *****