Το γεγονός ότι κανείς μας δεν γνωρίζει, ουσιαστικά, ποιά ακριβώς μορφή αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε ανθρώπους και Η/Υ θα αποδειχθεί η δημοφιλέστερη στο μέλλον είναι αυτό που επιβάλλει στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας να "βάζουν στοιχήματα" με διάφορες πρωτοβουλίες, προς διάφορες κατευθύνσεις. Όταν όμως ορισμένες από αυτές "βάζουν στοιχήματα" με τρόπο διστακτικό ή αναποτελεσματικό, το μόνο που προκύπτει εν τέλει είναι σύγχυση στην αγορά, αναποφασιστικότητα στο καταναλωτικό κοινό και γενικότερη καθυστέρηση που οφείλεται στην αναπόφευκτη αβεβαιότητα που επικρατεί στον εκάστοτε τομέα όπου "μπαίνει το στοίχημα". Και η Microsoft, όπως δείχνουν τα πράγματα, κάνει ακριβώς αυτού του είδους την ζημιά με το πολυσυζητημένο της Hololens αυτόν τον καιρό.
Αναφορές που ξεκίνησαν από άρθρο δημοσιογράφου με έμφαση στα θέματα της Microsoft, του Paul Thaurott, θέλουν τους Αμερικανούς να μην προχωρούν στην ευρεία εμπορική διάθεση του περιφερειακού της επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) έως το... 2019 (!). Αν και η εταιρεία δεν επιβεβαιώνει ή διαψεύδει τίποτε επισήμως, όλες οι πηγές άλλων μέσων ενημέρωσης στο Redmond συγκλίνουν στην ίδια εικόνα, η οποία είναι η εξής: η Microsoft έχει "κυκλοφορήσει" αυτήν την στιγμή το αρχικό Hololens στην λεγόμενη "έκδοση για τους προγραμματιστές" (developer's edition), η οποία ναι μεν είναι πια διαθέσιμη σε όλους, αλλά κοστίζει... $3000 - οπότε μόνο για πειραματισμό από εταιρείες ή ενθουσιώδεις ιδιώτες προσφέρεται, με δεδομένη και την ανεπαρκή υποστήριξη σε σχετικό software.
Το πλάνο ήταν την πρώτη αυτή έκδοση με τα όποια προβλήματά της - σημαντικότερο εξ αυτών το περιορισμένο οπτικό πεδίο μέσα στο οποίο το Hololens προβάλλει ψηφιακά αντικείμενα και πληροφορίες "πάνω από" το γύρω περιβάλλον - ν΄ακολουθήσει μία δεύτερη στα τέλη της τρέχουσας χρονιάς. Αυτή θα ήταν βελτιωμένη στα τεχνικά χαρακτηριστικά και θα αξιοποιούσε το παρόν πλαίσιο λογισμικού, θα γινόταν διαθέσιμη θεωρητικά σε περισσότερο "φιλική" τιμή προς το καταναλωτικό κοινό και θα χρησίμευε ως το μοντέλο-αντίλογος στα προϊόντα εικονικής πραγματικότητας (πιθανώς με συγκρίσιμο κόστος απόκτησης). Αντ' αυτού, όλα δείχνουν πως η Microsoft δεν θα κυκλοφορήσει αυτήν την "έκδοση 2.0", αλλά ότι την εγκαταλείπει και ότι σκοπεύει να πάει απευθείας στην "έκδοση 3.0", η οποία όμως δεν αναμένεται πριν από τις αρχές ή τα μέσα του 2019 σύμφωνα με το ανανεωμένο πλάνο της.
Η επιλογή αυτή μπορεί, βεβαίως, ν' αποδοθεί στην έλλειψη ανταγωνισμού: το μόνο άλλο προϊόν επαυξημένης πραγματικότητας που έχει διαφημιστεί πως λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο, το περίφημο Magic Leap, πρόσφατα αποκαλύφθηκε πως βρίσκεται μακριά από την εμπορική κυκλοφορία και με πολλά προβλήματα ακόμη να λύσει. Η Microsoft, λοιπόν, αισθάνεται πως δεν υπάρχει ουσιαστική πίεση για να διαθέσει το νέο Hololens σύντομα. Και ενώ θα είμασταν υπέρ οποιασδήποτε πρωτοβουλίας έχει ως αποτέλεσμα τελικό προϊόν καλύτερο για το κοινό - όπως αναμφίβολα θα είναι το Hololens 3.0 - η αναποφασιστικότητα αυτή του αμερικανικού κολοσσού να υποστηρίξει το προϊόν και την προσέγγιση που με τόσες υποσχέσεις αποκάλυψε πριν από δύο χρόνια και παραπάνω, είναι αρνητική και επιβλαβής για όλη την αγορά της τεχνολογίας. Και είναι, γι' αυτούς τους λόγους, μεμπτή.
Η Microsoft έχει, άλλωστε, με... αυτά και μ' εκείνα την ευθύνη του χαρακτηρισμού μιας ολόκληρης τεχνολογίας πια: αν το εμπορικό Hololens - όποτε εμφανιστεί - δεν είναι μετά από τέσσερα και πλέον χρόνια αναμονής αυτό που υποσχέθηκε ο αμερικανικός κολοσσός με τα demos που προωθούσε, η επαυξημένη πραγματικότητα συνολικά θα στιγματιστεί αρνητικά. Η προϊστορία της Microsoft, δε, σε αυτού του είδους τις ριζοσπαστικές υλοποιήσεις που δεν έχουν δοκιμαστεί και από άλλους "παίκτες" της αγοράς δεν εμπνέει εμπιστοσύνη ακριβώς, ενώ η σχεδόν... βέβαιη προσπάθεια που θα κάνει να εφαρμόσει το Hololens σε όλα - από την γενική οικιακή χρήση μέχρι την εταιρική, το gaming, τις επιστημονικές εφαρμογές κλπ. - επίσης προβληματίζει. Ας ελπίσουμε πως είτε το Magic Leap, είτε κάποιο άλλο προϊόν επαυξημένης πραγματικότητας της ίδιας συλλογιστικής λειτουργίας θα εμφανιστεί στο μεσοδιάστημα, ώστε τουλάχιστον το κοινό να αρχίσει να εξοικειώνεται με την όλη ιδέα και την εναλλακτική που αυτή προσφέρει σε σχέση με την εικονική πραγματικότητα. Όπως πάντοτε... θα δείξει.