Είναι, τελικά, και κάποιες φορές που... όταν οι κατασκευαστές πείσουν αληθινά τον εαυτό τους για το ενδεχόμενο η αγορά να χρειάζεται από αυτούς κάτι συγκεκριμένο, στη συνέχεια πείθεται χωρίς προσπάθεια και η ίδια η αγορά! Μόνο έτσι μπορεί να εξηγήσει κανείς το πόσο δημοφιλή έγιναν - και πόσο γρήγορα - τα tablets ως προϊοντική κατηγορία: το υπέροχο design της Apple και τα fanboys της κατέστησαν το iPad δημοφιλές σε διάστημα μηνών, ο ανταγωνισμός ξεκίνησε να προσφέρει τις δικές του προτάσεις μέσα στο ίδιο έτος και, από το 2010 μέχρι σήμερα, τα tablet από σχεδόν μηδενική βάση έχουν φτάσει στο σημείο να απειλούν προϊοντικές κατηγορίες με πορεία δεκαετιών. Και δεν μιλάμε πια μόνο για τα desktop PC, που "βάλλονται" από παντού. Μιλάμε πλέον και για τα laptop PC, καθώς και κάθε άλλου είδους PC!
Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει κανείς, τουλάχιστον, αν δώσει βάση στην πρόσφατη έκθεση της IDC σχετικά με την πορεία των προσωπικών υπολογιστών και των tablet. Τα δεύτερα σημείωσαν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 80% (!) σχεδόν από το 2011 έως τα τέλη του 2012, αριθμώνας πάνω από 128 εκατομμύρια συσκευές (στην πλειοψηφία τους iPad προφανώς). Τα desktop PC σημείωσαν, αντίθετα, μείωση της τάξης του 10%-12% στο ίδιο διάστημα (ανάλογα με το είδος και το τρίμηνο), ενώ τα laptop πολύ μικρότερη μεν μείωση (της τάξης του 0.5%), αλλά και η "απλή" στασιμότητά τους μόνο ως θετική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Αν συνυπολογίσει, δε, κάποιος ότι η IDC δεν περιμένει τα PC συνολικά (desktop και laptop) να επανέλθουν εμπορικά ούτε το 2013, ούτε το 2014, ε, τότε... μάλλον ως φυσιολογικό ακούγεται το ενδεχόμενο τα tablets (που η IDC θεωρεί πως θα σημειώσουν και πάλι αύξηση της τάξης του 48%) να "προσπεράσουν" σε πωλήσεις τα desktop PC φέτος, τα laptop PC έως το τέλος του επόμενου έτους.
Επειδή βέβαια αυτού του είδους οι προβλέψεις είναι σε ένα βαθμό ριψοκίνδυνες - πάρα πολλά μπορούν να συμβούν σε διάστημα 18 μηνών - δεν θα αποδεχόμασταν με τόση... ευκολία τις προβλέψεις της IDC. H τάση εξάπλωσης των tablets είναι αναμφισβήτητη και την βλέπουμε καθημερινά, όμως η κατηγορία αυτή συνεχίζει - κατά τη γνώμη μας - να λειτουργεί σε διαφορετικό πλαίσιο από αυτή των προσωπικών υπολογιστών. Έχει στερήσει πωλήσεις από τους δεύτερους σαφέστατα, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί - πολύ απλά - την τελευταία τριετία η αγορά των PC δεν έχει δώσει σοβαρό λόγο στους κατόχους τους να τα αντικαταστήσουν με νέα μοντέλα. Με εξαίρεση τα games, οποιαδήποτε άλλη "αποστολή" μπορούσε να ανατεθεί στο εκάστοτε PC πριν από 3 χρόνια, μπορεί και σήμερα δίχως προβλήματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των σεναρίων χρήσης. Δεν είναι λοιπόν μόνο... κατόρθωμα των tablets η εμπορική τους επιτυχία. Είναι και η αποτυχία των PC να εξελιχθούν αυτή που έχει υποβοηθήσει, όταν όλα έχουν ειπωθεί.
Από την άλλη πλευρά, τα tablets παραμένουν συσκευές κατανάλωσης περιεχομένου, ενώ η ανάγκη για προσωπικούς υπολογιστές "για δουλειά" υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει. Το κοινό που χρειάζεται και τα δύο δεν είναι μικρό. Όμως υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο κοινό που αληθινά χρειάζεται ένα PC και το κοινό που για τα όσα κάνει καθημερινά ένα tablet επαρκεί, που... παράξενο θα ήταν, τελικά, αυτό να μην αντικαθρεπτίζεται και σε πωλήσεις! Θα μπορέσουν νέες μορφές προσωπικών υπολογιστών, όπως π.χ. οι επόμενες "γενιές" Ultrabooks, τα λιλιπούτεια Media Center ή τα Steambox για το σαλόνι, να αλλάξουν την εικόνα αυτή; Δεν έχουμε ιδέα, αλλά η πολυμορφία στις διαθέσιμες συσκευές η αλήθεια είναι πως θα θέλαμε να παραμείνει. Όταν "βρεθούν οι ισορροπίες", πιθανώς να "γέρνουν" υπέρ των tablets, βέβαια, αλλά... χαλάλι τους!