Όχι ότι μάς... προξενεί μεγάλη έκπληξη, ακριβώς, όμως κάθε φορά που κάποια έρευνα πιστοποιεί και θέτει σε ευρύτερο πλαίσιο αυτό που ήδη ξέρουμε, η συνολική εικόνα εντυπωσιάζει και περισσότερο. Ο λόγος για την πολύ πρόσφατη έρευνα της ABI Research, η οποία έχει σημαντική εμπειρία στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας και δημοσιεύει από καιρό σε καιρό χρήσιμες κι ενδιαφέρουσες αναφορές για τις τάσεις εξέλιξης της τελευταίας και τις συνήθειες των χρηστών. Στην έρευνα αυτή υπογραμμίζεται πως, ούτε λίγο ούτε πολύ, το... 70% (!) των κατόχων smartphones είτε δεν αγοράζουν ποτέ apps και αρκούνται αποκλειστικά στα δωρεάν, είτε ξοδεύουν τόσο μικρά ποσά ώστε σε ετήσια βάση να θεωρούνται αμελητέα. Και όλα αυτά στις ΗΠΑ, που θεωρούνται και... γενναιόδωρες όσον αφορά στην ψηφιακή αγορά περιεχομένου από όλων των ειδών τις συσκευές.
Το ποσοστό είναι, προφανώς, πάρα πολύ μεγάλο για να αγνοηθεί. Για να αντιληφθεί κανείς πόσο πολύ, δεν έχει παρά να λάβει στα υπ' όψιν πως αυτό το 70% των... σφιχτοχέρηδων χρηστών "κατεβάζει" το μέσο όρο χρημάτων που ξοδεύει κάθε ένας του συνόλου στα μόλις 7.5 δολάρια μηνιαίως - θεαματικά χαμηλότερο του τί ξοδεύεται κάθε μήνα π.χ. σε μουσική, ταινίες, games και άλλο ψηφιακό περιεχόμενο. Είναι ενδεικτικό, δε, πως αν εξαιρέσει κανείς όσους δεν πληρώνουν ούτε... cent για την αγορά apps, το μέσο ποσό που ξοδεύει το υπόλοιπο τμήμα του κοινού ανεβαίνει στα 14 δολάρια μηνιαίως. Στατιστικά, δε, το 3% από το κοινό αυτό, που ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα για apps, ευθύνεται για το 20% του συνολικού τζίρου (!) των Δικτυακών καταστημάτων για smartphones, ανεξαρτήτως κατασκευαστή και λειτουργικού συστήματος.
Αυτό το... παράδοξο (που κάθε άλλο παρά θετικό θα χαρακτήριζε κανείς), το παρατηρεί κανείς και στην Ελλάδα συχνότατα: κατόχους κινητών τηλεφώνων με πάρα πολλές δυνατότητες και υψηλό κόστος, από iPhone μέχρι κορυφαία smartphones με Android, οι οποίοι δεν έχουν αγοράσει ποτέ ούτε ένα app! Το παράδοξο είναι αρνητικό, φυσικά, επειδή έτσι όχι μόνο δεν αξιοποιούν σοβαρά τις συσκευές για τις οποίες κατέβαλλαν τόσα χρήματα, αλλά και δεν συμμετέχουν ουσιαστικά στο όλο "οικοσύστημα" που τις υποστηρίζει: κατασκευαστές, παρόχους, δημιουργούς εφαρμογών και περιφερειακών. Ένα οικοσύστημα που, εν τέλει, δίνει νόημα στη χρήση αυτών των smartphones.
Όπως έχουν υπογραμμίσει και άλλες έρευνες, είναι δύο τα είδη των apps που έχουν αξιόλογη εμπορική επιτυχία: τα επαγγελματικά, που οι κάτοχοι smartphones αγοράζουν για δουλειά επειδή αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα και την αξία μιας εφαρμογής σε αυτό το πλαίσιο, και τα games που ναι μεν προσφέρονται δωρεάν, αλλά... "παρακινούν" το χρήστη να καταβάλλει μικροποσά για να τα παίζει. Αυτό το δεύτερο μοντέλο, το λεγόμενο "freemium" πολλοί αναλυτές αγοράς θεωρούν και το μόνο με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας στο μέλλον, ακριβώς επειδή οι χρήστες έχουν συνηθίσει να βρίσκουν τόσα πολλά (και ενίοτε ποιοτικότατα) πράγματα εντελώς δωρεάν στο App Store και στο Google Play. Ολοφάνερα, δε, οι χρήστες των συσκευών της Apple είναι περισσότερο διατεθειμένοι να καταβάλλουν έστω και κάποιο μικρό ποσό για την αγορά apps, σε αντίθεση με τους κατόχους συσκευών Android που... σπανιότατα αγοράζουν εφαρμογές.
Η εικόνα που σκιαγραφεί η έρευνα της ABI Research είναι δυσμενής για την αγορά της κινητής τηλεφωνίας και των φορητών συσκευών εν γένει. Οι πιθανότητες αξιοπρεπούς κέρδους για τους δημιουργούς apps είναι ήδη λίγες, ανεξαρτήτως της ποιότητας της εφαρμογής που προσφέρουν. Ο ανταγωνισμός ανάμεσά τους μέσα σε Δικτυακά καταστήματα που φιλοξενούν εκατοντάδες χιλιάδες apps είναι ήδη πολύ σκληρός. Αν δεν έχουν έστω την προοπτική κάποιων εσόδων για να προσβλέπουν, μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, αργά ή γρήγορα θα πάψουν να "κυνηγούν" την ανάπτυξη νέων εφαρμογών τόσο δυναμικά όσο το κάνουν σήμερα. Αυτό θα σημάνει λιγότερη ποικιλία, λιγότερες επιλογές και πιθανότατα χαμηλότερη ποιότητα στα apps αυτά καθ' αυτά. Κάτι που, με τη σειρά του, θα σημάνει άμεση μείωση της αξίας των δικών μας smartphones.
Κακά τα ψέματα: το hardware οποιασδήποτε συσκευής είναι μόνο τόσο καλό, όσο το software που τού "χαρίζει" λειτουργίες, δυνατότητες και - εν τέλει - χρησιμότητα και... λόγο ύπαρξης. Οι δωρεάν εφαρμογές αρέσουν σε όλους μας, ναι, αλλά επιλεκτικά θα έπρεπε να καταβάλλουμε μικροποσά για την απόκτηση εκείνων των εμπορικών apps που κρίνουμε πως αξίζουν έστω "επιβράβευσης" (ναι... εκεί έχουν καταλήξει να ανάγουν την αξία τους πολλοί από μας). Με άλλα λόγια: ο,τιδήποτε ανάμεσα στα €399 και τα €899 έδωσες για ν' αποκτήσεις το super smartphone σου. Ε, αγόρασε και κανά app!