banner

Apple iPhone: δέκα χρόνια, πέντε συμπεράσματα

Το διασημότερο smartphone στην Ιστορία έχει γενέθλια, καλή αφορμή για... διαπιστώσεις

Τα "δέκατα γενέθλια" οποιουδήποτε προϊόντος σε μία αγορά τόσο γρήγορα κινούμενη όσο αυτή της τεχνολογίας είναι σαφώς σημαντικά - όμως το iPhone της Apple, το οποίο ξεκίνησε να πωλείται στις 29 Ιουνίου 2007, διεκδικεί κάτι πολύ περισσότερο από την... "απλή" σημαντικότητα: διεκδικεί την περίοπτη θέση του προϊόντος που άλλαξε όχι μόνο μία ολόκληρη κατηγορία, αυτή των smartphones, αλλά τον τρόπο με τον οποίο εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι επικοινωνούν, ενημερώνονται και διασκεδάζουν σήμερα. Το αν και κατά πόσο το iPhone δικαιούται μόνο του τόσο "βαρύγδουπο" χαρακτηρισμό είναι ένα θέμα συζήτησης μεγάλο - η αλήθεια βρίσκεται, όπως συχνά συμβαίνει, "κάπου στη μέση" - όμως με την... άνεση που μάς προσφέρει πια η χρονική απόσταση 10 χρόνων, μπορούμε να εκφέρουμε πέντε συμπεράσματα για το όλο θέμα στα οποία "δεν χωρά συζήτηση". Ας τα δούμε!


Η Apple έχει και θα έχει πάντα το πλεονέκτημα των οπαδών της


Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο βέβαια - όμως για να το στηρίξει κανείς, καλύτερο παράδειγμα από το iPhone δεν θα μπορούσε να ζητήσει: το κινητό της Apple αρχικά είχε ολοφάνερες, πάρα πολύ σημαντικές ελλείψεις, αργότερα είχε σημαντικά έως τραγελαφικά κατασκευαστικά προβλήματα, είχε πάντοτε υψηλή έως αδικαιολόγητα υψηλή τιμή... οι οπαδοί της εταιρείας του Cupertino, ωστόσο, αποδείχθηκαν υπερπρόθυμοι να τα παραβλέψουν όλα αυτά και να "τιμούν" τα iPhone με τα χρήματά τους από την πρώτη μέρα. Αυτοί λειτούργησαν ως ο απαραίτητος "πυρήνας" καταναλωτών γύρω από τον οποίο "χτίστηκε" στη συνέχεια η τεράστια πελατειακή βάση των iPhone παγκοσμίως. Αν τούς ρωτήσει κανείς σήμερα είτε... δεν θα παραδεχθούν το προφανές, είτε θα υποστηρίξουν πως θεώρησαν αυτά τα αρνητικά ως δίκαιο "τίμημα" να πληρώσουν για άλλα θετικά των iPhone. Το σίγουρο είναι πως αυτού του είδους το brand loyalty δεν το απολαμβάνει στα κινητά καμία άλλη κατασκευάστρια - με ό,τι αυτό σημαίνει πρακτικά.


Ο κόσμος θεωρεί το design των συσκευών άκρως σημαντικό


Οι οπαδοί της Apple, πάντως, έχουν δίκιο σε ένα πράγμα: είναι δύσκολο να χρησιμοποιήσει κανείς κοινότυπα, πεζά κινητά, όταν έχει δοκιμάσει ένα καλοσχεδιασμένο, καλοκατασκευασμένο κινητό όπως το iPhone. Εν έτει 2007 ως συσκευή το smartphone της Apple δεν είχε αντίπαλο: η πρόσοψή του "όλη οθόνη" αφής, χωρίς υλικό πληκτρολόγιο, το μέταλλο και το γυαλί προσεκτικά συνδυασμένα, απείχαν πάρα πολύ από ο,τιδήποτε άλλο κυκλοφορούσε τότε. Ο κολοσσός του Cupertino πάντα είχε έφεση στον προσεγμένο σχεδιασμό και τον απέδωσε πολύ καλά στο iPhone, συνδέοντάς τον και λειτουργικά με τον τρόπο που η συσκευή σε ενεθάρρυνε να την αξιοποιήσεις. Συν τοις άλλοις στην Apple θα πρέπει να αναγνωριστεί το εξής: είχε από νωρίς συνειδητοποιήσει πόσο "προσωπική" συσκευή είναι το κινητό και πόσο σημαντικό είναι να απολαμβάνει κανείς να την χρησιμοποιεί - και κατά συνέπεια να "δένεται" μαζί της. Προ iPhone, ακόμη και τα καλύτερα smartphones ήταν αναλώσιμα. Τα του Καίσαρος, τω Καίσαρι.


Apps, apps, apps και πάλι apps

Κάτι για το οποίο η Apple δεν μπορεί να αποσπάσει... έτσι εύκολα τα εύσημα από την Ιστορία της τεχνολογίας είναι η πολυσυζητημένη συμβολή της στην καθιέρωση των εφαρμογών για κινητά, των πασίγνωστών μας apps δηλαδή. Apps είχαμε και πριν από το iPhone, Δικτυακά καταστήματα για εφαρμογές είχαμε και πριν από το iPhone, apps που αξιοποιούσαν το Internet είχαμε και πριν από το iPhone. Η "ιδέα" των εγκαταστάσιμων apps σε φορητές συσκευές δεν ανήκει, όπως και πολλά άλλα πράγματα, στην Apple. Όμως o αμερικανικός κολοσσός είχε με το μέρος του αφενός τους προγραμματιστές σε περιβάλλον Mac, οι οποίοι έσπευσαν να υποστηρίξουν το δικό της App Store πάρα πολύ γρήγορα, αφετέρου το ευνοϊκό timing στην "απογείωση" της χρήσης δεδομένων μέσω κινητής τηλεφωνίας. Με αρκετή προσοχή στον ποιοτικό έλεγχο του App Store της (αρχικά), η Apple προσέφερε από πολύ νωρίς έναν από τους σημαντικότερους λόγους να προτιμήσει κανείς iPhone. Καθιερώνοντας, παράλληλα, την γενικότερη χρήση των apps από τον ανταγωνισμό και από το σύνολο της αγοράς προφανώς.


Η καλύτερη φωτογραφική είναι αυτή που έχεις πάντα μαζί σου

Και εδώ το iPhone δεν έπαιξε τον ρόλο πρωτοπόρου, αλλά τον ρόλο καταλύτη - που ενίοτε αποδεικνύεται περισσότερο σημαντικός. Τα κινητά φωτογράφιζαν και πριν κυκλοφορήσει η Αpple το δικό της, προφανώς, αλλά ήταν μερικά συγκεκριμένα photo apps του iPhone, το Internet, τα social media - και ο συνδυασμός όλων αυτών - τα στοιχεία που κατέστησαν τόσο δημοφιλή αυτήν την πλευρά των smartphones συνολικά. Στον φωτογραφικό τομέα, μάλιστα, η Apple είχε και έχει πολύ σκληρότερο ανταγωνισμό από κινητά βασισμένα σε Android, απ' ότι σε άλλους. Όμως τα iPhone συνεχίζουν να είναι οι δημοφιλέστερες "ψηφιακές φωτογραφικές" σε όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες φιλοξενίας φωτογραφιών και συνεχίζουν να επικρατούν σε συχνότητα χρήσης στο Facebook και στο Twitter - ενώ διάσημα apps όπως το Instagram, το Retrica και το Prisma κυκλοφόρησαν αργότερα και για Android, όλοι όμως ξέρουμε πού έγιναν δημοφιλή. Από αυτές τις απόψεις... ναι, το iPhone κατέστησε τον εαυτό του "την καλύτερη ψηφιακή φωτογραφική" γιατί ο κάτοχός του το έχει πάντοτε μαζί και άμεσα διαθέσιμο. Γεγονός.


To Internet στην τσέπη = χρήση συνεχής, οπουδήποτε

Και σε αυτό το στοιχείο βοήθησαν οι συνθήκες, όμως βοήθησε και η δημοτικότητα του iPhone και το πώς το είχε εξ αρχής "στοχεύσει" η Apple: και πριν από αυτό υπήρχαν κινητά με πρόσβαση στο Internet, όταν όμως είχαμε την "έκρηξη" από πλευράς καταναλωτικής αποδοχής των δικτύων κινητής τηλεφωνίας 3G (2007-2012), το iPhone βρισκόταν στην πλεονεκτική θέση να έχει τόσο τα apps για να αξιοποιήσουν τις ταχύτητες mobile Internet, όσο και το κοινό που (έχοντας τα χρήματα ν' αποκτήσει iPhone) είχε την δυνατότητα να πληρώσει για άφθονα data κάθε μήνα. Τα υπόλοιπα, όπως λένε και οι Σάξονες ανήκουν στην Ιστορία: σήμερα δεν νοείται να κυκλοφορήσει στην αγορά smartphone αξιώσεων δίχως πρόσβαση σε δίκτυα 4G/LTE, όμως εκείνη την τριετία η χρήση των social media οποτεδήποτε κι απ' οπουδήποτε μέσω iPhone ήταν αυτή που "συμπαρέσυρε" και την γενικότερη χρήση του Intetnet σε όλων των ειδών τους τρόπους, με όλων των ειδών τις εφαρμογές. Και πάλι θα φτάναμε στο σημερινό σημείο κάποια στιγμή φυσικά. Αλλά, αν το iPhone δεν είχε ποτέ συμβεί, θα ήταν πιθανώς πολύ αργότερα.

Υπάρχουν φυσικά πολλά περισσότερα που θα μπορούσαν ν' αναλυθούν όσον αφορά στα δεκάχρονα γενέθλια του διασημότερου smartphone στην Ιστορία, προφανώς. Πολλά που θα μπορούσαν να γραφούν για να ενισχύσουν τον "μύθο" του κι άλλα τόσα που θα μπορούσαν να υπενθυμιστούν για να τον αποδομήσουν. Περισσότερο ενδιαφέρον θα έχει ωστόσο, να διαπιστώσουμε πώς θα εξελιχθεί το success story του iPhone τώρα που έχει "έλθει το πλήρωμα του χρόνου" να μεταβεί η σημαντικότερη συσκευή της Apple στο επόμενο στάδιο της εξέλιξής της χωρίς την καθοδήγηση του φυσικού ηγέτη της εταιρείας, του Steve Jobs. Και ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον θα έχει να διαπιστώσουμε αν μπορεί, με νέα δεδομένα πια, η Apple να επαναπροσδιορίσει την κατηγορία των smartphones καθώς βαδίζουμε προς την εποχή της επαυξημένης πραγματικότητας, της τεχνητής νοημοσύνης και των υπολογιστικών συστημάτων που μαθαίνουν, ώστε να στηρίξουν την επόμενη γενιά Δικτυακών υπηρεσιών. Για να δούμε!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner