Δεν είναι ακριβώς... μυστικό το γεγονός ότι ο γίγαντας του Cupertino έχει την κακή συνήθεια να παίρνει αποφάσεις αυτόκλητα για λογαριασμό των καταναλωτών που προτιμούν τα προϊόντα του - όμως αυτή τη φορά ενδέχεται να "ξεπέρασε τα όρια" με τη νέα έκδοση του λειτουργικού του για iPhone και iPad, του iOS 9, με συνέπειες που έχουν πλέον πάρει τη νομική οδό. Ο λόγος για την επιλογή/ρύθμισή "Wi-Fi Assist", αναφορικά με την οποία στον ειδικό Τύπο είχαν γραφεί πολλά από την πρώτη μέρα της διάθεσης του καινούργιου iOS. Θα περίμενε κανείς πως το θέμα θα είχε εκλάβει όση διάσταση τού αναλογούσε και θα "έκλεινε" εκεί, όμως επειδή ολοφάνερα πολύς κόσμος που έχει αγοράσει iPhone ή iPad με κάρτα SIM δεν επισκέπτεται τεχνολογικά Web sites... εξ ου και οι νομικές συνέπειες για την Apple!
Η επιλογή Wi-Fi Assist, όταν είναι ενεργοποιημένη, κάνει το εξής: σε περίπτωση που το iPhone/iPad είναι συνδεδεμένο σε ασύρματο δίκτυο Wi-Fi αλλά η ταχύτητα που προσφέρει το δεύτερο είναι πολύ χαμηλή, η συσκευή "φέρνει στο προσκήνιο" την σύνδεση 3G/4G που κατά πάσα πιθανότητα διαθέτει ο κάτοχός της, ώστε η πρόσβαση στο Internet να προσφερθεί απροβλημάτιστα. Ως σκέψη δεν είναι άσχημη, για την ακρίβεια το αντίθετο - και το γεγονός ότι το iOS 9 αναλαμβάνει να κάνει τη μετάβαση από το ένα είδος σύνδεσης στο άλλο χωρίς παρέμβαση του χρήστη, με τρόπο "διάφανο" όπως λένε και οι Σάξονες, είναι θετικό.
Εκεί, ωστόσο, εντοπίζεται και το πρόβλημα: η επιλογή Wi-Fi Assist είναι εξ ορισμού ενεργοποιημένη στο iOS 9 και αν ο κάτοχος iPhone/iPad δεν το γνωρίζει αυτό, τότε η συσκευή καταναλώνει όπως αυτή κρίνει από τον συνολικό όγκο δεδομένων (data) που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα χρήσης Internet που αξιοποιεί, χωρίς ο ίδιος να το καταλαβαίνει. Αποτέλεσμα: τα διαθέσιμα data του εκάστοτε καταναλωτή για κάθε μήνα χρήσης μπορούν να... "εξαφανιστούν" ως διά μαγείας (στα δικά του μάτια) και φυσικά ο πάροχός του να συνεχίσει να τον χρεώνει πέρα από αυτό το σημείο, πανάκριβα. Συνέπεια όλων αυτών: πολύ υψηλοί λογαριασμοί κινητής τηλεφωνίας, που ο καταναλωτής - αν δεν γνωρίζει τίποτε σχετικά με το όλο θέμα - απλώς... δεν μπορεί να εξηγήσει!
Το "φάουλ", φυσικά, εδώ ανήκει στην Apple η οποία και να έχει το Wi-Fi Assist ενεργοποιημένο εξ ορισμού δεν έπρεπε, και την σχετική ρύθμιση σε σαφώς εμφανέστερο σημείο έπρεπε να είχε τοποθετήσει. Στη χώρα της οποίας οι κάτοικοι... λατρεύουν τα δικαστήρια, τις ΗΠΑ, η πρώτη μήνυση είχε ίσως ήδη αργήσει - κατατέθηκε ωστόσο πριν από λίγες ημέρες από ένα ηλικιωμένο ζευγάρι στην California, των οποίων τα iPhone 5S μετά από αναβάθμιση σε iOS 9 οδήγησαν σε υπέρογκους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας. Το ζευγάρι φυσικά μηνύει απαιτώντας ζημίες 5 εκατομμυρίων δολαρίων (αλοίμονο), αλλά και κατά πολύ λογικότερα ποσά ν' απαιτούσε, πιθανώς θα είχε δίκιο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, τώρα που η αρχή έγινε, μάλλον θ' ακολουθήσουν κι άλλες μηνύσεις σχετικές.
Όταν όλα έχουν ειπωθεί, το πιθανότερο είναι ο αμερικανικός κολοσσός να κάνει μία ενημέρωση στο iOS 9 σύντομα η οποία θ' αποτρέπει το Wi-Fi Assist να είναι ενεργοποιημένο εξ ορισμού ή/και θα το τοποθετήσει σε σημείο εμφανέστερο προς επιλογή. Στο μεσοδιάστημα μάλλον θ' αποζημιώσει εκτός δικαστηρίου τις όποιες υποθέσεις μηνύσεων προκύψουν - δεν βλέπουμε πώς θα μπορούσε να πείσει δικαστικό σώμα ότι οι καταναλωτές έπρεπε να... έχουν φροντίσει να γνωρίζουν για το Wi-Fi Assist από μόνοι τους - και το θέμα ενδεχομένως θα τελειώσει εκεί. Είναι σαφές σε όλους, ωστόσο, πως ήταν μεγάλο λάθος της Apple να πάρει τέτοιου είδους "πρωτοβουλία" όσο η χρήση data από κινητό τηλέφωνο συνεχίζει να έχει σημαντικό κόστος.
Σε κάθε περίπτωση, οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που δεν είχαν συναντήσει το όλο ζήτημα έως τώρα - και δεν έχουν με κάποιο τρόπο... απεριόριστο όγκο δεδομένων data προς χρήση στο iPhone τους! - θα χρειαστεί να επισκεφθούν την περιοχή Mobile Data στα Settings της συσκευής τους, να μεταβούν στο κάτω-κάτω μέρος της σχετικής οθόνης (ναι... ακόμη πιο κάτω από τη λίστα των apps που χρησιμοποιούν δίκτυα 3G/4G) και ν' απενεργοποιήσουν τη σχετική ρύθμιση. Προσέχουμε για να... έχουμε (data)!