Τα στατιστικά στοιχεία λοιπόν είναι επίσημα και περισσότερο ενδεικτικά δεν θα μπορούσαν να είναι: από την ημέρα που έγινε στους κατόχους iPhone και iPad διαθέσιμη η λειτουργία App Tracking Transparency - η οποία επιβάλλει στους δημιουργούς εφαρμογών να ζητήσουν την συναίνεση των καταναλωτών για να χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία τους διαφημιστικά - μέσα από την αναβάθμιση λογισμικού 14.5, οι δεύτεροι την αξιοποίησαν σε εκπληκτικά μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Flurry, όχι λιγότερο από το 87% των κατόχων αυτών των συσκευών της Apple σε παγκόσμιο επίπεδο και όχι λιγότερο από το 96% (!) αυτών στις ΗΠΑ επέλεξαν την οδό "do not track me across apps and websites" ("μην συλλέγεις στοιχεία για μένα που επιτρέπουν στους διαφημιστές να με ακολουθούν από app σε app και από site σε site) που προσφέρει αυτή η νέα λειτουργία App Tracking Transparency.
Αυτά τα ποσοστά είναι κατά πολύ υψηλότερα εκείνων που διάφορες σφυγμομετρήσεις προέβλεπαν πριν από την διάθεση του iOS 14.5: όλες συμφωνούσαν πως πάρα πολλοί καταναλωτές θα επέλεγαν να απενεργοποιήσουν την χρήση των δεδομένων τους για διαφημιστική στόχευση (διαφημίσεις θα συνεχίζουν να εμφανίζονται παντού ούτως ή άλλως). Ορισμένες όμως... "φιλοδοξούσαν" το ποσοστό όσων καταναλωτών θα έκαναν αυτήν την επιλογή να μην υπερβαίνει το 40% και, ολοφάνερα, η διαφορά ανάμεσα σε αυτό το 87% παγκοσμίως είναι τεράστια. Αξίζει να σημειωθεί πως μόλις το 32% των χρηστών iPhone/iPad είχαν αναζητήσει κι ενεργοποιήσει την, λιγότερο αποτελεσματική μα παρόμοια, επιλογή "Limit Ad Tracking" που υπήρχε (βολικά... "θαμμένη" κάτω από πολλά μενού και υπομενού) στο iOS 13.
Αυτό που αποδεικνύει η συγκεκριμένη εξέλιξη, φυσικά, είναι πως για τους καταναλωτές έχει όντως σημασία η ιδιωτικότητα των προσωπικών τους στοιχείων - και πως θα επιλέξουν να την διαφυλάξουν αν τούς προσφερθεί η επιλογή, αντί να την ανακαλύψουν οι ίδιοι διαβάζοντας κάπου γι' αυτήν και στην συνέχεια να πρέπει να την αναζητήσουν μέσα στις πάμπολλες επιλογές ενός λειτουργικού συστήματος. Επίσης είναι εξαιρετικά πιθανό να σημαίνει πως οι περισσότεροι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται για τις στοχευμένες διαφημίσεις ή, τουλάχιστον, όχι αρκετά ώστε να θεωρούν πως αυτές αξίζουν την παραχώρηση προσωπικών τους στοιχείων για να προβάλλονται.
Κάτι που οι πολύ υψηλοί αυτοί αριθμοί θετικής ανταπόκρισης στην λειτουργία App Tracking Transparency αναδεικνύουν σίγουρα, πάντως, είναι το εξής: σχεδόν όλοι οι καταναλωτές θα επιλέξουν συνειδητά να απενεργοποιήσουν την συλλογή δεδομένων τους για διαφημιστικούς λόγους, αν η σχετική επιλογή τούς προσφερθεί με τρόπο άμεσο και σαφή - και αυτό ακριβώς ήταν που το Facebook, ο πλέον... λυσσαλέος επικριτής της Apple για το συγκεκριμένο θέμα, πάντοτε φοβόταν τελικά. Σημαντικό ποσοστό των εσόδων του Facebook εξαρτάται όχι μόνο από αυτούς τους μηχανισμούς διαφημιστικής στόχευσης, αλλά και από την προϋπόθεση πως οι καταναλωτές δεν κάνουν αλλαγές στις αρχικές ρυθμίσεις ιδιωτικότητας των δεδομένων τους στα sites και στα αντίστοιχα apps. Αυτό, δυστυχώς, ισχύει: είναι όντως αναλογικά ελάχιστοι εκείνοι που μπαίνουν στην διαδικασία να ρυθμίσουν τις προσφερόμενες επιλογές και να τις επαληθεύουν από καιρό σε καιρό (γιατί συχνά-πυκνά αλλάζουν απροειδοποίητα).
Ο λόγος για τον οποίο τόσο το Facebook όσο και πολλοί άλλοι "θάβουν" τις επιλογές ιδιωτικότητας μέσα σε μενού και υπομενού είναι ακριβώς αυτός, να δυσκολεύει και εμμέσως να αποθαρρύνεται η ρύθμισή τους. Είναι το εκ διαμέτρου αντίθετο με αυτό που κάνει η λειτουργία App Tracking Transparency όπως έχει υλοποιηθεί από την Apple, εμφανίζοντας ένα... τεράστιο "παράθυρο" που καταλαμβάνει όλη την οθόνη και ενημερώνοντας τον χρήστη για τις δύο επιλογές που έχει, προσκαλώντας τον στην συνέχεια να κάνει μία επιτόπου. Σχεδόν... παραείναι εύκολο και δεν είναι τυχαίο: είναι ο τρόπος με τον οποίο η Apple προσπαθεί να αποδείξει πως αυτή η επιλογή ήταν τεχνηέντως δύσκολη για πάρα πολύ καιρό. Το οποίο, βεβαίως, επίσης ισχύει.
Ο τρόπος με τον οποίο έχει υλοποιηθεί τεχνικά η λειτουργία App Tracking Transparency στο iOS 14.5 δεν είναι τέλεια και η Apple το γνωρίζει ήδη. Δεν είναι, άλλωστε, και η... πανάκεια στα μεγάλα προβλήματα που θα πρέπει να λύσει κάποια στιγμή η σύγχρονη ψηφιακή διαφήμιση. Προσφέροντάς την, ωστόσο, η Apple κερδίζει... "πόντους καλής θέλησης" στα μάτια του κοινού που δίνει σημασία στην ιδιωτικότητα των δεδομένων του και γνωστοποιεί ευρύτερα το όλο ζήτημα της συλλογής προσωπικών δεδομένων για διαφημιστική στόχευση. Μάλλον ειρωνικά, το Facebook θα χάσει μεν έσοδα από τα δεδομένα στόχευσης από site σε site και από app σε app που πωλεί στις πολυεθνικές διαφημιστικές, αλλά παράλληλα τα δεδομένα στόχευσης που συλλέγονται μέσα από το site και το app του ίδιου του Facebook δίνουν ακόμη μεγαλύτερη αξία στις διαφημίσεις που εμφανίζονται μέσα σε αυτά. Κάτι χάνει, κάτι κερδίζει κοινώς ο... Mark!