Ο ενθουσιασμός και η απογοήτευση δεν βρίσκονται - όπως μπορεί να βεβαιώσει οποιοσδήποτε έχει επιθυμήσει κάτι πολύ - μακριά το ένα από το άλλο... και η κυκλοφορία του νέου iPad στην Ελλάδα απέδειξε για ακόμη μια φορά του λόγου το αληθές. Όπως είχε συμβεί και πέρυσι, η Ελλάδα είχε συμπεριληφθεί ανάμεσα σε μία σειρά από άλλες χώρες που υποδέχθηκαν "σε δεύτερη φάση" τη συσκευή της Apple, μετά τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, την Ιαπωνία και κάποιες ακόμη. Όπως και πέρυσι, όλες οι εμπλεκόμενες εταιρείες επεδίωξαν να δημιουργήσουν ανυπομονησία στο καταναλωτικό κοινό και, όχι... δύσκολα ακριβώς (το προϊόν βοηθά), τα κατάφεραν. Και, όπως και πέρυσι, η εμπορική διάθεση του νέου iPad στη χώρα μας την Παρασκευή 23/3 ήταν κακόγουστο αστείο, το οποίο εκθέτει την αντιπρόσωπο της Apple στην Ελλάδα. Για πολλοστή φορά.
Η αιτία ήταν η ίδια με την περυσινή: το ανεπαρκές στοκ. Εννοείται πως ο ακριβής αριθμός των νέων iPad που ήλθαν στην ελληνική αγορά δεν γνωστοποιήθηκε ποτέ - για προφανείς πια λόγους - αλλά ελπίζαμε πως αυτή τη φορά θα είναι αρκετός για να καλύψει, το λιγότερο, τη ζήτηση των πρώτων 10 ημερών. Μάταια. Από νωρίς το πρωί της Παρασκευής 23/3 κάναμε έρευνα αγοράς σε όλες σχεδόν τις αλυσίδες καταστημάτων που διέθεσαν το iPad - από τα iStorm της ίδιας της Infoquest και των άμεσων, premium συνεργατών της, μέχρι τις μεγάλες αλυσίδες τεχνολογίας και αυτές των ηλεκτρικών ειδών - και η εικόνα ήταν παντού ακριβώς η ίδια. Με άλλα λόγια: πολύ λίγα iPad σε κάθε μαγαζί (από 3-4 έως 10-12 συσκευές συνολικά), σχεδόν παντελής έλλειψη σε συγκεκριμένα μοντέλα και έμφαση στα ακριβότερα (κι όχι αναγκαστικά δημοφιλέστερα) μοντέλα.
Άλλες... ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις: για κάποιο λόγο που μόνο η Apple και η Infoquest γνωρίζει, η πολύ μεγάλη πλειοψηφία των iPad ήταν λευκά - λίγα ήταν αναλογικά τα μαύρα, τα οποία και εξαντλήθηκαν προφανώς μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής. Για κάποιο επίσης άγνωστο λόγο τα μοντέλα Wi-Fi (τα οποία θεωρητικά θα έπρεπε να είναι περισσότερα) ήταν εν πολλοίς ισάριθμα με τα 3G, κάτι που σημαίνει πως από το μεσημέρι της Παρασκευής και μετά, μόνο τα δεύτερα σε μεγάλες χωρητικότητες μπορούσαν μεμονωμένα να βρεθούν. Οι όποιες "λίστες εκδήλωσης ενδιαφέροντος", τέλος, δεν είχαν για άλλη μια φορά οποιοδήποτε νόημα: αν είχε φροντίσει κάποιος να καταβάλλει σε φυσικό κατάστημα μία προκαταβολή τις προηγούμενες ημέρες, είχε καλές πιθανότητες να λάβει την ημέρα της κυκλοφορίας του το μοντέλο iPad που ήθελε. Αν όχι...
Είναι ταπεινή μας γνώμη πως η εικόνα της ελληνικής αγοράς την Παρασκευή και το Σάββατο όσον αφορά το νέο iPad ήταν κακή. Πολύ κακή. "Εμπορική κυκλοφορία" ενός προϊόντος δεν σημαίνει... "σαφάρι σ' όλη την Αθήνα μέχρι να το βρω". Σημαίνει "πηγαίνω στο κατάστημα διάθεσης που βρίσκεται κοντά στο σπίτι μου, ζητώ το προϊόν που θέλω, πληρώνω, το παίρνω και φεύγω". Συγνώμη κιόλας! Ενδεικτικό, άλλωστε, του πόση σύγχυση επικρατεί στην αγορά σχετικά με τα νέα iPad, είναι το... δεύτερο στάδιο της επικοινωνίας με τα καταστήματα. Όταν δηλαδή ενημερώνουν πλέον ότι δεν τα έχουν διαθέσιμα. Πότε θα έχουν διαθέσιμο το μοντέλο που ζητήσαμε; Δεν ξέρουν. Πότε θα έχουν γενικότερα νέο στοκ; Δεν ξέρουν. Αν το παραγγείλουμε σήμερα (Παρασκευή), πότε περίπου μπορούμε να το περιμένουμε; Δεν ξέρουν. Ε, όχι και να... παίζουμε Lotto για να βρούμε ένα iPad!
Πέρυσι, στην παρόμοια κατάσταση που είχε προκύψει, είχαμε αποδεχθεί λίγο-πολύ πως η προβληματική αρχική διάθεση του iPad 2 στη χώρα μας οφειλόταν στην Apple και την επιλογή της τελευταίας να μη διοχετεύσει αρκετό στοκ στη δική μας αγορά. Μετά κι από τα φετινά, ωστόσο, δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι η ελληνική της αντιπροσωπεία είναι άμοιρη ευθυνών. Πολλά ακούγονται για τεχνητή "έλλειψη" των iPad ώστε να πωλούνται με... ψυχολογικό εκβιασμό τα ακριβότερα μοντέλα ή ακόμη και για μεταπώληση των iPad που προορίζονταν για την ελληνική αγορά, στο εξωτερικό. Δεν θέλουμε, ωστόσο, να πιστέψουμε ότι αυτά αληθεύουν. Αυτό που θεωρούμε πως συμβαίνει ονομάζεται έλλειψη προθυμίας εκ μέρους της ελληνικής αντιπροσωπείας να διεκδικήσει στοκ και - εν τέλει - καλύτερη μεταχείριση της Ελλάδας ως αγοράς από την Apple. Τόσο απλά.
Ας μας συμπαθεί λοιπόν η Infoquest - και η όποια Infoquest - αλλά η γνώμη μας για όλα αυτά είναι η εξής: ό,τι συνέβη φέτος και πέρυσι με το εμπορικό ξεκίνημα του iPad στην Ελλάδα απέχει τόσο πολύ από το ιδανικό ή έστω το αξιοπρεπές, ώστε να μην έχει κανένα νόημα η όποια "συγκυρία" της κυκλοφορίας του στην αγορά. Τί δημοσιογραφικά αφιερώματα να κάνεις, ποιά εμπορική προώθηση να ενορχηστρώσεις, σε ποιές ενέργειες για υποστήριξη με εξειδικευμένες εφαρμογές και ειδικό για το iPad περιεχόμενο να προχωρήσεις, όταν η εικόνα που εισπράττει ο Έλληνας καταναλωτής απ' όλα αυτά είναι τόσο κακή; Την επόμενη φορά, ας ενημερωθούμε π.χ. πως αν δεν προπαραγγείλουμε iPad, δεν θα έχουμε την πρώτη μέρα. Ή πως μέσα στο πρώτο 15νθήμερο θα είναι τόσο... "όποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε" η κυκλοφορία του, με μη ομαλή διάθεση στοκ και ελλείψεις παντού, ώστε να μην μπούμε καν στη διαδικασία του "σαφάρι". Ειδάλλως (με τον τρόπο που εξελίχθηκε η κατάσταση και στα δύο τελευταία iPad), περισσότερο ασφαλές και συμφέρον θεωρούμε να παραγγείλουν οι καταναλωτές τα επόμενά τους iPad από το εξωτερικό: και σίγουρα θα τα έχουν και (παραδόξως) φθηνότερα. Ε, νισάφι πια!