Πρόκειται για ζήτημα που είχε φυσικά αναχθεί σε θέμα συζήτησης και πριν από την προχθεσινή εκδήλωση της Apple όπου ανακοινώθηκαν τα καινούργια iPhone - ήταν ένα από τα πολλά στοιχεία που είχαν διαρρεύσει εδώ και μήνες - όμως με τις προθέσεις της αμερικανικής εταιρείας και... επίσημες πλέον, τίθεται σε άλλη βάση. Ναι, πράγματι το σημαντικά αναβαθμισμένο iPhone X ξεκινά από τα $1000 για 64GB αποθηκευτικού χώρου και αγγίζει τα $1150 για 256GB - ενώ σε αγορές με ευρώ και υψηλούς δασμούς εισαγωγής, ΦΠΑ κλπ. όπως η δική μας, ξεκινά από τα... €1200 και πιθανώς πλησιάζει επικίνδυνα τα €1400. Πρόκειται για ποσά μέχρι πρότινος ανήκουστα για κινητά τηλέφωνα, λόγος για τον οποίο οι αντιδράσεις εκφράζονται από παντού σε... ανάλογα υψηλούς τόνους. Αν, ωστόσο, οι αντιδράσεις αυτές είναι εν τέλει άτοπες;
Πριν παραθέσουμε τους λόγους για τους οποίους ήταν πρακτικά αναπόφευκτο να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, αλλά και τους λόγους για τους οποίους με την λογική της Apple είναι φυσικό πλέον να υπάρχει στην αγορά iPhone των $1200/€1200, μερικές διευκρινίσεις. Θεωρούμε πως το iPhone X "τα αξίζει" αυτά τα χρήματα για τα δεδομένα της πολύ μεγάλης πλειοψηφίας του αγοραστικού κοινού; Όχι. Πιστεύουμε πως η Apple δεν έχει ακολουθήσει στο iPhone X την... προσφιλή της συνήθεια των ληστρικών περιθωρίων κέρδους; Εννοείται πως όχι - για την ακρίβεια το αντίθετο: όταν θα δημοσιευθεί σε λίγο καιρό το κόστος υποσυστημάτων και κατασκευής του iPhone X, είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως αυτό δεν θα ξεπερνά τα $400 (του iPhone 7 ανερχόταν σε $225 και πωλούνταν προς $649). Ακόμη και σε σχέση με τα πολύ καλά iPhone 8/8 Plus δικαιολογείται η διαφορά των τουλάχιστον $300/€300 μόνο για την οθόνη OLED και το σύστημα αναγνώρισης προσώπου στην ουσία; Και πάλι, όχι. Σε καμία περίπτωση.
Χρειάζεται όμως να κρίνουμε αυτό που συμβαίνει ψύχραιμα και από απόσταση- κοιτώντας πίσω μας και... τριγύρω μας, ώστε να διακρίνουμε την φυσική τροχιά που ακολούθησαν τα πράγματα.
Το κινητό των €1000 "ερχόταν" εδώ και πολύ καιρό ούτως ή άλλως - και δεν έχει παρά να θυμηθεί κανείς ποιά ήταν η κατάσταση της αγοράς στην πρώτη μεγάλη "έκρηξη" των smartphones (2008-2012): το iPhone ήταν με διαφορά το ακριβότερο κινητό, ένα status symbol που μπορεί ουσιαστικά "να μην έλεγε τίποτε" για το τί είδους χρήστης είναι ο κάτοχός του, "έλεγε" όμως πολλά στον ίδιο του τον κάτοχο για διάφορους λόγους. Πολλά άλλα smartphones ήταν καλά, όμως "όχι iPhone", με ό,τι αυτό σημαίνει. Σήμερα η εικόνα της αγοράς είναι τελείως διαφορετική: τα iPhone τα βλέπει πια κανείς παντού, δεν σημαίνει πρακτικά τίποτε το να έχει κανείς ένα τέτοιο, κινητά βασισμένα σε Android με παρεμφερείς δυνατότητες και χαρακτηριστικά υπάρχουν το λιγότερο 5 ή 6 κάθε χρόνο, ενώ τα πιο πολλά από αυτά και τιμολογιακά κινούνται στο ίδιο επίπεδο των €700-€850 εδώ και χρόνια. Πού είναι εκείνη η κατηγορία smartphones, με άλλα λόγια, που θα βοηθούσε τα iPhone να επιστρέψουν στην παλιά τους αίγλη;
Αυτήν την κατηγορία "πάνω από την premium" - ας την πούμε super premium... για την ώρα - ουσιαστικά εγκαινιάζει το iPhone X. Η Apple επιχειρεί να διαχωρίσει και πάλι τον εαυτό της από τον ανταγωνισμό προσφέροντας μεν πολύ καλά κινητά "για πολλούς" (και πάλι όχι για όλους), όπως τα iPhone 8/8 Plus, αλλά και ένα κινητό που "δεν είναι για πολλούς, αλλά για τους λίγους". Περισσότερο αποτελεσματικός ισχυρισμός, βέβαια, για να πείσεις όποιον μπορεί να αγοράσει το προϊόν σου, να το κάνει, δεν υπάρχει στον κόσμο του marketing. Αυτό το κινητό δικαιολογεί σε κάποιον (συζητήσιμο) βαθμό το πολύ υψηλό του κόστος με τεχνολογία αιχμής, όμως εν τέλει φιλοδοξεί να λειτουργήσει και πάλι ως status symbol στα χέρια του κατόχου του. Κι άλλα κινητά έχουν οθόνη OLED. Κι άλλα κινητά έχουν 3GB μνήμης λειτουργίας (και περισσότερη). Κι άλλα κινητά έχουν εξαιρετική κάμερα (ίσως και καλύτερη). Όμως εκείνα... "δεν είναι το κορυφαίο μοντέλο iPhone" - και αυτό είναι που θέλει "να πουλήσει" στην πραγματικότητα η Apple.
Ο αμερικανικός κολοσσός έχει βεβαίως "πλέξει" διαφορετικό αφήγημα γύρω από την είσοδο στην αγορά ενός smartphone κόστους το λιγότερο $1000/€1000. Αυτό στηρίζεται σε απλές διαπιστώσεις, κάνει μερικά... λογικά άλματα, αλλά "βγάζει νόημα" για τον κόσμο που η Apple θέλει να πιστεύει πως απευθύνεται. "Ποιά είναι η συσκευή που έχεις πάντα μαζί σου; To smartphone. Ποιά χρησιμοποιείς πιο πολύ από κάθε άλλη και τσεκάρεις 200 φορές την ημέρα; Το smartphone. Ποιά έχει περισσότερο νόημα ν' απολαμβάνεις να χρησιμοποιείς και ποιά θα κάνει αληθινή απόσβεση στο κόστος της; Το smartphone. Ε, τότε γιατί να μην κοστίζει τόσα χρήματα, αν μπορείς να τα διαθέσεις;". Αλλού έχουμε δει και την αντιπαραβολή με τους Η/Υ: "Ποιά είναι η συσκευή με την οποία χρησιμοποιείς περισσότερο το Internet και τις υπηρεσίες του; Παλιότερα ήταν π.χ. ένα laptop, τώρα είναι το smartphone. Πόσο κόστιζε πάντοτε ένα πολύ καλό laptop; Δεν κόστιζε το λιγότερο €1500; E, τότε γιατί όχι και το καλύτερο smarthphone;".
To αστείο είναι πως το... αφήγημα της Apple ολοφάνερα εμπεριέχει ουκ ολίγα ψήγματα αλήθειας. Όντως το smartphone είναι ο προσωπικός υπολογιστής του 21ου αιώνα, όντως μάς απασχολεί περισσότερο χρόνο απ' οποιαδήποτε άλλη συσκευή, όντως είναι πολυεργαλείο Δικτυακό, όντως έχει υψηλότερο... δείκτη ROI από άλλες συσκευές και "θα τα βγάλει τα λεφτά του" στον χρόνο που αξιοποιείται. Χρειάζεται, βέβαια, να κοστίζει $1000/€1000; Εννοείται πως όχι - αλλά οι άνθρωποι που μπορούν να αποκτήσουν ένα iPhone X έχουν ήδη αρκετούς απτούς λόγους στα χέρια τους, πέραν των όποιων προσωπικών.
Ας το θέσουμε έτσι: δεν είναι μόνο η Apple που σκέπτεται πια με αυτόν τον τρόπο. Το Galaxy Note 8 της Samsung διατίθεται σε λίγες ημέρες στην χώρα μας αντί €1049. Αν η Sony παρουσιάσει μέσα στο 2018 ένα υπερκινητό με κορυφαίες για τα τότε δεδομένα προδιαγραφές, την καλύτερη οθόνη και την καλύτερη κάμερα που υπάρχει, δεν θα μπει στον πειρασμό να... "αγγίξει το χιλιάρικο"; Δεν θα κάνει το ίδιο και η LG; Αν μη τί άλλο, αυτή η κατηγορία των super premium smartphones μόνο σε ακριβότερη βλέπουμε να εξελίσσεται τα επόμενα χρόνια. Ή να προκύπτει κατηγορία των ultra premium smartphones, φυσικά!