banner

MicroΝokia: η ουσία της εξαγοράς

Γιατί οι Αμερικανοί επιστρατεύουν τους Φινλανδούς; Απαντήσεις.

Ο τίτλος δεν είναι... τυχαίος: από τις αρχές του 2011, όταν δηλαδή η Microsoft και η Nokia είχαν υπογράψει την πρώτη μεγάλη συμφωνία για στενή συνεργασία με συσκευές και υπηρεσίες βασισμένες στο λειτουργικό Windows Phone, είχε "κυκλοφορήσει" στους δημοσιογραφικούς κύκλους ο ειρωνικός μεν, ενδεικτικός δε όρος "MicroNokia". H συλλογιστική στην... εφεύρεσή του ήταν βέβαια απλή: η αμερικανική εταιρεία θα μπορούσε να εξαγοράσει την φινλανδική, και όχι απλώς να συνεργαστεί μαζί της, όχι μόνο επειδή έχει την απαραίτητη οικονομική επιφάνεια, αλλά και επειδή για τη Microsoft αυτό έχει όντως επιχειρηματικό νόημα. Ε, μικρό fast forward στο Σεπτέμβρη του 2013 και... η εξαγορά είναι γεγονός. Δεν υπάρχει καμία "MicroNokia", βέβαια, όμως το νόημα συνεχίζει να είναι προφανές. Και στην περίπτωση της Microsoft τουλάχιστον, μεγάλο.

Χωρίς να καταφύγουμε σε υπεραναλύσεις, η ουσία της εξαγοράς για τη Microsoft είναι σε πρώτο επίπεδο είναι αυτή: η αμερικανική εταιρεία αποκτά τη δυνατότητα να φέρει στην αγορά προϊόντα επιβλέποντας όλη τη διαδικασία δημιουργίας μιας συσκευής και του λειτουργικού στο οποίο θα στηριχθεί, από το πρώτο ως το τελευταίο βήμα. Αρνούμενη επί πολλά χρόνια να γίνει η ίδια κατασκευαστής, τελικά η Microsoft πρακτικά αναγνωρίζει στην Apple το ορθό της προσέγγισης της δεύτερης με τα iPhone και iPad και θα υιοθετήσει παρόμοια πρακτική: θα σχεδιάζει, δοκιμάζει, κατασκευάζει και προωθεί smartphones και tablets, τα οποία έχουν διαμορφωθεί εξ αρχής για Windows Phone 8/8.1/9 κλπ. H σημαντική σχέση ανάμεσα στο software και το hardware θα βοηθήσει, θεωρητικά τουλάχιστον, την αμερικανική εταιρεία να προφέρει καλύτερες συσκευές και να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της.

Σε δεύτερο επίπεδο, η Microsoft αποκτά μέσω της εξαγοράς της Nokia ένα πάρα πολύ χρήσιμο εφαλτήριο για περαιτέρω διείσδυση στην παγκόσμια αγορά κινητής τηλεφωνίας συνολικά. Ο λόγος: η εξαγορά δεν περιλαμβάνει μόνο τα smartphones, αλλά όλο το τμήμα mobile προϊόντων και υπηρεσιών της Nokia, με άλλα λόγια και των "απλών" κινητών (feature phones). Πόσο ισχυρό παραμένει το brand της Nokia σε αυτό το τμήμα της αγοράς; Πάρα πολύ ισχυρό. Αρκεί να αντιπαραβάλλει κανείς δύο αριθμούς: στο δεύτερο τρίμηνο του 2013 η Nokia σημείωσε πωλήσεις 7.4 εκ. smartphones και πωλήσεις... 56 εκ. (!) "απλών" κινητών (με λειτουργικό S40 Asha δηλαδή). Αυτές οι πωλήσεις σημειώνονται επειδή υπάρχουν πολλές ακόμη αναπτυσσόμενες χώρες όπου τα smartphones δεν έχουν - λόγω κόστους - εξαπλωθεί. Εκεί η Microsoft διακρίνει σοβαρή επιχειρηματική ευκαιρία, καθώς αυτός ο πολύ μεγάλος αριθμός καταναλωτών κάποια στιγμή στο μέλλον θα κάνει τη μετάβαση από το "απλό" κινητό στο smartphone, προσφέροντας εν δυνάμει εκατοντάδες εκατομμύρια πωλήσεις συσκευών.

Σε τρίτο και τελευταίο επίπεδο, η εξαγορά της Nokia από τη Microsoft εξασφαλίζει στην αμερικανική εταιρεία δύο ακόμη πράγματα. Πρώτον, μια ευρεία γκάμα από ευρεσιτεχνίες (για τις οποίες η αμερικανική εταιρεία πληρώνει σχετικά λίγα χρήματα αν σκεφτεί κανείς τί τής εξασφαλίζουν σε νομικό πλαίσιο), αξιοποιήσιμες άφοβα. Δεύτερον, έναν σημαντικό όγκο υλικού "υπό έρευνα", δηλαδή καινούργιων πραγμάτων για τα οποία εργάζεται εδώ και χρόνια η Nokia. Μέσα από αυτά δεν είναι διόλου απίθανο να προκύψουν πρωτότυπα και ανταγωνιστικά προϊόντα που η Microsoft πιθανότα δεν θα ανέπτυσσε από μόνη της ή θα κόστιζαν περισσότερο να αναπτύξει. Οι Φινανδοί μπορεί να είχαν πολύ κακή διοίκηση τα τελευταία χρόνια, ποτέ κανείς όμως δεν αμφισβήτησε πως τα εργαστήρια έρευνάς τους και ταλαντούχο προσωπικό έχουν, και πολύ καλές και τολμηρές ιδέες. Ίσως με μεγαλύτερα κονδύλια στη διάθεσή τους, τα εργαστήρια αυτά να έχουν την ευκαιρία να προσφέρουν πράγματα που πριν δεν μπορούσαν.

Ενδιαφέρον ερώτημα, βέβαια, είναι και ένα άλλο: αν η Microsoft έχει όλα τα παραπάνω να λαμβάνει ως ωφέλη της εξαγοράς, τί έχει να λαμβάνει η Nokia; Αυτό είναι ένα άλλο θέμα... για ένα άλλο άρθρο!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner