To φετινό Mobile World Congress έχει, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ήδη κλείσει τις πύλες του και οι δημοσιογράφοι που το κάλυψαν βρίσκονται ήδη στο δρόμο του γυρισμού - όλοι, ωστόσο, έχουν κρατήσει από τη διοργάνωση αυτή τις δικές τους εντυπώσεις και τα δικά τους συμπεράσματα όσον αφορά στην αγορά των φορητών συσκευών, των δικτύων, των υπηρεσιών και του περιεχομένου που σχετίζονται με αυτά. Έχοντας επισκεφθεί την έκθεση και συγκεντρώσει άφθονο υλικό, έχουμε αποκομίσει τις δικές μας εντυπώσεις και κάνει τις δικές μας διαπιστώσεις. Ουκ ολίγες από αυτές αναδείχθηκαν, τελικά, σε τάσεις που μπορούμε να σκιαγραφήσουμε με σαφήνεια. Ποιές είναι οι πιο σημαντικές; Οι παρακάτω!
Τα κινητά τηλέφωνα έχουν τεχνολογικά ωριμάσει... ή τελματώσει. Όπως το βλέπει κανείς.
Όταν μία κατηγορία προϊόντων βρίσκεται ακόμη στη φάση της διαμόρφωσης, η εξέλιξή τους από χρονιά σε χρονιά είναι διακριτή. Απτή. Αναμφισβήτητη. Ε, το φετινό MWC μάς έπεισε - αν είχαμε οποιαδήποτε αμφιβολία στο μυαλό μας - πως τα smartphones έχουν περάσει προ πολλού αυτό το στάδιο και πως μόνο "βελτιώσεις στα σημεία" μπορούμε να περιμένουμε πλέον τα επόμενα χρόνια. Τα μέσης, ανώτερης κι ανώτατης κατηγορίας smartphones είναι ήδη περισσότερο ισχυρά απ' όσο χρειάζεται το 90% των χρηστών. Οθόνες με περισσότερα pixel, πιο πολλή μνήμη και επεξεργαστές με πιο πολλούς πυρήνες στην ουσία δεν θ' αλλάξουν ριζικά το πώς χειριζόμαστε τα σύγχρονα κινητά και τί κάνουμε με αυτά. Το μόνο που θα επιτύχει η τεχνολογική εξέλιξη των smartphones στο εξής θα είναι η διάθεση όλο και ισχυρότερων μοντέλων σε όλο και χαμηλότερες τιμές. Δεν είναι κάτι ασήμαντο, δεν είναι όμως το στοιχείο που θα ωθήσει την αγορά των φορητών συσκευών να προχωρήσει στο επόμενο βήμα.
Τα apps, οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και το σχετικό περιεχόμενο τεχνολογικά δεν έχουν ακολουθήσει τις συσκευές... επαρκώς.
Αυτή η διαπίστωση έρχεται ως φυσική συνέπεια της πρώτης. Τα smartphones κόστους €299 και άνω θα έχουν σε λίγο καιρό αρκετή ισχύ για να αναλάβουν πρακτικά οποιαδήποτε "αποστολή" - κι όμως, εν τέλει ακόμη για τα ίδια 5-6 πράγματα τα χρησιμοποιούμε όλοι. Αυτό συμβαίνει γιατί εκείνη η... πολυβασανισμένη "καινοτομία" που επικαλούνται οι κατασκευαστές στο σχεδιασμό και τις δυνατότητες των συσκευών δεν έχει "μεταφραστεί" σε αντίστοιχα ενδιαφέρουσες, πρωτότυπες και διαφορετικές εφαρμογές και υπηρεσίες. Το περιεχόμενο, δε - video και ήχος - που τα κινητά και οι υπόλοιπες φορητές συσκευές καλούνται να αναπαράγουν για λόγους ψυχαγωγικούς προέρχεται συνήθως από τον ίδιο τον χρήστη των συσκευών αυτών και όχι (με πανελάχιστες εξαιρέσεις) από εύχρηστες, προσιτές τιμολογιακά Δικτυακές υπηρεσίες. Αν οι εμπλεκόμενες εταιρείες θέλουν να χρησιμοποιούμε για πιο πολλά πράγματα τις συσκευές αυτές (και να ξοδεύουμε πιο πολλά ΣΕ αυτές και όχι ΓΙΑ αυτές), θα πρέπει να "τοποθετήσουν τον πήχυ ψηλότερα" στα apps και τις υπηρεσίες.