banner

Πού είναι η "μαγεία", Apple;

Ρωτά η... αυστηρή Wall Street - κι εμείς το ίδιο, για άλλους λόγους

Έτσι είναι ο κόσμος της τεχνολογίας, όταν αποκτά υπερβολικά στενή σχέση με αυτόν της Wall Street: η ίδια εταιρεία μπορεί να είναι με διαφορά ημερών ο θύτης και το θύμα, για διαφορετικούς προφανώς λόγους. Αναφερόμαστε βέβαια στην Apple, η οποία πριν από λίγες μέρες δημιούργησε για πολλοστή φορά σύγχυση και αντιδράσεις με την επιλογή της να αφαιρέσει την εφαρμογή του φωτογραφικού site 500px από το App Store, ενώ χθες ανακοίνωσε τα πολυσυζητημένα, με ενδιαφέρον αναμενόμενα οικονομικά της αποτελέσματα - εισπράττοντας, αντικειμενικά, την... ακριβώς αντίθετη αντίδραση από τους "οικονομικούς αναλυτές" και το αμερικανικό χρηματιστήριο, σε σχέση με αυτή που θα περίμενε κανείς. Θύτης και θύμα με διαφορά ημερών. Ο λόγος, ωστόσο, είναι θέμα συζήτησης. Μεγάλης.

Έχουμε και λέμε, λοιπόν, χωρίς να μπαίνουμε στη διαδικασία παράθεσης αριθμών πωλήσεων (τους οποίους θεωρούμε στην περίπτωση της Apple άκρως βαρετούς πλέον): σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο τρίμηνο του 2012, ο αμερικανικός κολοσσός πέτυχε ρεκόρ εσόδων, ρεκόρ κερδών, νέο ρεκόρ πωλήσεων στα iPhone, νέο ρεκόρ πωλήσεων στα iPad - και όλα με μη αρκετό στοκ στα iPad Mini και το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους να είναι κατά μία εβδομάδα μεγαλύτερο (πολύ πιο σημαντικό απ' ότι ακούγεται). Τα αποτελέσματα αυτά ξεπέρασαν τόσο αυτά που είχε προανακοινώσει η Apple, όσο και - οριακά - αυτά που προέβλεπαν οι πιο πολλοί χρηματοoικονομικοί οίκοι. Πώς, λοιπόν, αντάμειψε η Wall Street την Apple για τις επιδόσεις της αυτές; Ε, οι οικονομικοί αναλυτές με σχόλια για "όχι αρκετή κερδοφορία" (!) και το χρηματιστήριο με μία... πτώση στη μετοχή της της τάξης του 10%!

Αφήνοντας για λίγο στην άκρη τα βρώμικα παιχνίδια της Wall Street - την καιροσκοπία, κερδοσκοπία και εν τέλει... αλητεία που διακρίνει πολλούς από τους "ελιγμούς" του εκεί χρηματιστηρίου - η Apple έτυχε αυτής της υποδοχής για έναν λόγο δικής της ευθύνης: της εικόνας που η ίδια έχει καλλιεργήσει. Η αμερικανική εταιρεία επεδίωξε για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα να επιβάλλει σε όλους την εντύπωση της καινοτομικής εταιρείας, της εταιρείας που πρωτοτυπεί, τολμά και ανοίγει νέες αγορές, που η Wall Street και οι κάθε λογής επενδυτές κρίνουν πια την Apple όχι βάσει επιδόσεων και αποτελεσμάτων, αλλά βάσει... υποσχέσεων και προσδοκιών. Μόνο. Τα θετικά αποτελέσματα έχουν καταλήξει (κακώς φυσικά) να τα θεωρούν δεδομένα πια οι επενδυτές. Με τα χρήματά τους "στοιχηματίζουν" ουσιαστικά όχι στο σήμερα της Apple, αλλά στο αύριο. Στα επόμενα βήματα.

Και αυτά είναι ασαφές, για την ώρα, ποιά θα είναι.

Με αυτό αναφερόμαστε στα αληθινά επόμενα βήματα, βέβαια. Τα σοβαρά. Το ότι θα δούμε νέο iPhone φέτος, πιθανότατα δύο νέα iPad, νέα έκδοση του iOS, νέο MacBook Air, ανανεωμένα MacBook Pro, ε, είναι όλα... εκ των ουκ άνευ. Ευκόλως εννοούμενα. Αυτά όμως δεν είναι τα πραγματικά "επόμενα βήματα", είναι η εξελικτική διαδικασία μέσα από την οποία η Apple πέτυχε την τελευταία πενταετία όσα πέτυχε - και έγινε η "πολυτιμότερη εταιρεία στον πλανήτη" χρηματιστηριακά. Αυτή η διαδικασία, αυτό το βαθμιαίο μοντέλο, δουλεύει. Παράγει εκπληκτικά οικονομικά αποτελέσματα. Δεν είναι όμως ο λόγος για τον οποίο η μετοχή της Apple βρίσκεται τόσο υψηλά σε σχέση με των άλλων εταιρειών του χώρου. Ο λόγος είναι η... υπόσχεση για "μαγικά προϊόντα", όπως τα καθιέρωσε να λέγονται ο Jobs. Και γι' αυτά δεν έχει γίνει αναφορά ή έστω σαφής νύξη. Το επόμενο iPod, iPhone ή iPad είναι "άγνωστος Χ".

Γι' αυτό, λοιπόν, κι εμείς με τη σειρά μας - και για τελείως διαφορετικούς λόγους απ' ότι οι συμφεροντολόγοι χαρτογιακάδες της Wall Street - ρωτούμε την Apple σχετικά με το πού βρίσκεται η... "μαγεία". Θα είναι η πολυσυζητημένη iTV; Θα είναι κάποιο αμάλγαμα iPad/MacBook Pro; Θα είναι κάποιο media player ικανό να αξιοποιήσει το App Store, σε συνδυασμό με κάποιο νέο σύστημα ελέγχου; Θα είναι κάτι άλλο; Όταν ο "επαναστάτης" (πόσο μάλλον ο "καινοτόμος") καταλήγει να είναι "καθεστώς" (γιατί αυτό έχει γίνει πλέον η Apple), οφείλει να αποδεικνύει τακτικά για ποιούς λόγους δεν θα έπρεπε να... ανατραπεί. Όχι μια φορά κάθε πενταετία. Τακτικά. Ειδάλλως...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner