Ναι, ναι. ΟΚ. Κάτω από κανονικές συνθήκες είναι άτοπο να παραλληλίζει κανείς εταιρείες με... ανθρώπους της καθημερινής μας ζωής: οι δεύτεροι παίζουν ρόλους σημαντικούς και πολλαπλούς, οι πρώτες θέλουν απλώς να πουλήσουν και να κερδίσουν. Αν υπάρχει όμως μια εταιρεία η οποία μας... πληγώνει όπως μόνο οι άνθρωποι που αγαπάμε μπορούν, είναι η Apple. Κανένας άλλος σημαντικός παίκτης του χώρου της πληροφορικής και της τεχνολογίας δεν έχει υπάρξει σε θέση τόσο αμφιλεγόμενη - μέχρι και πρόσφατα, πάντως, πολλά θέματα σχετικά με τις αποφάσεις και τις επιλογές της ήταν τουλάχιστον συζητήσιμα. Έχουμε, ωστόσο, την αίσθηση ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να κινούνται σε αληθινά ανησυχητική πια τροχιά για την αμερικανική εταιρεία. Και - το χειρότερο - όχι τόσο γι' αυτήν, αλλά για μας, τους τελικούς καταναλωτές στους οποίους προτείνει τα (όχι ακριβώς προσιτά) προϊόντα της.
Το iPhone 4 είναι άκρως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των λόγων για τους οποίους θεωρούμε ότι η Apple δεν μπορεί και δεν πρέπει να συμπεριφέρεται πια με τον τρόπο που επιλέγει να το κάνει. Το κινητό της τηλέφωνο κυκλοφόρησε στα τέλη Ιουνίου και από την πρώτη μέρα κιόλας αναφέρθηκε από εκατοντάδες χρήστες το πρόβλημα λήψης που το χαρακτηρίζει: η πολυσυζητημένη περιφερειακή κεραία του iPhone 4 εμποδίζεται να λειτουργήσει σωστά όταν το κρατά κανείς φυσιολογικά (από τις δύο πλευρές του κάτω μέρους του), με αποτέλεσμα τόσο χαμένες κλήσεις, όσο και αναξιόπιστη σύνδεση με το Internet. Το πρόβλημα επιβεβαιώθηκε από χιλιάδες κατόχους iPhone 4 τις επόμενες μέρες, αποδείχθηκε με τεστ και μετρήσεις, επιδείχθηκε σε πολλά video... όμως η Apple επέλεξε να το χειριστεί με τον τυπικό της τρόπο. Τον λίγο έως πολύ γνωστό και σίγουρα πολύ κακό.
Ποιον τρόπο; Αυτόν του αλαζονικού ανθρώπου, του ευθυνόφοβου ανθρώπου, του κουτοπόνηρου ανθρώπου και... του μικρού παιδιού. Με αλλεπάλληλες δηλώσεις της - κάποιες απευθείας από το Steve Jobs μάλιστα - έκανε τα πράγματα όλο και χειρότερα επικοινωνιακά. Στην αρχή; "Δεν υπάρχει πρόβλημα με τη λήψη του iPhone 4". Στη συνέχεια; "Μάθετε να το κρατάτε έτσι ώστε να μην τού δημιουργείτε εσείς το πρόβλημα" (!). Μετά; "Δεν είναι το iPhone 4 το μόνο κινητό με τέτοιο θέμα, όλα τα κινητά με την κεραία τοποθετημένη χαμηλά το έχουν" (!!). Έπειτα; "Δεν φταίει η λήψη του iPhone 4 που δείχνει τις μπάρες με την ισχύ του σήματος να μειώνονται, είναι το σύστημα που υπολογίζει τις μπάρες αυτό που είναι λανθασμένο" (!!!). Τέλος; "Αγοράστε μία θήκη για το iPhone 4 και δεν θα έχετε πια πρόβλημα". Δηλαδή... έλεος. Οποιαδήποτε ανόητη δικαιολογία, οποιαδήποτε ηλίθια συμβουλή, αρκεί να μην φανεί ότι η Apple έχει ευθύνη ή έστω μέρος της ευθύνης για ένα πρόβλημα αδιαμφισβήτητο.
Το λυπηρό σε όλα αυτά, είναι ότι μιλάμε για την Apple. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία που διακρίνεται για το υπέροχο, αληθινά σε δική του κατηγορία, design των προϊόντων της. Την εταιρεία που θέτει υψηλά standards στην ποιότητα κατασκευής τους και δεν συμβιβάζεται με φτηνά υλικά και τεχνικές. Την εταιρεία που έχει συχνά ρισκάρει πολλά, προκειμένου να ανοίξει νέους δρόμους και αγορές. Την εταιρεία που δίνει σημασία στη φιλικότητα και την καλαισθησία του περιβάλλοντος χρήσης των συσκευών της, κατανοώντας ότι και τα δύο συντελούν στη "σχέση αγάπης" του κατόχου ενός προϊόντος τεχνολογίας με αυτό. Την εταιρεία που κατέστησε τη σημασία του αρμονικού συνδυασμού hardware/software περισσότερο κατανοητή από κάθε άλλη ανταγωνίστριά της. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία. Και, όπως υπογραμμίσαμε, είναι λυπηρό. Πολύ.