Έχουμε αρχίσει να πλησιάζουμε... επικίνδυνα πλέον στο χρονικό εκείνο σημείο που η αγορά περιμένει από την Apple να ανακοινώσει τον διάδοχο του άκρως επιτυχημένου tablet της, του iPad 2 - κι αντιλαμβάνεται κανείς αυτήν την προσμονή από την ολοφάνερη αύξηση των σχετικών θεμάτων και συζητήσεων στο Web, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συνοθυλεύματα από αστήρικτες εικασίες και ανεπιβεβαίωτες φήμες, άρθρα του γνωστού είδους... "με το ερωτηματικό στο τέλος". Υπάρχει, ωστόσο, μία άλλη συζήτηση σχετική με τις συγκεκριμένες συσκευές της Apple, η οποία έχει όντως νόημα κι ενδιαφέρον. Και είναι αυτή: έχουν τα iPad ήδη κερδίσει τα... tablet wars ολοκληρωτικά;
Είναι... βαρύγδουπη διαπίστωση να κάνει κάποιος "ελαφρά τη καρδία", φυσικά - ειδικά όταν αντίπαλοι της Apple είναι εταιρείες όπως οι Microsoft, Google, Samsung, Motorola, LG, Acer και άλλες πολλές. Όμως δεν είναι και διαπίστωση απαραίτητα υπρβολική, καθώς μπορεί να στηριχθεί με αριθμούς: μόνο μέσα στο 2011 πωλήθηκαν σχεδόν 42 εκατομμύρια iPad/iPad 2, όταν όλοι οι κατασκευαστές Android tablet μαζί μόλις και άγγιξαν σε πωλήσεις τα 20 (συνυπολογίζοντας μάλιστα το Kindle Fire που δεν θεωρείται "καθαρόαιμο" Android tablet). Δεν είναι απλώς μία αναλογία 2:1 ανάμεσα στα λειτουργικά συστήματα iOS και Android αυτή. Εταιρεία προς εταιρεία, η Apple απλώς συνέτριψε τις αντιπάλους της, συμπεριλαμβανομένης και της Amazon του Kindle Fire στα $199.
Δικαίως η κατάσταση έχει διαμορφωθεί έτσι: τα iPad προσφέρουν αυτή τη στιγμή το καλύτερο "οικοσύστημα" όσον αφορά στον αριθμό, τη γκάμα και την ποιότητα εφαρμογών και υπηρεσιών, αλλά και πολύ καλό δείκτη αξίας/κόστους, αν σκεφτεί κανείς την ποιότητα κατασκευής των iPad. Σε αυτά, τί είχαν να αντιπαραθέσουν τα tablet με Android το 2011; Κάποια χαρακτηριστικά που η Apple επιμένει να μην μάς προσφέρει - όπως τις θύρες USB, HDMI και microSD - αλλά και υψηλές τιμές, ανώριμο λειτουργικό σύστημα, ένα Δικτυακό κατάστημα εφαρμογών με ουκ ολίγα προβλήματα δομής, αλλά και περιορισμένο αριθμό αληθινά ποιοτικών εφαρμογών. Αυτή τη φορά δεν είχε να κάνει η υπεροχή της Apple με το... sexyness της πρότασής της. Αυτή είναι η συνολικά καλύτερη πέρα από κάθε αμφιβολία - καθώς γράφονται αυτές οι γραμμές, τουλάχιστον.
Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν πολλές ενδείξεις που συνηγορούν στο εξής: τα iPad δεν μπορούν να παραμείνουν η καλύτερη πρόταση στην αγορά, σε όλα, ες αεί. Το 2010 τούς ανήκε ασυζητητί (με μερίδιο αγοράς άνω του 90%), αφού ο ανταγωνισμός ήταν πρακτικά ανύπαρκτος. Το 2011 όμως το μερίδιο αυτό μειώθηκε περίπου στο 70% συνολικά, καθώς τα tablet άλλων κατασκευαστών άρχισαν να "κλέβουν" πωλήσεις. Και το 2012 είναι η χρονιά κατά την οποία τα iPad θα δεχθούν επιθέσεις σε πολλαπλά μέτωπα: στο λειτουργικό (το Android 4.0 είναι σημαντικά καλύτερο του 3.1), στις εφαρμογές (τα κενά στο Android Market σιγά-σιγά καλύπτονται και το ίδιο εξελίσσεται), στα τεχνικά χαρακτηριστικά (ειδικά στα tablet με Tegra3 της nVidia) και στην τιμή πώλησης (το Fire έχει δώσει ιδέες πλέον σε πολλούς). Συν τοις άλλοις, τα tablet με τα νέα Windows 8 το φθινόπωρο δεν θα πρέπει να υποτιμούνται. Την αγορά που άνοιξαν και τα μερίδια που κατέκτησαν, τα iPad θα κληθούν να τα υπερασπιστούν το 2012. Κάτι επωφελές για όλους.
Από μερικές απόψεις, ίσως οι δημοσιογράφοι που κάνουν την ερώτηση "κέρδισε ήδη η Apple τα tablet wars;" κάνουν την... λάθος ερώτηση. Ίσως μία καλύτερη ερώτηση θα ήταν "υπάρχει (επικερδής) χώρος στην αγορά για δύο ή τρεις παίκτες πέραν της Apple;". Και η απάντηση εκεί θα ήταν "πιθανότατα ναι".... υπό προϋποθέσεις. Την προϋπόθεση να μπορέσουν και οι άλλοι κατασκευαστές να πάρουν από τους παρόχους εξαρτημάτων τις ίδιες μεγάλες εκπτώσεις που παίρνει η Apple για τα iPad, ώστε να έχουν αξιοπρεπές περιθώριο κέρδους. Την προϋπόθεση να αυξηθεί ο αριθμός και - κυρίως - το επίπεδο των apps για Android (κάτι που ισχύει ακόμη πιο πολύ για τα tablet με Windows 8 βέβαια). Και την προϋπόθεση να εμφανιστούν αληθινά όμορφες και διαφορετικές από το iPad αντιπροτάσεις, όχι "στο περίπου" αντιγραφές. Αν τα παραπάνω συμβούν, μπορεί να μην μειωθούν θεαματικά οι πωλήσεις των iPad, αλλά μπορεί να δημιουργηθεί χώρος για περισσότερους "παίκτες" με δυναμική. Άλλωστε από τα 18.5 εκατομμύρια tablet ανεξαρτήτως κατασκευαστή που πωλήθηκαν το 2010, το 2011 η κατηγορία σημείωσε άλμα στα 65 εκατομμύρια. Και το 2012 θα σημειώσει ακόμη ένα. Ε, από μεγαλύτερη "πίτα" ο... ίδιος ενδιαφερόμενος θα "τρώει" συνέχεια; Ελπίζουμε πως όχι!