Ξεπερνώντας το αρχικό... σοκ των γραφικών του Uncharted στο Vita, ο παίκτης θα επικεντρωθεί στο gameplay - και εκεί έρχονται να προστεθούν πολλά στοιχεία αναμφισβήτητα θετικά, καθώς και άλλα που εν τέλει μάλλον σε θέμα προσωπικής προτίμησης θα πρέπει να αναχθούν. Το ένα τέτοιο άμεσα αντιληπτό στοιχείο είναι ο χειρισμός: με το Vita να προσφέρει δύο αναλογικούς μοχλούς, ο,τιδήποτε μπορεί να κάνει ο παίκτης στα Uncharted του PS3, μπορεί και στη νέα φορητή έκδοση. Ο χαρακτήρας κινείται με τον ένα μοχλό, η κάμερα με τον άλλο, τα πλευρικά πλήκτρα αξιοποιούνται για τη σκόπευση και τη χρήση των όπλων, ενώ τα γνωστά τέσσερα των ενεργειών με διάφορους - ανάλογα την περίσταση - τρόπους. Το Vita ενθαρρύνει με τη διάταξη των πλήκτρων τη χρήση του κυριολεκτικά ως... DualShock, οπότε κάποιος μπορεί να το πιάσει στα χέρια του και να παίζει άνετα σε δευτερόλεπτα.
Στο Vita, ωστόσο, η ομάδα ανάπτυξης της Sony έχει την... υποχρέωση να την πούμε... επιλογή να την πούμε... δυνατότητα να την πούμε... να αξιοποιήσει και άλλα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης συσκευής, ώστε να προτείνει και άλλα, νέα στοιχεία στο χειρισμό. Στο περιβάλλον, για παράδειγμα, υπάρχουν σημεία - π.χ. σκαλοπάτια τοποθετημένα σε διαδοχικές θέσεις - τα οποία ο παίκτης μπορεί να καταδείξει με την οθόνη αφής για να χρησιμοποιηθούν από τον Drake. Σε άλλα σημεία αξιοποιείται ο αισθητήρας κίνησης του Vita, ώστε ο παίκτης να "βοηθήσει" τον Nathan στα άλματα από σχοινί, γέρνοντας τη συσκευή προς την κατεύθυνση που θέλει. Τους φρουρούς, δε, τους οποίους ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας μπορεί να αιφνιδιάσει πισώπλατα, αρκεί να τους... χτυπήσει στο κεφάλι κανείς με το ακροδάκτυλό του μέσω της οθόνης αφής (!).
Για να είμαστε ειλικρινείς προτιμούμε το τυπικό και προβλέψιμο μεν, αλλά αποδεδειγμένα αποτελεσματικό σύστημα χειρισμού με τους δύο αναλογικούς μοχλούς ως πιο ακριβές και ευθυγραμμισμένο με την όλη αλληλεπιδραστική εμπειρία των Uncharted. Έχοντας εμπιστοσύνη, όμως, στην έμπειρη ομάδα ανάπτυξης της περίφημης σειράς, υποψιαζόμαστε πως (α) ένα σημαντικό ποσοστό των παικτών θα δοκιμάσουν τους νέους μηχανισμούς έστω και ως... ευχάριστη αλλαγή - αξιοποιώντας εμμένοντας κυρίως σ' αυτόν με τον οποίο είναι εξοικειωμένοι - και πως (β) ένα όχι μικρό ποσοστό παικτών, προερχόμενων από τα κινητά τηλέφωνα στο Vita, ίσως βρει τους μηχανισμούς αυτούς πολύ περισσότερο ενδιαφέροντες. Το καλύτερο σε όλα αυτά, δε, είναι το γεγονός ότι τα δύο στυλ χειρισμού συνυπάρχουν αρμονικά: δεν είναι "υποχρεωτικό" οπουδήποτε στο νέο Uncharted να χρησιμοποιηθεί είτε ο ένας είτε ο άλλος. Μετά από αυτή τη "γεύση" που είχαμε, άλλωστε, στην Ε3, αληθινά πλέον δεν βλέπουμε την ώρα να πιάσουμε το εμπορικό PS Vita και την τελική έκδοση του Uncharted Golden Abyss στα χέρια μας. Ας είναι φέτος...!