Oι εβδομάδες και μήνες που διανύουμε είναι, από πολλές απόψεις, οι περισσότερο συναρπαστικοί στην αγορά του video gaming: τα νέα, πανίσχυρα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας των Sony και Microsoft βρίσκονται στον ορίζοντα, όλοι ανυπομονούμε να διαπιστώσουμε τί μπορούν να κάνουν και πόσα περισσότερα να προσφέρουν, ποιά games θα είναι τα πρώτα που θα εγκαταστήσουμε και θα παίξουμε... ο ενθουσιασμός είναι πραγματικός γιατί στηρίζεται, ουσιαστικά, στην φαντασία και τις ελπίδες του καθενός μας (ακόμη). Υπάρχει όμως κι ένα ζήτημα που έχει προβληματίσει εδώ και κάποιες μέρες όσους και όσες περιμένουν με ανυπομονησία τα PS5 και Xbox Series X - και, αν κρίνουμε από ορισμένα mail που λάβαμε σχετικά, αρκετούς Έλληνες μεταξύ τους, καθώς το θέμα του κόστους των games για τα νέα συστήματα σαφώς και θα "ληφθεί στα υπ' όψιν" δεδομένων των συνθηκών της φετινής πανδημίας.
Πράγματι: μετά από την ανακοίνωση της 2K Games πως η νέα έκδοση του φημισμένου της τίτλου αγώνων μπάσκετ, του NBA 2K21, θα κοστίζει περισσότερο για PS5 και Xbox Series X απ' ότι για PS4 και Xbox One S/X, έχει πρακτικά... "ανοίξει ένας διάλογος" στα κλαδικά μέσα ενημέρωσης για το όλο θέμα ο οποίος την άνοιξη δεν "βρισκόταν στο πρόγραμμα" οποιουδήποτε στελέχους της αγοράς. Στοιχηματίζουμε, ωστόσο, πως... βρίσκεται τώρα: η 2K Games ζητά $69.99 για τις εκδόσεις "επόμενης γενιάς" του τίτλου της, $10 περισσότερα από την καθιερωμένη τιμή λιανικής των $59.99 που ισχύει στις ΗΠΑ για τις νέες κυκλοφορίες "πρωτοκλασάτων" games όλων των εταιρειών.
Υπενθυμίζουμε, δε, πως επειδή στην Ελλάδα εκείνα τα $59.99 των ΗΠΑ αντιστοιχούν σε €69.99 για τους ίδιους νέους τίτλους επιπέδου ΑΑΑ, με τον δικό μας ΦΠΑ η αντίστοιχη αύξηση οδηγεί το NBA 2K21 στα €74.99 ή και στα €79.99 (!) αν η εκδότρια εταιρεία του αισθανθεί ιδιαιτέρως... σίγουρη για τον εαυτό της. Αυτά τα €80 είναι υπολογίσιμο ποσό όχι μόνο "σε απόλυτα νούμερα" στην Ελλάδα, αλλά ακόμη και σε σχέση με το κόστος του ίδιου του συστήματος που τα φιλοξενεί. Αν υποθέσουμε πως τα PS5 ή Xbox Series X θα ζητήσουν π.χ. €399 ή €409 για την απόκτησή τους, τότε θα μπορούσαμε να μιλάμε για το... ένα πέμπτο του κόστους τους, μόνο για έναν τίτλο (!).
Κατανοητά, λοιπόν, υπάρχει κάποια ανησυχία και στο ελληνικό και στο παγκόσμιο κοινό των gamers. Κανείς δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα απ' όσο έχει συνηθίσει να κάνει. Όλοι ωστόσο ζητούμε - για την ακρίβεια... απαιτούμε - υψηλότερου επιπέδου games από τα PS5/XSX συγκριτικά με τα αντίστοιχά τους σε PS4/XO. Όλα μαζί δεν γίνονται, υπάρχουν ισορροπίες που πρέπει να βρεθούν. Σήμερα, λοιπόν, αναλαμβάνουμε να κάνουμε τον... δικηγόρο του διαβόλου: γιατί θα έπρεπε κατά βάση να αποδεχθούμε αυτήν την αύξηση των $10/€10 στα games των καινούργιων PlayStation και Xbox ως δικαιολογήμένη; Και αύριο... αντιστρέφουμε τον ρόλο!
Δεν είναι δύσκολο να βρει κανείς απτούς λόγους για τους οποίους τα games "επόμενης γενιάς" δικαιούνται να κοστίσουν πιο πολύ από τα αντίστοιχά τους της παρούσας. Ο πρώτος-πρώτος είναι ο... πληθωρισμός: την τελευταία φορά που τα νέα "πρωτοκλασάτα" games αυξήθηκαν σε κόστος ήταν το μακρινό 2005 (!), όταν μετέβησαν από τα $49.99 των PS2/Xbox στα $59.99 των PS3/Xbox 360. Βάσει αύξησης του πληθωρισμού 15 ολόκληρα χρόνια μετά ο ίδιος τίτλος που το 2005 κόστιζε $59.99 σήμερα θα κόστιζε $81.25. Ακόμη και τίποτε άλλο να μην συζητηθεί ή συνυπολογιστεί σε όλα αυτά, το γεγονός ότι για μία 15ετία πληρώναμε ακριβώς το ίδιο ποσό για όλα τα νέα video games βεληνεκούς ΑΑΑ, παρά την εξέλιξή τους (τεχνολογική και άλλη) σε όλους τους τομείς, αρκεί: σε σχέση π.χ. με το σινεμά, τις οικιακές ταινίες σε Blu-ray/UHD Blu-ray και άλλες μορφές ψυχαγωγίας, μάλλον... "φθηνά την βγάλαμε" θα έλεγε κανείς!
Αυτός ο πρώτος λόγος σχετίζεται άμεσα με τον δεύτερο: για να περάσουμε από την εικόνα ανάλυσης 720p σε αυτήν της ανάλυσης 2160p και από τον "απλό" ήχο Dolby Digital στον Dolby Atmos και... ακόμη παραπέρα, η διαδικασία δημιουργίας των video games έγινε σαφώς περισσότερο περίπλοκη και σίγουρα περισσότερο ακριβή. Για όλα αυτά τα λεπτομερέστερα περιβάλλοντα, τους αληθοφανείς χαρακτήρες, την κινηματογραφική μουσική κλπ. που απολαμβάνουμε σήμερα και θα απολαύσουμε ακόμη περισσότερο στο τέλος του χρόνου, τα τυπικά έξοδα ανάπτυξης ενός τίτλου επιπέδου ΑΑΑ αυξήθηκαν από τα 20-25 εκ. δολάρια στα 60-80 εκ. δολάρια, ενίοτε ξεπερνώντας τα 200 ή 250 (!) εκ. δολάρια όταν μιλάμε για γνωστές... υπερπαραγωγές.
Σε όλο αυτό το μεσοδιάστημα εμείς πληρώναμε $59.99 για games των οποίων το κόστος παραγωγής υπερτριπλασιάστηκε. Ρεαλιστικά - και μεταβαίνοντας πια στην πραγματική ανάλυση 4Κ και τον αντικειμενοστρεφή ήχο επιπέδου ακόμη υψηλότερου από των Dolby Atmos/DTS:X επειδή είναι αλληλεπιδραστικός - αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί για πολύ ακόμη. Οι εκδότριες εταιρείες που υπογραμμίζουν το γεγονός έχουν αναμφίβολα δίκιο. Για να συνεχίσει ένα υγιές τμήμα της αγοράς να είναι επαρκώς επικερδές ώστε να συνεχίσει να επενδύει σε όλο και μεγαλύτερες, όλο και περισσότερο φιλόδοξες παραγωγές, είτε θα έπρεπε να... κρατήσει την ποιότητα των games στάσιμη (αλλά κανείς μας δεν το θέλει αυτό), είτε να μικρύνει την έκταση ή/και το περιεχόμενο πάρα πολλών games - που όμως συχνά απολαμβάνουμε ακριβώς λόγω των πάρα πολλών ωρών ψυχαγωγίας που μας προσφέρουν με τους εικονικούς τους κόσμους.
Αυτό το τελευταίο (η έκταση και το κόστος ανάπτυξης των games δηλαδή) είναι από μόνο του ξεχωριστό θέμα συζήτησης και αντικείμενο για άλλου είδους άρθρο. Όμως το γεγονός ότι οι παραγωγές ΑΑΑ τύπου Call of Duty, GTA, RDR, God of War, Halo κλπ. δεν μπορούσαν να αναπτύσσονται πλέον με όλο και υψηλότερου επιπέδου τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά ταυτόχρονα να διατίθενται στην ίδια τιμή πώλησης, είναι αδιαμφισβήτητο. Όταν όλα έχουν ειπωθεί, δε, ακόμη και στα €74.99 ή €79.99 ένα video game επιπέδου ΑΑΑ συνεχίζει να προσφέρει πιθανώς τον υψηλότερο δείκτη κόστους αξίας από όλους τους σύγχρονους τρόπους ψυχαγωγίας με μεμονωμένο περιεχόμενο, καθώς ένας τέτοιος τίτλος μπορεί να απασχολήσει τον καταναλωτή για 30, 50, 80 ή και 100 ή 120 ώρες. Αυτό σημαίνει απαραίτητα πως πρέπει να πληρώνουμε για όλα τα νέα games €80 έτσι... αδιαμαρτύρητα και πως δεν υπάρχει αντίλογος σχετικός; Εννοείται πως όχι. O αντίλογος βρίσκεται σε αυτό το άρθρο και είναι εξίσου πειστικός. Αν όχι... περισσότερο!