banner

Gaming με... επιδότηση; Γιατί όχι;

Κάνε το όπως στα smartphones - και κερδίζουν, όλοι

Είναι γνωστό το γεγονός ότι οι αγορές που δεν επιτρέπουν στους εαυτούς τους να εξελιχθούν, να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα και να απαντήσουν στις ανάγκες των καταναλωτών με τρόπους περισσότερο εύστοχους, είναι εν πολλοίς καταδικασμένες σε μαρασμό. Και μπορεί η αγορά του video gaming να μην έχει ακόμη φτάσει σε... αυτό το σημείο ακριβώς, όμως αδιαμφισβήτητα αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή μεγάλο πρόβλημα μετάβασης από την παρούσα γενιά των οικιακών συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης, στην επόμενη. Οι καιροί είναι δύσκολοι για όλους: τόσο τις κατασκευάστριες, όσο και τις εταιρείες ανάπτυξης περιεχομένου και φυσικά τους καταναλωτές. Και το μέχρι σήμερα γνωστό "μοντέλο" λειτουργίας της αγοράς αυτής δεν είναι ιδιαίτερα βέβαιο πως είναι εμπορικά βιώσιμο για τα επόμενα π.χ. PlayStation και Xbox.

Σε ποιό επιχειρηματικό μοντέλο αναφερόμαστε; Από την οπτική των κατασκευαστών, στο μοντέλο του "φτιάχνουμε ένα σύστημα πανίσχυρο μα πανάκριβο, το οποίο αρχικά πωλούμε σε υψηλή τιμή και με ζημία για μας - και αυτήν ελπίζουμε πως θα καλύψουμε τα επόμενα χρόνια από τα κέρδη της πώλησης software". Από την οπτική των καταναλωτών, στο μοντέλο "Αγοράζω κάτι πολύ ακριβά γιατί θέλω να το έχω πρώτος ή δεν το αγοράζω μέχρι να μειωθεί η τιμή του στο επίπεδο που μπορώ να προσεγγίσω". Και από την οπτική των δημιουργών games: "Επενδύουμε σε ένα καινούργιο φορμά χρόνο και χρήμα ελπίζοντας ότι ο τίτλος μας θα σημειώσει υψηλές πωλήσεις ή περιμένουμε μέχρι αυτό να αποκτήσει αρκετά μεγάλη πελατειακή βάση, ρίσκο και στις δύο περιπτώσεις" . Είναι ένα μοντέλο που στα PlayStation και Xbox του παρελθόντος, έστω και με κάποιες δυσκολίες αρχικά, δούλεψε. Αλλά σήμερα;

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συζητήθηκε τόσο τις περασμένες ημέρες - και σχολιάστηκε με σχετικά άρθρα - η κίνηση της Microsoft να πωλεί το Xbox 360 και με έναν άλλο τρόπο, πέραν του ως σήμερα γνωστού. Συγκεκριμένα, με... επιδότηση! Πράγματι: ο αμερικανικός κολοσσός διαθέτει (στα καταστήματά του στις ΗΠΑ μόνο για την ώρα) το βασικό μοντέλο Xbox 360, μαζί με το περιφερειακό ανίχνευσης κίνησης Kinect αντί μόλις... $99. Όπως και στο μοντέλο της επιδότησης κινητών τηλεφώνων που όλοι γνωρίζουμε, ωστόσο, το κόστος της διαφοράς με την "φυσιολογική" τιμή που θα είχαν αυτά τα προϊόντα στα καταστήματα, η Microsoft το "παίρνει πίσω" (με κάποιο κέρδος), "δεσμεύοντας" τον αγοραστή σε συμβόλαιο Gold συνδρομής του Xbox Live αντί $14.99 κάθε μήνα!

Η, πιλοτική για την ώρα, νέα προσέγγιση της Microsoft έχει δεχθεί σε κάποιο ποσοστό αρνητική κριτική, ειλικρινά ωστόσο θεωρούμε ότι είναι αβάσιμη: αν μη τί άλλο, είμαστε της γνώμης πως πρόκειται για πανέξυπνη ιδέα. Πρέπει να λάβει κανείς στα υπ' όψιν τα εξής: πρώτον, τα προϊόντα αυτά καθ' αυτά θα κόστιζαν "μετρητοίς" στο Amazon $440 αυτή τη στιγμή, ενώ το σύνολο της "προκαταβολής" και των "δόσεων" ανέρχεται σε μόλις $460. Δεν είναι, με άλλα λόγια, χρηματική διαφορά που θα αντιληφθεί πραγματικά κανείς στο διάστημα δύο ετών - ειδικά ο κόσμος που δεν θα είχε τη δυνατότητα να καταβάλλει μετρητά $440 αυτή τη στιγμή. Ένα το κρατούμενο.

Δύο: η συνδρομή στο Xbox Live είναι πρακτικά επιβεβλημένη αν εννοεί κανείς να αξιοποιήσει το Xbox 360 (όσο και το PS3) στο έπακρο: από αυτήν την άποψη, ελάχιστη σχέση έχει η έννοια της "δέσμευσης" με τη συνδρομή των $14.99 στο Live. Τρία: η νέα προσέγγιση της Microsoft είναι πιλοτική και για την ώρα εφαρμόζεται σε υπάρχον σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης - αλλά... ας το δούμε ευρύτερα. Γιατί η επιδότηση να μην γινόταν, όπως στα ακριβά smartphones, από την πρώτη ημέρα πώλησης ενός καινούργιου συστήματος ψυχαγωγίας; Δεν θα είχε περισσότερη εμπορική επιτυχία ένα Xbox 720 (ή ένα PlayStation 4 προφανώς), αν έπρεπε να καταβάλλει κανείς $99 την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του και π.χ. $14.99 για τα τρία επόμενα χρόνια; Ή ακόμη και να αποκτήσει ένα τέτοιο σύστημα δωρεάν, πληρώνοντας π.χ. $9.99 για μία τετραετία/πενταετία, για όσο δηλαδή έχουμε ούτως ή άλλως συνηθίσει να αξιοποιούμε αυτά τα προϊόντα πριν αρχίσουν να "δείχνουν την ηλικία τους";

Έχουμε την αίσθηση πως όλοι έχουν να κερδίσουν από ένα τέτοιο μοντέλο διάθεσης: κατασκευαστές, δημιουργοί τίτλων και καταναλωτές. Για πολλούς λόγους, σχεδόν... πάρα πολλούς για να αναφερθούν . Ένας, ωστόσο, είναι ο σημαντικός και προφανής λόγος που επιστεγάζει όλους τους άλλους: ένα τέτοιο πιθανό μελλοντικό μοντέλο διάθεσης ενός Xbox 720 ή PlayStation4 θα καθιστούσε πολύ περισσότερο ελκυστικά τα συστήματα αυτά στο κοινό. Πολύ περισσότερο προσιτά. Από νωρίς στην πορεία τους. Ειδικά, δε, με δεδομένο (α) το γεγονός ότι η λειτουργία τους είναι πια αλληλένδετη με Δικτυακές υπηρεσίες και (β) το γεγονός ότι αυτές έχει όντως νόημα πια να "πωλούνται" συνδρομητικά (αφού παράσχουν κάθε είδους ψυχαγωγικό περιεχόμενο πλέον πέραν των games). Εν κατακλείδι; We like. Πάρα πολύ μάλιστα. Ανυπομονούμε να δούμε πώς το σκέφτονται οι κατασκευαστές - όχι σύντομα, ίσως, μα σαφώς στο πλαίσιο των επόμενων 12-18 μηνών. Μακάρι!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner