banner

Gran Turismo Sport: o θρίαμβος του HDR

Ο τίτλος της Polyphony Digital θέτει τον πήχυ για την χρωματική απεικόνιση όλων των σύγχρονων games - πώς;

Κάθε νέα τεχνολογία μπορεί να ακούγεται ενδιαφέρουσα ή και ριζοσπαστική... "στα χαρτιά" αλλά δεν γίνεται αληθινά αποδεκτή από το κοινό αν δεν αποδείξει τον εαυτό της πρακτικά - και η απεικόνιση HDR είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα τέτοιας, καθώς είναι απαραίτητο να... "δει για να πιστέψει" κανείς πόσο εντυπωσιακά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Η Sony με το PlayStation4 Pro πέρυσι τέτοιο καιρό είχε υπογραμμίσει εμφατικά τη σημασία της χρωματικής απεικόνισης HDR στα μελλοντικά games του και σε μερικά από αυτά - όπως το The Witness και τα δύο Infamous - η διαφορά ήταν εμφανής. Την εκτιμήσαμε ακόμη περισσότερο στα The Last of Us και Uncharted 4 με τις σχετικές αναβαθμίσες, ενώ λίγο καιρό αργότερα την απολαύσαμε στην καλύτερη έως τότε υλοποίησή της στο Ηοrizon: Zero Dawn. Τα Wipeout Omega Collection και Uncharted: The Lost Legacy παγίωσαν πλέον την θέση της απεικόνισης HDR σε όλες τις κορυφαίες παραγωγές που λαμβάνουν στα υπ' όψιν το PS4 Pro.

Όμως η αλήθεια είναι πως κανένας κάτοχος PS4 Pro και τηλεόρασης HDR δεν έχει αντιληφθεί τί πραγματικά μπορεί να προσφέρει η συνεργασία τους μέχρι να δει το Gran Turismo Sport.

Ο Kazunori Yamauchi... μάς είχε προετοιμάσει ψυχολογικά στην παρουσίαση του PS4 Pro πέρυσι τον Νοέμβριο, υπογραμμίζοντας πως η απεικόνιση HDR δεν έχει "προστεθεί εκ των υστέρων" στο GT Sport, αλλά έχει αξιοποιηθεί από το πρώτο στάδιο της απόδοσης των γραφικών, αυτό του σχεδιασμού. Του λόγου το αληθές και το εντυπωσιακό σχετικό αποτέλεσμα ήταν ακόμη και τότε διακριτό, όμως μόνο παίζοντας αυτές τις ημέρες την τελική έκδοση του νέου Gran Turismo καταλαβαίνουμε τί εννοούσε ο πρόεδρος της Polyphony Digital: η απόδοση εικόνας HDR στην παραγωγή της Sony δεν είναι μόνο κορυφαία ποιοτικά - κυριολεκτικά ό,τι καλύτερο έχουμε δει ποτέ σε video game, με μεγάλη μάλιστα διαφορά - αλλά το πρώτο παράδειγμα υλοποίησης που... ρυθμίζεται τέλεια βάσει της τεχνολογίας τηλεόρασης που διαθέτει ο παίκτης και των προσωπικών του προτιμήσεων!

Το GT Sport την πρώτη φορά που εκτελείται στο PS4 Pro - η λειτουργία προσφέρεται και στο απλό PS4 αλλά φυσικά όχι σε υπερυψηλή ευκρίνεια - ζητά από τον παίκτη να επιλέξει ανάμεσα σε "απλή" τηλεόραση (SDR) και ικανή να απεικονίσει πλουσιότερη χρωματική γκάμα (HDR). Στην συνέχεια εμφανίζει έναν ασπρόμαυρο πίνακα "σκακιέρα", το πασίγνωστο στους θιασώτες των home cinema λεγόμενο "checkerboard", με το οποίο βοηθά τον παίκτη να ρυθμίσει το επίπεδο λευκού (white level) στο οποίο η οθόνη θα απεικονίσει τα φωτεινότερα τμήματα της εικόνας. Το τρίτο βήμα, ωστόσο, είναι το αληθινά εντυπωσιακό: εμφανίζοντας μία σειρά από ενδεικτικά στιγμιότυπα μέσα από τον τίτλο, σε διάφορες αγωνιστικές πίστες και ώρες της ημέρας, το GT Sport επιτρέπει την ρύθμιση ξεχωριστά της "έκθεσης" της εικόνας (exposure) και του "κορεσμού" των χρωμάτων της (saturation)!

Οι δύο αυτές παράμετροι αλλάζουν ριζικά το πώς απεικονίζεται το GT Sport μέσω HDR. Η πρώτη ορίζει πόσο λαμπερά και έντονα θα είναι τα "υψηλά" σε φωτεινότητα στοιχεία της εικόνας, τα highlights δηλαδή όπως. π.χ. τα φώτα των αυτοκινήτων και η γυαλάδα των αμαξωμάτων στις αντανακλάσεις από φωτεινές πηγές του γύρω περιβάλλοντος (απίθανα καλά δοσμένη στις απογευματικές ή νυχτερινές ώρες). Πρέπει ωστόσο να ρυθμιστεί προσεκτικά, ειδάλλως προκύπτουν "ξεπλυμένα" χρώματα σε άλλα σημεία της εικόνας. Η δεύτερη ορίζει πόσο έντονα θα είναι τα χρώματα σε όλη τη γκάμα που απεικονίζεται: τιμές χαμηλότερες από την "μέση" που προτείνει το GT Sport έχουν ως αποτέλεσμα "μουντή" εικόνα, ενώ υψηλότερες "ζωηρότερη", με την διαφορά πως ο χρήστης δεν πρέπει να το παρακάνει γιατί αυτό έχει ως αποτέλεσμα αντιρεαλιστικά χρώματα και "καμμένα" λευκά ή/και μαύρα στοιχεία στο κάδρο (σε ακραίες βέβαια περιπτώσεις).

Τα αποτελέσματα αυτών των δυνατοτήτων είναι σχεδόν εξωπραγματικά - και αποδεικνύουν πως η Polyphony Digital καταλαβαίνει την τεχνολογία HDR καλύτερα από κάθε άλλο studio ανάπτυξης games αυτή τη στιγμή. Για του λόγου το αληθές δοκιμάσαμε το GT Sport και εφαρμόσαμε τους προαναφερθέντες μηχανισμούς σε δύο από τις κορυφαίες τηλεοράσεις 4Κ/HDR αυτή τη στιγμή: την Sony Bravia ZD9 και την Sony Bravia A1. Λόγω του γεγονότος ότι οι δύο αυτές τηλεοράσεις βασίζονται σε τελείως διαφορετική τεχνολογία προβολής (LED/LCD και OLED αντίστοιχα) χρειάστηκαν διαφορετικές τιμές στις σχετικές ρυθμίσεις: προσφέροντας πολύ υψηλή φωτεινότητα, η ZD9 χρειάστηκε να περιοριστεί (διαφορετικά τα hughlights ήταν... εκτυφλωτικά σχεδόν ενώ οι "κλειστές" αποχρώσεις υποτονίζονταν), ενώ η Α1 (που προσφέρει τα μισά nits "λαμπρότητας" αλλά τέλειο μαύρο) χρειάστηκε να "βοηθηθεί" στην φωτεινότητα χωρίς να πειραχτούν όμως τα highlights της.

Και τις δύο περιπτώσεις, ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα ήταν απίστευτο: οχήματα που αποπνέουν πειστικά την αίσθηση του "όγκου" και της "παρουσίας" στην εικόνα, πλήρης γκάμα χρωμάτων στον ουρανό χωρίς καμία ενοχλητική διαβάθμιση ανάμεσα σε διαφορετικές αποχρώσεις, αντανακλάσεις με σωστά και όχι υπερβολικά χρώματα (αλληλεπιδραστικές με πολλές πηγές φωτός και κινούμενα αντικείμενα ταυτόχρονα), ολοφάνερα μεγαλύτερο "βάθος" και "υφή" στην εικόνα συνολικά. Το GT Sport σε ικανά μέσα απεικόνισης αποκτά το είδος της "τηλεοπτικότητας" που κανένα άλλο racing game της αγοράς δεν πλησιάζει αυτή τη στιγμή. Και το Forza MotorSport 7, και το Forza Horizon 3 προσφέρουν απεικόνιση HDR, δείχνει ωστόσο ως "επικάλυψη" στα γραφικά, όχι ως ένα στοιχείο πάνω στο οποίο βασίζονται εξ αρχής - και η διαφορά... "κάνει όλη τη διαφορά".

Αν σκεφτεί κανείς σε πόσες διαφορετικές τηλεοράσεις, με πόσο διαφορετικές προδιαγραφές μεταξύ τους, θα παιχθεί το GT Sport - και πόσα διαφορετικά σετ ρυθμίσεων έχουν εφαρμοστεί από πόσους χρήστες σε αυτές - εύκολα καταλαβαίνει την σημασία επιλογής προσαρμογής της εικόνας HDR που προσέφερε η Polyphony Digital. Το χρωματικό πρότυπο HDR που αξιοποιείται από το PS4 Pro είναι το HDR10 και όχι το Dolby Vision, προφανώς, αλλά η ομάδα του Yamauchi κατόρθωσε να ξεπεράσει την μεγαλύτερη αδυναμία του πρώτου: την "flat" απεικόνιση με συγκεκριμένη χρωματική γκάμα ανεξαρτήτως μέσου προβολής, η οποία οδηγεί στο ολοφάνερα λανθασμένο σκεπτικό του... "ό,τι δείξει, έδειξε".

Στο GT Sport η απεικόνιση HDR μπορεί να διαμορφωθεί στην καλύτερη δυνατή που μπορεί η εκάστοτε τηλεόραση να αποδώσει ή/και σε αυτήν που ταιριάζει με το πώς ο χρήστης θεωρεί πως θα έπρεπε να αποδίδεται. Η δημιουργία της Polyphony Digital αναδεικνύεται έτσι, στον συγκεκριμένο τομέα, το μέτρο σύγκρισης βάσει του οποίου θα κρίνονται όλα τα games του 2018. Και μόνο γι' αυτό, ίσως η τελειομανία του Yamauchi θα... πρέπει να συγχωρηθεί, τελικά!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner