Αναστάτωση και πολλές συζητήσεις - όπως ήταν σε μεγάλο βαθμό φυσικό - δημιούργησε την περασμένη εβδομάδα η επίσημη ανακοίνωση της Sony για περιορισμό των ευρωπαϊκών χωρών όπου θα κυκλοφορήσει το PlayStation4 στις 29/11, σε μόλις 18. Ονοματίζοντας αυτές τις χώρες συγκεκριμένα, η Sony πρακτικά απέκλεισε... σχεδόν άλλες τόσες ευρωπαϊκές από "το πρώτο κύμα" διάθεσης του PS4, ανάμεσα σε αυτές και όλες της κεντρικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Κατά συνέπεια, και την Ελλάδα. Παρά το γεγονός ότι η Sony Hellas τυπικά ακόμη δεν έχει δώσει επίσημη ενημέρωση για το θέμα - καθώς έχει επιδιωχθεί να εξαιρεθεί από "τον αποκλεισμό της πρώτης μέρας" και οι σχετικές συζητήσεις στα κεντρικά της SCEE συνεχίζονται - είναι φανερό πως ο προβληματισμός της αγοράς και των καταναλωτών δεν είναι αστήρικτος. Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, πως ήταν ακριβώς... μη αναμενόμενη αυτή η εξέλιξη (τελικά). Γιατί αυτή η εικόνα πλησιάζει να γίνει η... νορμάλ πλέον για τη χώρα μας.
Το φαινόμενο, με άλλα λόγια, δεν είναι μεμονωμένο εδώ και πολύ καιρό - αν ήταν, και η θέση της Sony θα ήταν κατά πολύ δυσκολότερη. Όμως δεν είναι. Την τελευταία τετραετία με τις πολυεθνικές της τεχνολογίας έχουμε παρατηρήσει ξανά και ξανά την πρακτική κυκλοφορίας προϊόντων "κατά κύματα", αφενός, με γνωστότερο παράδειγμα αυτό της Apple σε όλα τα iPhone και iPad. Αφετέρου υπάρχει και η πρακτική του... "άστο καλύτερα", με την έννοια πως πολλές εταιρείες του χώρου επιλέγουν να μην διαθέσουν συγκεκριμένα προϊόντα τους στην Ελλάδα ούτε καθυστερημένα: η Microsoft δυστυχώς ξεχωρίζει με τα Zune, Surface και Surface Pro (τα οποία επίσημα δεν θα έλθουν ποτέ πλέον), αλλά αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και από εταιρείες όπως η HP, η Logitech, η Samsung και η LG (ανάμεσα σε άλλες). Αξίζει να σημειωθεί, δε, πως (α) οι δύο αυτές τάσεις δεν αφορούν σε ακριβά μόνο προϊόντα και (β) είχαν αρχίσει να εκδηλώνονται και προ οικονομικής κρίσης (οπότε και η εικόνα της χώρας μας προς το εξωτερικό ως αγοράς χειροτέρεψε κατά πολύ προφανώς).
Υπάρχει... ιστορικό βεβαρημένο, λοιπόν. Αυτό δεν καθιστά την απογοήτευση μικρότερη - έχουμε κι εμείς εισπράξει ως καταναλωτές αντίστοιχα συναισθήματα για πλειάδα προϊόντων που δεν υπάρχει καμία περίπτωση να βρούμε επίσημα στην Ελλάδα - όμως το... σοκ από την δύσκολη κατάσταση με το PlayStation4 ίσως είναι καιρός να μάς επαναφέρει όλους στην πραγματικότητα. Όλες οι πολυεθνικές λειτουργούν με βάση το κέρδος και κάνουν το σχεδιασμό τους αντίστοιχα. Ακόμη και στα χρόνια των "παχιών αγελάδων", τα μερίδια αγοράς και τα έσοδα που αντιστοιχούσαν στη δική μας αγορά σε σχέση με των περισσότερων άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ήταν μικρά. Ενίοτε πολύ μικρά - αλλά, στο γενικότερο καλό κλίμα, αξιοπρεπή. Με το τωρινό κακό κλίμα, και σε μία κατάσταση απρόβλεπτη και ρευστή όπως αυτή που έχει προκύψει με το αρχικό στοκ του PS4, από μία πλευρά... το εκπληκτικό θα ήταν να κυκλοφορούσε στη χώρα μας το νέο σύστημα της Sony. Κακά τα ψέματα. Όταν "μιλούν τα Excelόφυλλα" (των αναμενόμενων πωλήσεων), οι χώρες-προτεραιότητες σε μία δύσκολη κατάσταση είναι άλλες. Όχι η Ελλάδα.
Με το PS4 το... σοκ είναι ίσως μεγαλύτερο γιατί αυτό δεν θα είναι ένα προϊόν για "λίγους και εκλεκτούς" τελικά. Αποδεικνύεται - προς μεγάλη μας έκπληξη, το παραδεχόμαστε - ότι ήταν πολύς ο κόσμος που περίμενε ένα καινούργιο οικιακό PlayStation και Xbox. Και επειδή για το δεύτερο είναι κατά 99% βέβαιη η διάθεσή του στην Ελλάδα μετά το Φεβρουάριο, το κοινό της χώρας μας είχε εναποθέσει τις ελπίδες του για games "επόμενης γενιάς" φέτος, αποκλειστικά στο PS4. Υπάρχει, άλλωστε, και το ποσοστό των φανατικών φίλων του PlayStation ανεξαρτήτως "γενεών", καθώς και οι περίφημοι early adopters, οι άνθρωποι δηλαδή που θέλουν και μπορούν να αποκτούν άμεσα σχεδόν κάθε νέο και σημαντικό τεχνολογικό προϊόν. Μπορεί ο συνολικός αριθμός των παραπάνω να μην είναι αυτός που ήταν π.χ. πριν από μία πενταετία, παραμένει ωστόσο μετρήσιμος. Εξ ου και οι διαστάσεις που έχει λάβει ένα ζήτημα (λίγο έως πολύ) αναμενόμενο. Γιατί, ε, δύο νέα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό το ίδιο hardware, και τα δύο θέλουν να ξεκινήσουν εμπορικά "δυνατά" με 5 εκ. συστήματα μέσα στις πρώτες 90 ημέρες... και δεν θα προέκυπτε πρόβλημα διαθεσιμότητας παγκοσμίως; Ας είμαστε σοβαροί.
Από την άλλη πλευρά - και βλέποντας την όλη κατάσταση μέσα από την οπτική γωνία του Έλληνα καταναλωτή αυτή τη φορά - ακριβώς επειδή τα οικιακά PlayStation έχουν στη χώρα μας μερίδιο αγοράς που πλησιάζει το 80%, ίσως η Sony θα έπρεπε να είχε συνειδητοποιήσει πως... ανάλογη θα ήταν και η γκρίνια και οι διαμαρτυρίες. Το ελληνικό κοινό έχει "αγκαλιάσει" τα PSone, PS2 και PS3 όσο κανένα άλλο οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας, ever. Και μόλις πριν από λίγους μήνες ήταν το υψηλά ιστάμενο στέλεχος της Sony που επιβλέπει την αγορά μας, ο James , αυτός που διαβεβαίωνε πως η υποστήριξη της εταιρείας στην ελληνική αγορά, παρά τα οικονομικά προβλήματα, θα παραμείνει αμείωτη. Αυτό μπορεί να το έχει ήδη αποδείξει έμπρακτα με τις πολυάριθμες μεταγλωττίσεις τίτλων PS2/PS3/PS Vita στα ελληνικά, όμως θα μπορούσαμε να ζητήσουμε και την... υπέρβαση ίσως, ώστε να εξαιρεθεί η χώρα μας από τον αποκλεισμό άλλων την 29η Νοέμβρη. Επειδή, πάντως, υπάρχουν στο εσωτερικό της Sony μηχανισμοί που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την κατάσταση, παραμένουμε αισιόδοξοι για την έκβαση του θέματος. Θα επιβεβαιωθούμε; Ας ελπίσουμε πως ναι!