banner

Η Microsoft εγκαταλείπει τα Fable και την Lionhead

Ακόμη ένα κρούσμα στην μακρά ιστορία της απαράδεκτης τακτικής της - υπενθυμίζουμε, σχολιάζουμε

Eίναι εύκολο, πάρα πολύ εύκολο να παρασυρθεί κανείς από την... politically correct γλώσσα και τις εκφράσεις που χρησιμοποιούνται από την Microsoft στο σχετικό επίσημο post, όμως οι Αμερικανοί κομψά ή άκομψα προχωρούν εν τέλει σε ακόμη μία "συνταξιοδότηση" ιστορικής εταιρείας την οποία εξαγόρασαν και κακοδιαχειρίστηκαν. Ο λόγος για την Lionhead Studios, την οποία είχε ιδρύσει ο Peter Molyneux και συνεργάτες του το 1996 και η Microsoft είχε εξαγοράσει αντί υψηλότατου αντιτίμου το 2006 προκειμένου όλες οι δημιουργίες της πρώτης να κυκλοφορούν αποκλειστικά για τα Xbox. Ο Hanno Lemke, γενικός διευθυντής των Microsoft Studios Europe, μόλις ανακοίνωσε πως η ανάπτυξη του Fable Legends για Xbox One και Windows 10 σταματά άμεσα, πως η εταιρεία είναι σε συζήτηση με τα μέλη της Lionhead για αναστολή λειτουργίας της εταιρείας (προαποφασισμένο όμως) και πως άλλη μία εταιρεία δημιουργίας που τής ανήκει, η Press Play Studios στη Δανία, παύει να υφίσταται από αύριο.

Η επιλογή αυτή της Microsoft δεν θα έπρεπε, κάτω από κανονικές συνθήκες, να μάς εξοργίσει. Είναι εν τέλει στην διακριτική ευχέρεια κάθε πολυεθνικής να κρίνει πώς θα διαχειριστεί τους πόρους της και με ποιά όπλα θα συνεχίσει να συγκρούεται με τον ανταγωνισμό της. Αυτό που μάς εξοργίζει, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι ο αμερικανικός κολοσσός το έχει κάνει συνήθεια την τελευταία εικοσαετία να εξαγοράζει εταιρείες ανάπτυξης games για το ταλέντο και τις ιδέες τους, να τις διαβρώνει με την δική του συλλογιστική σκέψης και λειτουργίας - που είναι άκρως corporate και ουδεμία σχέση δεν έχει με την κουλτούρα των αληθινά δημιουργικών studios - να τις μεταμορφώνει σε κάτι άλλο από αυτό που εξαγόρασε και, όταν τα αποτελέσματα τα εμπορικά τους δεν είναι αυτά που η Microsoft θέλει, να τις κλείνει.

Η αμερικανική εταιρεία είναι γνωστό πως αποτυχημένες εξαγορές και συγχωνεύσεις έχει κάνει σε... όλες σχεδόν τις κατηγορίες software και υπηρεσιών τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες - ειδικά στον χώρο του gaming, ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο ακολουθεί την ίδια κάθε φορά τακτική είναι αληθινά αηδιαστικός. Η Lionhead Studios είναι το τελευταίο μόνο θύμα μίας σειράς εταιρειών που είχαν ακριβώς την ίδια τύχη: FASA Interactive το 1999 (των Mech Commander και Mech Assault), Digital Anvil το 2000 (Starlancer και Freelancer), Ensemble Studios το 2001 (Age of Empires και Age of Mythology) και κάποιες άλλες μικρότερες. Δύο άλλες μεγάλες εξαγορές της έχουν... παρεκκλίνει μεν από την πεπατημένη αυτή, αλλά παραμένουν ουσιαστικές αποτυχίες: η διάσημη Bungie (την οποία η Microsoft είχε μεταμορφώσει αποκλειστικά σε "εργοστάσιο Halo" μέχρις ότου οι ιδρυτές της την "αγόρασαν πίσω" και ανεξαρτητοποιήθηκαν για να προσφέρουν το Destiny) και η εξίσου διάσημη Rare (η οποία παραμένει εν ενεργεία αλλά έχει ευνουχιστεί δημιουργικά ως εταιρεία μετά από την αποτυχία των δύο Kinect και κανείς δεν γνωρίζει για πόσο ακόμη θα υφίσταται).

H τακτική αυτή της Microsoft δεν είναι κατάπτυστη μόνο στο οποιοδήποτε... ηθικό επίπεδο θέλει ή δεν θέλει να συζητήσει κανείς - αμοιβές απίθανων ποσών σε ελάχιστους ανθρώπους κατά τις εξαγορές και απολύσεις πολλών εκατοντάδων στη συνέχεια - αλλά, το κυριότερο, εξαιρετικά επιβλαβής για την αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας και τα "video games" συνολικά. Η αγορά αυτή, όπως και οποιαδήποτε άλλη, δεν έχει αστείρευτα κοιτάσματα ταλέντου και δημιουργικότητας. Δεν δικαιούται καμία πολυεθνική που πάσχει σε αυτούς τους τομείς να χρησιμοποιεί ουσιαστικά ως εκβιαστικό μέσο εισόδου της σε μία αγορά απλώς... βουνά από δολάρια, να εξαγοράζει ταλαντούχες ομάδες ανθρώπων που είχαν ενδεχομένως να δώσουν στο gaming πιο πολλά από... τρεις γραμμές νούμερα σε ένα Εxcelόφυλλο και στη συνέχεια να τις διαλύει. Αν, εν τέλει, η Microsoft εννοεί με τόσο πάθος όσο διαλαλεί να είναι πρωταγωνίστρια στα video games, ας μπει στη διαδικασία να ψάξει η ίδια για τους κατάλληλους ανθρώπους, να συνθέσει τις δικές της ομάδες και να βρει τις δικές της ιδέες. Για να δει και την πραγματική αξία της δημιουργικότητας, κάποια στιγμή.

Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, η αλήθεια είναι πως ούτε το Fable Legends ήταν πιθανό να "σπάσει ρεκόρ" πωλήσεων, ούτε η Lionhead Studios πιθανό να διαφοροποιηθεί με κάποια εξαιρετική νέα παραγωγή που θα έδινε στην Microsoft λόγο να την κρατήσει ενεργή. Όμως είναι ο αμερικανικός κολοσσός που εν τέλει ευθύνεται γι' αυτό, έχοντας περιορίσει την εταιρεία αυτή στην ανάπτυξη μόνο τίτλων Fable για τα τελευταία 8 και πλέον χρόνια.

Είναι κινήσεις κι επιλογές όπως η σημερινή, άλλωστε, που η Microsoft είτε δεν καταλαβαίνει τί ακριβώς κοστίζουν είτε υποτιμά τις παράπλευρες απώλειές τους. Οι gamers δεν έχουν μνήμη... χρυσόψαρου, ούτε ανόητοι είναι: τα βλέπουν όλα αυτά και αντιλαμβάνονται πόσο πολύ, τελικά, λειτουργεί η Microsoft "βάσει των αριθμών και μόνο". Πως ό,τι κι αν ευαγγελίζονται τα στελέχη της, πρακτικά αποδεικνύεται πως ο αμερικανικός κολοσσός στο πέρασμα του χρόνου δεν σέβεται τα video games ως μορφή ψυχαγωγίας. Και αν δεν βρίσκεται κάποιος στο Redmond για να δώσει στα κορυφαία στελέχη της Microsoft να καταλάβουν ότι η συμμετοχή της στην εξέλιξη του gaming δεν μπορεί να είναι αυτή η τυχοδιωκτική και ωφελιμιστική, τότε είναι καιρός για όλους εμάς τους υπόλοιπους - αν συνεχίσει να πορεύεται έτσι - να αμφισβητήσουμε το δικαίωμά της να έχει θέση σε αυτήν την αγορά. Τελικά.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner