banner

PlayStation Home

Ακόμη... στα μπετά!

Για τους φίλους και τις φίλες της στήλης που δεν είχαν την ευκαιρία στο παρελθόν να εξοικειωθούν με την βασική ιδέα του PlayStation Home, πρόκειται για έναν τρισδιάστατο περιβάλλον διαμορφωμένο ως μικρή πόλη, όπου οι κάτοχοι ενός PS3 μπορούν να δημιουργήσουν έναν ανθρωπόμορφο χαρακτήρα που τους εκπροσωπεί (avatar) και να έλθουν σε επικοινωνία με άλλους gamers μέσα από διάφορους τρόπους. Αυτό το νοητό περιβάλλον παρέχει επίσης μια σειρά από δραστηριότητες στις οποίες ο χρήστης μπορεί να επιδοθεί είτε ατομικά είτε με παρέα φίλων: αυτές ποικίλλουν από επισκέψεις σε εμπορικά κέντρα (με καταστήματα απ' όπου μπορεί να "ψωνίσει" κανείς ρούχα, έπιπλα κλπ.) και cineplex (όπου μπορεί να παρακολουθήσει trailers από games ή/και ταινίες), μέχρι τις επισκέψεις σε arcades όπου μπορεί να παίξει με διάφορα coin-op. Υπάρχουν ακόμη προδιαμορφωμένα "club" που μπορεί να επισκεφθεί κανείς, καθώς και θεματικοί χώροι με τον τίτλο "Spaces", συνήθως εμπνευσμένοι από εμπορικά προϊόντα.

Τα εύσημα αξίζουν στη Sony για το γεγονός ότι η παραμετροποίηση που επιτρέπει στην όψη του avatar κάθε χρήστη είναι πολύ μεγάλη, προσφέροντας τη δυνατότητα για μοναδικά, ποιοτικότατα από οπτικής άποψης αποτελέσματα. Οι χώροι και οι τοποθεσίες είναι επίσης όμορφα σχεδιασμένες, με λαμπερά χρώματα, αρκετή λεπτομέρεια και σε ανάλυση 720p. Από την άλλη πλευρά, τα εύσημα δεν αξίζουν καθόλου στη Sony για το γεγονός ότι, αν θέλει κανείς να επιτύχει σε οποιοδήποτε βαθμό ένα look πραγματικά μη κοινότυπο ή να διαμορφώσει το διαμέρισμά του σε βαθμό αποδεκτό, πρέπει να καταβάλλει χρήματα γι' αυτό - της τάξης του... 1 δολαρίου για έναν καναπέ ή μισού για ένα μπλουζάκι, κάτι που η στήλη θεωρεί μεγάλο λάθος για μία υπηρεσία που μόλις ξεκινά και, αν μη τί άλλο, πρέπει να "χτίσει" ένα κοινό πριν αρχίσει να ζητά αντίτιμα από αυτό.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με την παρούσα μορφή του Home, ωστόσο, δεν έχει να κάνει με... τιμολογιακά ή άλλα εμπορικά θέματα. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι η υπηρεσία της Sony αυτή τη στιγμή απλώς δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Οι χώροι στους οποίους μπορεί να περιπλανηθεί κανείς είναι εν πολλοίς φτωχοί και άδειοι, οι δραστηριότητες στις οποίες μπορεί να επιδοθεί είναι ολιγάριθμες και απλοϊκές (ένας "γύρος" bowling ή μπιλιάρδου αρκεί για να μην ξαναπαίξει κανείς), οι τρόποι μέσω των οποίων μπορεί να επικοινωνήσει με άλλους gamers περιοριστικοί και δεσμευτικοί (συγκεκριμένες ατάκες αρχικά, απαραίτητη χρήση πληκτρολογίου για ο,τιδήποτε εκτός αυτών, φωνητική επικοινωνία κακής ποιότητας με ένα μικρό ποσοστό των χρηστών).

Η νέα υπηρεσία της Sony δεν μπορεί τελικά να ικανοποιήσει εύκολα για έναν απλό λόγο: δεν έχει η ίδια αποσαφηνίσει τί θα ήθελε να είναι. Πρόκειται για μία από εκείνες τις "γενικές" ιδέες που "στα χαρτιά" φαντάζουν... super, πρακτικά όμως δεν προσφέρουν σε καμία περίπτωση αντίστοιχη διασκέδαση: "ψυχαγωγικές" εμπειρίες που γεννήθηκαν στο μυαλό στελεχών marketing και όχι ανθρώπων που έχουν μεγαλώσει με PlayStation, games και το Internet. Αυτό διαφαίνεται και μέσα από την απροκάλυπτα εμπορική διάσταση του Home: όλοι θέλουμε να παρουσιάσει η Sony μία υπηρεσία την οποία θα έχει νόημα να υποστηρίζει σε βάθος χρόνου, αλλά όχι μια υπηρεσία που ζητά "με το καλημέρα σας" χρήματα για τα πιο απλά πράγματα. Το γεγονός ότι το ίδιο το Home προσφέρεται δωρεάν, άλλωστε, δεν σημαίνει και πολλά, όταν η γενική εντύπωση που αποπνέει αυτή τη στιγμή είναι μέτρια...

Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, υπάρχουν δύο στοιχεία που - ενώ δεν εξισορροπούν την κακή εντύπωση που δημιουργεί αυτή τη στιγμή το Home - πρέπει να ληφθούν "στα υπόψιν" στο πλαίσιο της συνολικής του εικόνας για το μέλλον. Το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι η ολοφάνερη παρούσα έλλειψη περιεχομένου και υλικού με ενδιαφέρον στο Home (οι φτωχοί χώροι, οι λιγοστές δραστηριότητες, η όλη βαρετή περιπλάνηση) υπάρχουν πολλές πιθανότητες να διορθωθεί με την πάροδο του χρόνου. Το δεύτερο έχει να κάνει με το γεγονός ότι η ίδια η Sony πιθανώς δεν έχει φροντίσει να καταστήσει αρκετά σαφή τη σκοπιμότητα πίσω από το Home: αυτό δεν είναι video game, δεν είναι chat με ρεαλιστικά avatars, δεν είναι... 3D e-shop, δεν είναι ατάκτως εριμμένα mini-games. Τί είναι; Όταν η Sony αποφασίσει και η ίδια, και φροντίσει να σκιαγραφήσει με περισσότερη σαφήνεια πώς θέλει να προωθήσει το PlayStation Home, ενδέχεται κι αυτό να αποκτήσει το κοινό του: ένα κοινό το οποίο δεν θα απορρίψει την υπηρεσία, γιατί πολύ απλά θα ξέρει τί μπορεί να περιμένει από αυτήν.

Είναι πρόωρο και ίσως άδικο να εκφέρει κανείς αρνητική άποψη για το PlayStation Home από τις πρώτες μόλις ημέρες της λειτουργίας του. Από μία άλλη πλευρά, "έχεις μόνο μια ευκαιρία για να κάνεις μια καλή πρώτη εντύπωση" - και σε αυτό το πλαίσιο, η προσπάθεια της Sony αποτυγχάνει. Δεν υπάρχει τίποτε που να "κερδίζει" πραγματικά τον επισκέπτη του PlayStation Home από την πρώτη στιγμή - και αν οι πιο περίεργοι ανάμεσά μας δεν βρουν κανένα λόγο να ασχοληθούν περαιτέρω με αυτό, τότε το mainstream κοινό σίγουρα δεν θα το κάνει. Παραχωρούμε ωστόσο στην υπηρεσία της Sony το "πλεονέκτημα της αμφιβολίας" και τηρούμε στάση αναμονής για το πώς θα αυτή θα εξελιχθεί τους επόμενους μήνες, ακριβώς επειδή είναι μοναδική στο είδος της ως προσέγγιση και όντως μπορεί να αποκτήσει τις προδιαγραφές για κάτι ενδιαφέρον στο μέλλον. Θα χρειαστεί όμως κάτι αληθινά εντυπωσιακό εκ μέρους της ιαπωνικής εταιρείας για να ανάγει το PlayStation Home σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι στο Xbox 360. Είναι σε θέση η Sony να το βρει και να το προσφέρει; Ίδωμεν.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner