Μάλλον δεν σχεδίαζε έκβαση τέτοια που θα την εκθέσει, όταν ανέπτυσσε τη συγκεκριμένη αναβάθμιση λογισμικού για το PS3. Η Sony όμως κατάφερε ακριβώς αυτό, αφού το πολυσυζητημένο update 2.4 προκάλεσε φθορά στο στο σκληρό δίσκο (!!!) κάποιων χιλιάδων χρηστών, επιδιορθώσιμη μόνο με format του - και απώλεια όλων των δεδομένων που ο χρήστης έχει αποθηκεύσει εκεί προφανώς. Η ιαπωνική εταιρεία αναγκάστηκε να το αποσύρει από το PlayStation Network και να το ξαναδιαθέσει επτά ημέρες μετά, διορθωμένο, με τη μορφή του update 2.41. Το κακό, για όσους είχαν σπεύσει να εφαρμόσουν το 2.4 είχε ήδη γίνει, βέβαια, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία...
Εν τάχει, οι απλές προσθήκες και βελτιώσεις: στο περιβάλλον της Cross Media Bar έχει επιτέλους προστεθεί ένδειξη για την ημερομηνία και την ώρα, η Friends List του παίκτη μπορεί πια να περιλαμβάνει 100 επαφές, στην περιοχή Network έχει προστεθεί η επιλογή Search που οδηγεί στην αρχική σελίδα του Google, ενώ αναβάθμιση ανάλυσης της εικόνας (upscaling) και βελτίωσή της (μείωση του frame noise και block noise) μπορούν να υποστούν πλέον και τα αρχεία video του χρήστη. Επίσης, η υποστήριξη ήχου επεκτείνεται στα πρότυπα DTS ES, DTS 96/24 και DTS ES Matrix, για τους ενισχυτές A/V που υποστηρίζουν αυτά τα φορμά.
Η μεγαλύτερη και πλέον αναμενόμενη προσθήκη του firmware 2.40 δεν είναι βέβαια άλλη από τη δυνατότητα να έχει κανείς πρόσβαση στην Cross Media Bar μέσα από games του PS3, χωρίς να πρέπει δηλαδή να εξέλθει από αυτά. Πρόκειται για δυνατότητα που το Xbox 360 προσέφερε από την πρώτη μέρα στους κατόχους του και δικαίως το κοινό της Sony ζητούσε επίμονα, όμως φαίνεται ότι η ιαπωνική εταιρεία δεν ήταν σε θέση - προς το παρόν - να την υλοποιήσει πλήρως. Για παράδειγμα, η φωνητική επικοινωνία μέσω της λειτουργίας XMB δεν υποστηρίζεται κατά τη διάρκεια του gameplay, o Web browser επίσης δεν μπορεί να είναι "παράλληλα" διαθέσιμος (χρήσιμο για π.χ. συμβουλές από tips και guides για έναν τίτλο),ο χρήστης δεν μπορεί να αλλάξει ρυθμίσεις σχετικές με εικόνα και ήχο χωρίς να εξέλθει από το game που παίζει, ούτε να δει π.χ. κάτι συγκεκριμένο στο PlayStation Store αν δεν κάνει το ίδιο. Υπάρχουν κι άλλοι περιορισμοί, οι οποίοι συνολικά καθιστούν τον τρόπο με τον οποίο προσφέρθηκε η λειτουργία "in-game XMB" μάλλον ένα "καλό πρώτο βήμα" και όχι ένα "πλήρες άλμα μπροστά", τέτοιο που θα έφερνε το PS3 στο ίδιο επίπεδο χρηστικότητας με το Xbox 360 (στη συγκεκριμένη δυνατότητα).
Η άλλη σημαντική προσθήκη του update 2.40 αφορά στα Trophies, που αντιστοιχούν σε γενικές γραμμές στα Achievements του Xbox Live: είναι "βραβεία" που ο παίκτης "αποσπά" από διάφορα games του PS3, καταφέρνοντας συγκεκριμένα πράγματα σε αυτά. Αυτό το χαρακτηριστικό έχει υλοποιηθεί πολύ καλύτερα και, με μόνη εξαίρεση το γεγονός ότι δεν προβάλλει ένα συνολικό "Gamerscore" για τον παίκτη, δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από την αντίστοιχη λειτουργία του Xbox 360. Το μόνο... "κακό"; Οι εταιρείες ανάπτυξης μπορούν μεν με patches να προσθέσουν μετά την κυκλοφορία των τίτλων τους τα αντίστοιχα Trophies, αλλά δεν υπάρχει τρόπος αυτά να "ανιχνεύσουν" από τα save games αν ο παίκτης έχει εκπληρώσει τις προϋποθέσεις στις οποίες αντιστοιχούν. Με άλλα λόγια, αν κάποια στιγμή σύντομα διατεθούν Trophies για το GTA IV και οι παίκτες που το έχουν ήδη ολοκληρώσει τα θέλουν, θα πρέπει να παίξουν τον τίτλο από την αρχή.
Τελευταία προσθήκη που αξίζει αναφοράς είναι η μερική υλοποίηση των custom soundtracks. Αυτή αξιοποιεί έναν mini-player που έχει ενσωματώσει η Sony στο νέο update, προκειμένου να τον "καλούν" οι δημιουργοί των games του PS3 και μέσω αυτού να δίνουν στον χρήστη τη δυνατότητα να ακούει μουσική της αρεσκείας του (αποθηκευμένη στο σκληρό δίσκο του PS3, όχι σε συσκευή συνδεδεμένη μέσω USB). Ακόμη δεν υπάρχουν τίτλοι του συστήματος της Sony που να αξιοποιούν αυτή τη δυνατότητα (πρέπει να έχει προγραμματιστεί εξ αρχής από τους δημιουργούς) και άγνωστο παραμένει το αν και κατά πόσο γίνεται να ενεργοποιηθεί σε υπάρχοντες τίτλους με patches.
Όπως εύκολα μπορεί να μαντέψει οποιοσδήποτε, ακριβώς... ευτυχισμένοι με τα όσα φέρνει στο προσκήνιο, τα όσα αποτυγχάνει να φέρει και τα προβλήματα που προξένησε η αναβάθμιση 2.4 του firmware για το PS3, δεν μπορούμε να δηλώσουμε. Η Sony θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ περισσότερο από αυτό και να δείξει πολλή περισσότερη προσοχή και σεβασμό απέναντι στο κοινό που την έχει τιμήσει, αν θέλει να ωθήσει το PlayStation3 στο επίπεδο που η ίδια έχει κατ' επανάληψη δηλώσει ότι θέλει να το φτάσει ως σύστημα. Έως το επόμενο update...