Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών που σκέπτονται να αποκτήσουν ένα PS5 Pro είναι γεγονός πως θα το έκαναν έτσι ώστε να βελτιώσουν την όψη και την απόδοση των αγαπημένων τους games για PS5. Το νέο σύστημα της Sony, ωστόσο, υπόσχεται να κάνει σε έναν βαθμό το ίδιο και για games του PS4, ενώ - σε αντίθεση με το "απλό" PS5 - προσφέρει επίσημα και απόδοση γραφικών ανάλυσης 8Κ.
Θεωρούμε πως αξίζει μια ματιά και σε αυτά τα δύο σενάρια χρήσης του, πέρα από το κύριο, κάναμε λοιπόν στο πλαίσιο αξιολόγησης του PS5 Pro ορισμένες δοκιμές και για αυτά. Τί διαπιστώσαμε στην πράξη;
Games του PS4 στο PS5 Pro: βελτιώσεις μικρές, ίσως μεγαλύτερες στο μέλλον
Όσον αφορά στα games για PS4, η Sony ήταν ιδιαίτερα προσεκτική όσον αφορά στο πώς εξέφρασε αυτήν την δυνατότητα του PS5 Pro και - όπως αποδεικνύεται - η επιλογή της ήταν σωστή. Για να το θέσουμε απλά: οι καταναλωτές οφείλουν να κρατήσουν τις προσδοκίες τους χαμηλά όσον αφορά σε αυτήν την συγκεκριμένη πλευρά του νέου PlayStation. Υπάρχει μία επιλογή στον τομέα Video Output τω ρυθμίσεων του Pro η οποία λέγεται “Enhance Image Quality for PS4 Games” και μπορεί να ενεργοποιηθεί ή απενεργοποιηθεί ανά πάσα στιγμή. Αυτή η επιλογή εφαρμόζει κάποιου είδους πρόσθετη επεξεργασία γραφικών η οποία "σε ορισμένους τίτλους PS4", όπως το θέτει η Sony, μπορεί να τα βελτιώσει.
Η επιλογή αυτή δεν λειτουργεί, ωστόσο, όπως ίσως θα περίμενε κανείς ή όπως λειτουργεί π.χ. η Game Boost για τα games του PS5 που δεν έχουν δεχθεί ενημέρωση λογισμικού για PS5 Pro. Ο γράφων δοκίμασε να παίξει με αυτήν την επιλογή ενεργοποιημένη μια σειρά από games του PS4 με τα οποία είναι εξοικειωμένος, από τα Resogun, Knack 2, Minecraft Dungeons ή Bloodborne μέχρι τα Soul Calibur VI, Cuphead, Tetris Effect ή Tekken 7 και... παραδέχεται ανοιχτά πως δεν κατέληξε σε συμπεράσματα συγκεκριμένα. Στα games αυτά για PS4 είτε δεν προέκυπτε καμία αλλαγή στα γραφικά τους αυτά καθ' αυτά - μόνο κάποια στοιχεία 2D π.χ. μετρητές ενέργειας ή χρόνου αποδίδονταν με περισσότερη σαφήνεια - είτε φαινόταν να αυξάνεται η ανάλυσή τους αλλά παράλληλα να "περνά από πάνω τους" σε όλη την οθόνη κάτι σαν φίλτρο "όξυνσης" όπως αυτά που χρησιμοποιεί κανείς στο Photoshop.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μερικές φορές τα games για PS4 να δείχνουν... χειρότερα στο PS5 Pro με την σχετική επιλογή ενεργοποιημένη σε σχέση με το πώς δείχνουν όταν αυτή δεν επεμβαίνει - κάτι που, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν καταλαβαίνουμε πώς και γιατί συμβαίνει. Αν πάντως η συγκεκριμένη λειτουργία βασίζεται στο υποσύστημα επεξεργασίας εντολών τεχνητής νοημοσύνης - όπως ο μηχανισμός πολλαπλασιασμού γραμμών PSSR στα games για PS5 - τότε με αναβαθμίσεις λογισμικού είναι εφικτό στο πέρασμα του χρόνου να βελτιωθούν τα αποτελέσματα που λαμβάνει ο παίκτης ενεργοποιώντας την. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να την σκέπτεται κανείς αυτήν την επιλογή ως απλό bonus και όχι ως αληθινό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του PS5 Pro.
Games για PS5 σε ανάλυση 8Κ: αξιοθαύμαστο, μα για λίγους
Έπειτα είναι το ζήτημα της απεικόνισης τίτλων του PS5 σε ανάλυση 8Κ, διαδικασία που συνοδεύεται από δύο διαφορετικές δυσκολίες: την προφανή, αυτή δηλαδή της απόδοσης των games με τόσο μεγάλο αριθμό από pixel, αλλά και μία άλλη που έχει να κάνει με τα games σε 8Κ σε οποιοδήποτε σύστημα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας. Ο γράφων για το ξεκίνημα του PS5 Pro είχε στην διάθεσή του μόνο δύο τίτλους που προσφέρουν απεικόνιση 8Κ: τα F1 2024 και No Man’s Sky, τα οποία είχαν δεχθεί τις σχετικές αναβαθμίσεις μέσω PlayStation Network αρκετές ημέρες νωρίτερα (το Gran Turismo 7 είναι επίσης καθ' οδόν).
To F1 2024 επιδιώκει να προσφέρει γραφικά ανάλυσης 8K στα 60 καρέ το δευτερόλεπτο και - παραδόξως για συσκευή που κοστίζει μόλις €800! - σε γενικές γραμμές καταφέρνει να μένει κοντά σε αυτόν τον ρυθμό ανανέωσης. Το πετυχαίνει αυτό, όμως, "θυσιάζοντας" όχι μόνο τα εφέ φωτισμού raytracing (που είναι ένα από τα πλέον εντυπωσιακά του στοιχεία σε ανάλυση 4Κ) αλλά και πολλές από τις λεπτομέρειες στο γύρω περιβάλλον κατά τους αγώνες, σε βαθμό μάλιστα που ενίοτε να θυμίζει τίτλο προηγούμενης γενιάς και όχι της παρούσας.
Το No Man’s Sky, από την άλλη πλευρά - διαφορετικό είδος τίτλου με άλλες ανάγκες ως προς την απεικόνιση - δείχνει εντυπωσιακό σε 8Κ επειδή το στυλ των γραφικών του δεν επιδιώκει τον ρεαλισμό όπως το κάνει το F1 2024. Αυτή η παραγωγή στοχεύει βέβαια τα 30 και όχι τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο (κατανοητό αν σκεφτεί κανείς το πόσο ευμεγέθη είναι τα περιβάλλοντα των πλανητών του), όμως από την σωστή απόσταση θέασης οποιοσδήποτε παίκτης μπορεί να διακρίνει την πρόσθετη λεπτομέρεια που φέρνουν σε επαρκώς μεγάλη οθόνη 33 εκατομμύρια pixel. Το No Man's Sky είναι από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα ψυχαγωγικού περιεχομένου σε ανάλυση 8Κ αυτή τη στιγμή - και από μόνο του το γεγονός ότι ένα καταναλωτικό προϊόν όπως ένα PlayStation μπορεί να προσφέρει κάτι τέτοιο, είναι εκπληκτικό.
Παίζοντας το No Man's Sky σε 8Κ έρχεται βέβαια κανείς αντιμέτωπος και με την δεύτερη δυσκολία (την οποία οι PC gamers γνωρίζουν χρόνια τώρα): με την συνειδητοποίηση πως τόσα πολλά περισσότερα pixel στην οθόνη δεν συνεπάγονται απαραίτητα αντίστοιχα υψηλότερη ποιότητα απεικόνισης. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, παρατηρώντας τις απολύτως τέλειες γραμμές των γραφικών σε ανάλυση 8K, ασυναίσθητα περιμένει το ίδιο επίπεδο λεπτομέρειας σε... όλα τα στοιχεία των γραφικών αυτών, από τα μοντέλα 3D και τις υφές υλικών μέχρι τον φωτισμό και τα οπτικά εφέ - κάτι όμως που προφανώς δεν μπορεί να έχει γιατί... δεν γίνεται, εξ ου και η απεικόνιση 8Κ που δείχνει, σε αυτήν την συγκεκριμένη περίπτωση, ατελής και λιγότερο πειστική από την περισσότερο φροντισμένη 4Κ.
Πώς έχει νόημα να αξιοποιείται η πρόσθετη δύναμη του PS5 Pro;
Όπως και πάλι θα βεβαιώσουν οι PC gamers, αυτό δεν είναι κατά βάση αδυναμία του PS5 Pro συγκεκριμένα: κανένα σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης αυτή τη στιγμή δεν είναι σε θέση να πετύχει απεικόνιση 8Κ αλλά με επίπεδο λεπτομέρειας απεικόνισης 4Κ και επαρκώς πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο γιατί... δεν υπάρχει ακόμη αρκετά ισχυρό hardware ικανό να αποδώσει φωτορεαλιστική απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο!
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το πιθανότερο είναι οι δημιουργοί games για PS5 να αξιοποιούν την έξτρα ισχύ του Pro για να προσθέτουν όση περισσότερη λεπτομέρεια μπορούν στα γραφικά σε όσο το δυνατόν υψηλότερη αρχική ανάλυση (1080p/1440p) και στην συνέχεια να αξιοποιούν την λειτουργία PSSR ώστε να αγγίζουν σε ανάλυση 4Κ τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο και να τα διατηρούν σταθερά εκεί.
Αυτή είναι η προσέγγιση που έχει άλλωστε νόημα και για το 95% των καταναλωτών (το οποίο δεν διαθέτει τηλεόραση 8Κ) και η Sony δείχνει να το γνωρίζει, εξ ου και οι ελάχιστες έως σχεδόν ανύπαρκτες αναφορές που έχει κάνει ως τώρα στην ανάλυση 8Κ αναφερόμενη στο PS5 Pro. Δεν αποκλείεται, πάντως, σε βάθος χρόνου να εμφανιστούν games για PS5 των οποίων η εικαστική προσέγγιση και το γενικότερο στυλ γραφικών όντως να επιτρέπουν την χρήση ανάλυσης 8Κ ή ακόμη και να την αξιοποιούν δημιουργικά με κάποιο τρόπο ουσιαστικό.
Σε αυτές τις περιπτώσεις το PS5 Pro θα έχει εκ των πραγμάτων πλεονέκτημα έναντι του "απλού" PS5 - που αδυνατεί να απεικονίσει υλικό 8Κ με οποιονδήποτε τρόπο - έστω κι αν αυτό το σενάριο δεν ενδιαφέρει σήμερα πολλούς. Μέχρι το 2028... έχουμε καιρό μπροστά μας!