Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που παρακολουθούν από κοντά την ειδησεογραφία και τον σχολιασμό αναφορικά με τα επερχόμενα PlayStation5 και Xbox Series Χ δικαιούνται να έχουν... αίσθηση του deja-vu αυτόν τον καιρό. Πως ένα συγκεκριμένο σκηνικό το έχουν ξαναζήσει με ακριβώς τον ίδιο τρόπο, επτά χρόνια πριν: εκεί στα μέσα του 2013, δηλαδή, όταν οι τεχνικές πληροφορίες για το PlayStation4 και το Xbox One είχαν δημοσιοποιηθεί, όλοι γνωρίζαμε πια το hardware στο οποίο στηρίζονταν και μερίδα του ειδικού Τύπου (πόσο μάλλον η πλειοψηφία του μη ειδικού...) μιλούσε για "συσκευές gaming που είναι ουσιαστικά PC". Βάσει γενικής αρχιτεκτονικής και μόνο. Οι συγκρίσεις ήλθαν αμέσως μετά, τα άρθρα για την "τεχνική κατωτερότητα" των PS4/XO ακολούθησαν από κοντά, η... πολυσυζητημένη PC Master Race καθησύχασε τον εαυτό της και όλοι εγκαταλείψαμε το θέμα εκεί.
Fast forward επτά ετών και... διανύουμε στην ίδια περίοδο, το ίδιο σκηνικό (με ορισμένες διαφορές). Γνωρίζουμε και πάλι την αρχιτεκτονική των νέων PlayStation και Xbox, είναι και πάλι βασισμένη σε hardware που δημιουργήθηκε αρχικά στον κόσμο των προσωπικών υπολογιστών, παρατηρεί κανείς εκ νέου άρθρα με τίτλους τύπου "τα PS5 και XSX είναι στην ουσία ισχυρά PC" και έχουν ήδη ξεκινήσει οι συγκρίσεις με τα PC συναρτήσει ή όχι του σχετικού κόστους. Ουκ ολίγοι δημιουργοί τεχνολογικού περιεχομένου, δε, κυρίως YouTubers, έχουν ήδη δημοσιεύσει αναλυτικά άρθρα ή video τύπου "Φτιάξαμε το δικό μας Xbox Series X" ή "Έχουμε στα χέρια μας ένα PlayStation ισχυρότερο από το 5" (!), εννοώντας πως απλώς επέλεξαν υποσυστήματα για Η/Υ αντίστοιχα με αυτά που ξέρουμε πως στηρίζουν τα PS5/XSX και συνέθεσαν ένα PC με αυτά όπως θα μπορούσε να κάνει οποιοσδήποτε καταναλωτής.
Όμως, όπως και το 2013, έτσι και τώρα τα υποσυστήματα δεν είναι αντίστοιχα. Και δεν λειτουργούν συγκρίσιμα. Και όχι με το ίδιο λογισμικό. Και όχι με τους ίδιους στόχους για το τελικό αποτέλεσμα. Και γι' αυτό, όπως και το 2013, το να συγκρίνει κανείς οποιοδήποτε PC - τόσο σήμερα, όσο και αργότερα - με τα PlayStation5 και Xbox Series X, είναι απλώς άσκοπο, άτοπο, εν τέλει ανόητο. Και εξηγούμε.
Είναι αλήθεια ότι, όπως και το 2013, έτσι και τώρα είναι σχεδιασμού AMD ο κεντρικός επεξεργαστής, το υποσύστημα γραφικών και το κύκλωμα ελέγχου (chipset) των PS5/XSX - της ίδιας AMD που προσφέρει στην αγορά των PC τους εμπορικά επιτυχημένους επεξεργαστές Ryzen και τις αξιόλογες μέσης κατηγορίας κάρτες γραφικών της σειράς RΧ5000. Οι επεξεργαστές των επερχόμενων PlayStation και Xbox αξιοποιούν την ίδια αρχιτεκτονική (Zen 2) με τους Ryzen 7, ενώ τα υποσυστήματα γραφικών τους την αρχιτεκτονική των RΧ5000 αλλά την... επόμενη έκδοσή της (RDNA2) που δεν υφίσταται ακόμη σε μορφή κάρτας επέκτασης. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι πως τόσο η Sony όσο κι η Microsoft έχουν ζητήσει από την AMD να υλοποιήσει μεγάλη σειρά από προσαρμογές ώστε όχι μόνο τα παραπάνω κατασκευαστικά να βρίσκονται πάνω σε όσο το δυνατόν μικρότερη επιφάνεια, μα και να συνεργάζονται με τρόπο διαφορετικό απ' ότι στα PC, βελτιστοποιημένο για αξιοποίηση στα games.
Αυτές τις ουσιώδεις προσαρμογές και προσθήκες που έχουν κάνει οι Sony και Microsoft στον βασικό σχεδιασμό της AMD δεν τις γνωρίζουμε με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια - εξ ου και ο όρος... "secret sauce" που χρησιμοποιείται στον κλάδο - αλλά είναι παραπάνω από αρκετές ώστε να διαφοροποιούν σημαντικά την αρχική αρχιτεκτονική της. Είναι αδύνατο για οποιονδήποτε να "χτίσει ένα PC" ευθέως ανάλογο των PS5/XSX όχι μόνο επειδή προφανώς δεν υπάρχει στο εμπόριο η συγκεκριμένη τροποποιημένη υλοποίηση κεντρικού επεξεργαστή και υποσυστήματος γραφικών, αλλά και επειδή η επικοινωνία ανάμεσα σε αυτά, στην μνήμη λειτουργίας, τον δίσκο SSD κλπ. είναι επίσης προσαρμοσμένη ώστε να αποδίδει το μέγιστο δυνατό όχι "γενικά", αλλά όπως τα video games συγκεκριμένα την χρειάζονται. Σημειώνεται, δε, πως οι τροποποιημένες υλοποιήσεις των PS5 και XSX έχουν και μεταξύ τους μεγάλες διαφορές - η μνήμη λειτουργίας κι ο δίσκος SSD τους είναι μόνο δύο από αυτές - εξ ου και η όχι εύκολη αντιπαραβολή τους παρά τις πολλές ομοιότητες.
Όλα αυτά, μάλιστα, ισχύουν σε επίπεδο hardware. Το σχετικό software... περιπλέκει τα πράγματα ακόμη περισσότερο και καθιστά τις συγκρίσεις ανάμεσα στα PC και τα PS5/XSX πρακτικά ανεδαφικές. Στα PC οποιοσδήποτε συνδυασμός κεντρικού επεξεργαστή, υποσυστήματος γραφικών, μνήμης λειτουργίας, δίσκου SSD και διαύλου επικοινωνίας ανάμεσα στα παραπάνω ελέγχεται από τα Windows - ένα λειτουργικό σύστημα που ναι μεν έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια μα παραμένει αφενός απαιτητικό σε πόρους, αφετέρου "γενικών καθηκόντων" με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το Xbox Series X πιθανότατα στηρίζεται σε τροποποιημένο πυρήνα των Windows 10, όπως τα παρόντα Xbox One S/X, όμως και αυτός απέχει πάρα πολύ από το "πλήρες" περιβάλλον των Windows που στηρίζει τα PC. Το PlayStation5, δε, το πιθανότερο είναι να στηρίζεται - όπως και το παρόν PS4 - σε ειδικά διαμορφωμένο πυρήνα Linux, με εντελώς διαφορετική υποδομή λογισμικού και φυσικά διαφορετικές, μη συγκρίσιμες, επιδόσεις.
Είναι, τέλος, και τα ίδια τα games αυτά καθ' αυτά που "τρέχουν" με διαφορετικό τρόπο στα PC συγκριτικά με τα PS5/XSX. Στα πρώτα δεν υπάρχει συγκεκριμένος "στόχος" όσον αφορά στις επιδόσεις: επειδή είναι δεδομένο το γεγονός ότι υπάρχουν... χιλιάδες διαφορετικοί συνδυασμοί υποσυστημάτων για Η/Υ, τα PC games δημιουργούνται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να προσαρμόζονται "προς τα πάνω" και "προς τα κάτω" (scale) ανάλογα με το επίπεδο ισχύος που τούς προσφέρεται από την εκάστοτρε σύνθεση στο κάθε ένα PC. Οι πολυσυζητημένες "ελάχιστες απαιτήσεις" ουσιαστικά δεν επηρεάζουν αυτήν την... προσέγγιση "φορσέ". Στα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας όμως υπάρχουν συγκεκριμένοι "στόχοι" - συνδυασμοί ανάλυσης οθόνης και ταχύτητας ανανέωσής της μαζί με μία σειρά από άλλα χαρακτηριστικά - που επιδιώκονται από τις ομάδες ανάπτυξης ακριβώς γιατί το hardware με το οποίο πρέπει να δουλέψουν είναι απολύτως συγκεκριμένων, γνωστών εξ αρχής δυνατοτήτων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν έχει, εν τέλει, κανένα νόημα να συγκρίνει κανείς ένα gaming PC με ένα PlayStation5 ή ένα Xbox Series X μόνο και μόνο επειδή σε βασικό επίπεδο η αρχιτεκτονική τους είναι παρόμοια. Είναι τόσες, και τόσο σημαντικές, οι διαφορές στην υλοποίηση του hardware στο οποίο στηρίζονται, στο software που ελέγχει το hardware και στον τρόπο που το hardware αποδίδει software (τα games δηλαδή), ώστε συγκρίσεις ανάμεσα στα συστήματα αυτά καθ' αυτά να μην είναι εφικτές. Συγκρίσεις μπορούν να γίνουν ίσως ανάμεσα π.χ. στις εκδόσεις του ίδιου τίτλου στα τρία συστήματα, όμως ακόμη και εκεί υπάρχουν παράμετροι που καθιστούν... παρακινδυνευμένα τα όποια "συμπεράσματα". Χωρίς το κόστος απόκτησης κάθε συστήματος μάλιστα να μην περιλαμβάνεται καν στην όλη εξίσωση. Γι' αυτό επιμένουμε: τα PS5, XSX και PC εν τέλει ευθέως δεν συγκρίνονται. Μην προσπαθείς. Ποιό από τα τρία είναι καλύτερο για σένα συγκεκριμένα είναι... μια άλλη συζήτηση!