banner

Sony: εξαγορά της Bungie των Destiny αντί $3.6 δις

Οι Ιάπωνες συνεχίζουν να επενδύουν σε εταιρείες δημιουργίας games με τρόπο διαφορετικό από τους Αμερικανούς

Είναι δύσκολο να μην εκληφθεί ως "απάντηση", τρόπον τινά, στην απίθανη πρόσφατη εξαγορά της Activision Blizzard από την Microsoft, όμως η αλήθεια είναι πως πιθανότατα οι σχετικές συζητήσεις είχανμ ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Σε κάθε περίπτωση η Sony εξαγοράζει την Bungie προς 3.6 δις δολάρια - η ακριβότερη εξαγορά του είδους που έχουν κάνει οι Ιάπωνες - αλλά, με τρόπο μάλλον αξιοσημείωτο, δεν θα την προσθέσουν στην ομάδα των PlayStation Studios, όπως έγινε π.χ. με τις Guerilla, Naughty Dog, Insomniac και άλλες εταιρείες στο παρελθόν. Αντιθέτως, η Bungie θα παραμείνει "ανεξάρτητο τμήμα" της Sony Interactive Entertainment, διοικούμενη από τον σημερινό πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Pete Parsons, καθώς και το υπάρχον διοικητικό συμβούλιο της Bungie.

Σε αντίθεση με ό,τι δείχνει να σχεδιάζει η Microsoft για τις εταιρείες ανάπτυξης που εξαγοράζει, η Sony δηλώνει κατηγορηματικά πως η Bungie θα συνεχίσει να προσφέρει τους τίτλους της και σε άλλα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας πέραν των PlayStation, αφήνοντας στην δεύτερη την επιλογή να εκδίδει η ίδια τα games της και να απευθύνεται στους gamers όπως επιθυμεί". Αυτό ήταν κατά πάσα πιθανότητα ένα σημαντικό στοιχείο της όλης συμφωνίας και για την Bungie: ο Peter Parsons επιβεβαιώνει πως η Sony υποστηρίζει τον διττό στόχο της εταιρείας να δημιουργεί ψυχαγωγικές εμπειρίες, διατηρώντας παράλληλα την ανεξαρτησία της. Το πώς ακριβώς θα εξελιχθεί αυτό σε βάθος χρόνου κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει, για την ώρα ωστόσο είναι μία προσέγγιση με την οποία και οι δύο εταιρείες δηλώνουν ικανοποιημένες.

Φίλοι και φίλες του Αθηνόραμα Digital που παρακολουθούν για πολλά χρόνια τις εξελίξεις στον χώρο της ηλεκτρονικής διασκέδασης θα παρατηρήσουν, φυσικά, πως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Bungie εξαγοράζεται από κάτοχο συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας: η Microsoft είχε επίσης εξαγοράσει την εταιρεία το 2000 έτσι ώστε να εξασφαλίσει πως το αρχικό Halo θα συνόδευε ως αποκλειστικός τίτλος το πρώτο Xbox στην πρεμιέρα της κυκλοφορίας του. Μετά από την μεγάλη αυτή επιτυχία, η Bungie αναπόφευκτα έγινε... "εργοστάσιο Halo", κάτι που επί μακρώ δυσαρέστησε τόσο τους υπαλλήλους όσο και την διοίκηση της εταιρείας. Αυτό οδήγησε στην ανεξαρτητοποίηση της Bungie το 2007, αμέσως μετά την κυκλοφορία του Halo 3, μέσα από μία ειδική συμφωνία με την Microsoft που περιλάμβανε ακόμη δύο τίτλους Halo (τα Halo 3: ODST και Halo: Reach). Μετά από αυτό, η Bungie υπέγραψε δεκαετή συμφωνία με την Activision, η οποία οδήγησε στην δημιουργία της σειράς των Destiny.

Μιλώντας για τα Destiny, η Bungie θα συνεχίσει να υποστηρίζει το Destiny 2 κανονικά και να εξελίσσει την σειρά των Destiny γενικότερα βάσει του παρόντος πλάνου της (ξεκινώντας όμως και νέες παραγωγές για τις οποίες δεν γνωρίζουμε ακόμη κάτι). Η συμφωνία με την Sony δεν επηρεάζει τον σχεδιασμό που ακολουθούν τα Destiny στην παρούσα τους σεναριακή τροχιά (ολοκληρώνεται το 2024). Η επερχόμενη επέκταση περιεχομένου The Witch Queen δεν περιέχει κανενός είδους υλικό αποκλειστικό σε κάποιο συγκεκριμένο φορμά, ενώ οι λειτουργίες cross-save ή cross-play και τα συνοδευτικά apps του Destiny 2 παραμένουν επίσης ως έχουν.

Είναι προφανές πως η εξαγορά της Bungie από την Sony δεν είναι το ίδιο μεγάλης σημασίας ή επιρροής από αυτήν της Activision Blizzard από την Microsoft ή ακόμη και εκείνη της Zenimax από την Microsoft τον Σεπτέμβριο του 2020. Δεν είναι τόσο οι μεγάλες διαφορές στα χρηματικά ποσά, όσο οι επιπλοκές που έχουν οι εξαγορές αυτές στην ευρύτερη αγορά του gaming αυτές που τοποθετούν εκείνες της Microsoft υψηλότερα. Η σχετική ανεξαρτησία και προσέγγιση υποστήριξης πολλαπλών φορμά πέραν των PlayStation καθιστά την εξαγορά της Bungie διαφορετική. Διαφορετική όμως είναι πια και η συλλογιστική λειτουργίας της Sony, η οποία για πρώτη φορά επεκτείνεται συστηματικά πια πέρα από τα PlayStation - οπότε έχει νόημα ορισμένες από τις σειρές games που ελέγχει να εμφανίζονται και σε άλλα συστήματα, ακόμη και στα Xbox.

Σημειώνεται πως αυτή είναι η πρόθεση των δύο εταιρειών όπως εκφράζεται σήμερα και δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως σε βάθος χρόνου δεν θα υπάρξουν αλλαγές σχετικές. Η Sony κατέβαλλε, άλλωστε, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για τα δικά της δεδομένα προκειμένου να αποκτήσει την Bungie. Είναι μία επένδυση από την οποία θα θελήσει ν' αποκομίσει τα μέγιστα στο μέλλον.

Το αν και κατά πόσο, φυσικά, αυτή η τάση της ενοποίησης πολλών εταιρειών στον χώρο του gaming θα αποδειχθεί θετική για το καταναλωτικό κοινό μελλοντικά είναι μία άλλη συζήτηση. Η εξαγορά εταιρειών ανάπτυξης games από τους κατόχους φορμά οικιακής ψυχαγωγίας ή από μεγάλους εκδότες games μπορεί να παράγει... εντυπωσιακούς τίτλους άρθρων ή να... ενθουσιάζει τα απανταχού fanboys, ναι. Αλλά το να καταλήγει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του διαθέσιμου δημιουργικού ταλέντου της αγοράς του gaming υπό τον έλεγχο όλο και λιγότερων εταιρειών - εταιρειών των οποίων τα διοικητικά συμβούλια έχουν ως κίνητρο τα παχυλά bonus και ως δέσμευση τις επιθυμίες των μετόχων τους - μακροπρόθεσμα μπορεί κάλλιστα να οδηγήσει σε μειωμένο ανταγωνισμό μεταξύ τους και να επιβραδύνει την εξέλιξη των video games ως μορφής ψυχαγωγίας συνολικά. Και αυτό δεν το θέλει κανείς μας (ούτε οι ίδιες οι εταιρείες).

Η Sony και η Microsoft δεν έχουν ακολουθήσει την ίδια προσέγγιση στην στρατηγική των εξαγορών τους μέχρι τώρα, αλλά το γεγονός ότι αυτές οι εξαγορές γίνονται ολοένα και μεγαλύτερες, ολοένα και συχνότερα, είναι λόγος ανησυχίας ασχέτως των κινήτρων και των σχεδίων τους. Ας ελπίσουμε, τουλάχιστον, πως η οικονομική σταθερότητα που εξασφαλίζουν οι μεγάλες πολυεθνικές στις εταιρείες ανάπτυξης games που εξαγοράζουν θα αποδειχθεί σημαντικότερη από αυτήν την άτυπη "κούρσα εξοπλισμών" στην οποία οι πρώτες έχουν εμπλακεί προσπαθώντας να συγκεντρώσουν παραγωγούς περιεχομένου για το μέλλον. Όπως πάντοτε... θα δείξει.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner