Το Cyberpunk 2077 είναι φυσικά το θέμα συζήτησης των ημερών στον κόσμο του gaming - για περισσότερους από έναν λόγους, αν και αν η συνολική του εικόνα κατά την γνώμη μας είναι εξόχως θετική... έστω και με αστερίσκους - οπότε, εκ των πραγμάτων, ο,τιδήποτε σχετικό με τον τίτλο της CD Projekt RED παρουσιάζει ενδιαφέρον δημοσιογραφικό. Το ελληνικό κοινό στο οποίο απευθύνεται το CP 2077, μάλιστα, έχει και έναν λόγο παραπάνω να ενδιαφέρεται για την, ομολογουμένως εξαιρετική, μουσική επένδυση του πολυσυζητημένου action RPG: για πρώτη φορά τόσο μεγάλη παραγωγή φιλοξενεί την υπογραφή και μιας Ελληνίδας μουσικού στο εκτενές της soundtrack.
Η Έλενα Χαρμπίλα έχει πολύχρονη πορεία στην σκηνή της παγκόσμιας electronica ως Kid Moxie (παράλληλα με την καριέρα της ως ηθοποιού) αλλά τα τελευταία χρόνια η πορεία αυτή έχει εμπλουτιστεί με την σύνθεση soundtracks για ταινίες... και όχι μόνο. Στο πλαίσιο αυτό η δισκογραφική της, η περίφημη Lakeshore, τής ζήτησε να συμμετάσχει στο soundtrack του Cyberpunk 2077 πριν από 2 περίπου χρόνια - κάτι που δεν μάθαμε παρά 15 μέρες (!) πριν από την κυκλοφορία του, καθώς όλοι οι καλλιτέχνες ήταν δεσμευμένοι με συμφωνητικά εχεμύθειας. Με την ευκαιρία της διάθεσης πλέον του τίτλου συζητήσαμε μαζί της σχετικά με την εμπειρία της αυτή του CP 2077, την σχέση της με τα games και άλλα θέματα. Τα πιο σημαντικά σημεία της συζήτησης ακολουθούν.
Cyberpunk 2077, λοιπόν! Ο τίτλος πλέον κυκλοφορεί και βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για αμέτρητους gamers - πώς νοιώθεις που την μουσική σου την ακούν αυτήν την στιγμή που μιλάμε περισσότερα από 13 εκατομμύρια παίκτες σε όλο τον κόσμο; Θύμισέ μας, τώρα που το συζητάμε, ποιά είναι τα δικά σου κομμάτια και πού βρίσκονται στον τίτλο για να τα έχουμε υπ' όψιν μας!
Περίμενε λίγο να τα θυμηθώ κι εγώ γιατί στο soundtrack υπήρξαν αλλαγές μέχρι και αρκετά πρόσφατα! Λοιπόν, είναι τα Follow The White Crow, Simple Pleasures και Flying Heads που ακούγονται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς 103.5 Radio PEBKAC, 88.3 Pacific Dreams και 92.9 Night FM αντίστοιχα του τίτλου. Είμαι φυσικά ενθουσιασμένη που η δουλειά μου είναι τμήμα μιας τόσο μεγάλης παραγωγής, τόσο στην μουσική όσο και στα φωνητικά, και πάρα πολύ ικανοποιημένη που το αποτέλεσμα είναι του επιπέδου που ήθελε και η εταιρεία και εγώ προσωπικά. Δεν εμφανίζεται συχνά η ευκαιρία να ακούς την μουσική σου στο πλαίσιο ενός αληθινού cultural moment, όπως το λέμε, γιατί τέτοιο είναι το CP 2077 για το 2020 (κι ας μην το είχα συνειδητοποιήσει από την αρχή).
Ποιά ήταν η δημιουργική σου διαδικασία στην μουσική που έγραψες για το Cyberpunk 2077; Για τις ταινίες, που είναι μη αλληλεπιδραστικές, οι πιο πολλοί συνθέτες soundtracks έχουν κοινές πρακτικές, στα games όμως η μουσική σου μπορεί π.χ. απλώς να "παίζει στο background" σε ένα εικονικό dance club, αλλά μπορεί και να συνοδεύει π.χ. μία σεκάνς δράσης με ό,τι αυτό σημαίνει για εναλλαγές στο tempo, το beat, τα όργανα... Είχες εικόνα του πώς θα ενσωματωθεί αυτό που έγραψες με το τί συμβαίνει στην εξέλιξη του τίτλου όπου ακούγεται; Τί φανταζόσουν πως συνέβαινε στις οθόνες μας όταν συνέθετες;
Λόγω των αυστηρών όρων συνεργασίας που μάς είχαν θέσει, ουσιαστικά ούτε εγώ ούτε κανένας άλλος από τους δημιουργούς είχαμε αρχικά εικόνα του πώς ακριβώς θα αξιοποιούνταν η μουσική που γράφαμε. Όταν μάθαμε εν τέλει για ποιό video game πρόκειται είχαμε ήδη προχωρήσει με την δουλειά μας, αλλά ακόμη και αυτό να μην ίσχυε δεν είμασταν σε θέση να ξέρουμε πού ακριβώς θα "πέσει" η μουσική μας μέσα στο παιχνίδι. Αυτό που έγινε ήταν το εξής: τα κομμάτια που η CD Projekt RED ενέκρινε και κράτησε από τις προτάσεις μας, τα πήρε πλήρως "ανοιχτά", με κάθε τους τμήμα και στοιχείο επεξεργάσιμο. Έτσι στην συνέχεια οι Πολωνοί τα "έραψαν" τα κομμάτια μας εκεί ακριβώς που ήθελαν, κάνοντας τις όποιες προσαρμογές ή αλλαγές οι ίδιοι.
Ποιές ήταν οι επιρροές που μπορείς να εντοπίσεις στην μουσική που συνεισέφερες στο Cyberpunk 2077; Τί σε ενέπνευσε;
Σε πρώτο επίπεδο η αλήθεια είναι πως η ίδια η CD Projekt RED μάς είχε δώσει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές, δηλαδή π.χ. κάποιες playlists στο Spotify που τούς άρεσαν, κάποια κομμάτια που τα θεωρούσαν ύφους cyberpunk εξ αρχής κλπ. Αλλά έχω βεβαίως τις δικές μου καταβολές και επιρροές που διαμόρφωσαν το τελικό αποτέλεσμα - για παράδειγμα ο ήχος του synth σε όλες του σχεδόν τις μορφές, ειδικά όπως χρησιμοποιούνταν στα 80s και στα 90s, είναι αγαπημένος μου πολύ και τον αξιοποίησα δημιουργικά συνδυάζοντάς τον με electro beat βαρύτερο. Με ενέπνευσε επίσης στην όλη ατμόσφαιρα το ίδιο το Los Angeles: η Night City όπως την απέδωσε στον τίτλο η CDPR στα δικά μου μάτια είναι η πόλη μου, το LA - που την έχω περπατήσει πάρα πολύ και την γνωρίζω καλά - όπως θα μπορούσα να την φανταστώ στο μέλλον: παρόμοιες γειτονιές, υπόγεια, graffiti, κτίρια, δρόμοι και λεωφόροι, παρόμοια ατμόσφαιρα νυχτερινή. Όλα έπαιξαν ρόλο.
Αισθάνεσαι πως η όλη διαδικασία της σύνθεσης μουσικής για το CP 2077 είχε και αυτή με την σειρά της κάποια επιρροή στην δική σου μουσική;
Σαφέστατα και είχε! Κατ' αρχήν δύο από τα κομμάτια που αρχικά έγραψα για τον τίτλο αλλά δεν προτιμήθηκαν από την CD Projekt RED έναντι αυτών που μπήκαν στο soundtrack τελικά, θα βρίσκονται στο καινούργιο μου album που κυκλοφορεί τον Φεβρουάριο. Κατά δεύτερον ορισμένα κομμάτια από το ίδιο album έχουν δανειστεί και αξιοποιούν στοιχεία "cyberpunk", περισσότερο "δυνατής" electronica στην ουσία, που δεν υπήρχαν στα δύο προηγούμενα album και στο ύφος της cinematic pop που χαρακτηρίζει την μουσική μου γενικότερα. Δεν γνωρίζω βέβαια αν αυτή η επιρροή θα συνεχίσει να υφίσταται σε αυτόν τον βαθμό και σε επόμενες δουλειές μου, αλλά στο album που βγαίνει σύντομα είναι ολοφάνερη. Έχει ένα ενδιαφέρον το ότι αν "δοθείς" σε ένα project μουσικό για κάποιο διάστημα, αυτό "περνά" δικά του στοιχεία στην δουλειά σου ακόμη και ασυναίσθητα, αλλάζοντάς σε. Και με το CP 2077 όντως το διέκρινα αυτό.
Ας... αντιστρέψουμε την διαδικασία που ακολούθησες με το Cyberpunk 2077! Την μουσική που συνθέτεις τα τελευταία χρόνια την ονομάζεις "cinematic pop" καθώς έχει ρυθμικά στοιχεία και καθαρά φωνητικά μεν, μα και πολλά στοιχεία από ορχηστρική μουσική γραμμένη σε καθαρά κινηματογραφικό ύφος. Αυτή η χαρακτηριστική σου μουσική, σε τί είδους video game θα ταίριαζε; Πώς το φαντάζεσαι;
Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ! Δεν θα ήταν σίγουρα το είδος π.χ. του βίαιου video game με έντονη δράση γιατί η μουσική μου είναι περισσότερο συναισθηματική. Θα μπορούσε να είναι ένας τίτλος εξερεύνησης και φαντασίας, για παράδειγμα, σε κάποιο δυστοπικό σκηνικό, με έντονο το στοιχείο της αποξένωσης ίσως; Ανθρωποκεντρικό σίγουρα, με τον βασικό χαρακτήρα να ψάχνει για την ταυτότητά του, τον αληθινό του εαυτό μέσα από κάποιου είδους περιπέτεια;
Είσαι gamer, έστω και αυτό που λέμε casual; Αν το Cyberpunk 2077 δεν είναι το στυλ του τίτλου στο οποίο θα αφιέρωνες πολύ χρόνο, ποιά άλλα games είναι; Και σου αρέσει η μουσική που τα συνοδεύει;
Μου αρέσει να παίζω games, αλλά παραδόξως... όχι στο σπίτι. Στο Los Angeles, για παράδειγμα, μου αρέσει να πηγαίνω σε τοπικά arcades, να παίζω games περισσότερο retro απ' ότι σύγχρονα. Την φάση με την κονσόλα στο σπίτι την είχα περάσει βέβαια κι εγώ ως teenager και λίγο μεγαλύτερη, είχα Xbox και έπαιζα π.χ. Def Jam: Fight for NY, αλλά τώρα προτιμώ να πάω σε ένα arcade και να παίξω π.χ. Street Fighter. Όσον αφορά στην μουσική τους προφανώς αυτού του τύπου τα games χαρακτηρίζονται από απλοϊκό, generic ήχο, δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Ο ήχος των σύγχρονων games εξελίσσεται όμως θεαματικά, όπως και τα ίδια, οπότε δεν αμφιβάλλω πως στο δικό τους πλαίσιο θα βρω σίγουρα μουσική που μου αρέσει. Απλώς δεν το έχω ψάξει ως τώρα αρκετά.
Πιθανότατα ξέρεις ότι στο Cyberpunk 2077 εμφανίζονται ως χαρακτήρες ο Keanu Reeves και η Nina Kravitz - ένας εκπρόσωπος από κάθε Τέχνη της δουλειάς σου. Θα σού άρεσε να βρισκόσουν κι εσύ μέσα στο παιχνίδι ή θα σε ξένιζε κάπως;
Πλάκα κάνεις! Εννοείται πως όχι απλώς θα μου άρεσε, αληθινό dream come true θα ήταν να ήμουν και με αυτόν τον τρόπο μέρος του CP 2077. Δεν ξέρω αν γίνεται τώρα, βέβαια, αλλά ότι θα το ήθελα, δεν το συζητώ!
Τίποτε δεν αποκλείεται - είναι βέβαιο πως θα διατεθεί πρόσθετο περιεχόμενο (DLC) για το CP 2077... κάποια στιγμή. Ίσως ένα petition στην CD Projekt RED για την Kid Moxie σε νέα περιοχή της Night City; Ως ιδιοκτήτρια ενός τοπικού arcade, με παρελθόν στην showbiz ως DJ; Σ' ευχαριστούμε, Έλενα Χαρμπίλα!
Εγώ σας ευχαριστώ!