banner

To PS4, το Xbox One κι οι αποκλειστικότητες

Πόσο εν τέλει επηρεάζουν την εμπορική τους πορεία τα "μόνο δικά τους" games;

To 2015 έχει μέχρι στιγμής αναδειχθεί σε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες χρονιές της τελευταίας... δεκαετίας σχεδόν, τόσο από πλευράς νέων κυκλοφοριών, όσο και από πλευράς ζυμώσεων κι εξελίξεων - από την πρώτη μέρα του Σεπτέμβρη, δε, η αγορά αυτή μπαίνει και στην εντονότερη περίοδό της από πλευράς εμπορικής, με κορύφωση φυσικά τα Χριστούγεννα. Τα τελευταία εικοσιτετράωρα, άλλωστε, φέρνουν στο προσκήνιο μια ενδιαφέρουσα παράμετρο της μεγαλύτερης ως τώρα μάχης ανάμεσα στα δύο συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης "νέας γενιάς", τα PlayStation4 και Xbox One, με την κυκλοφορία τριών συγκεκριμένων games: του Until Dawn, του Gears of War Ultimate και του Metal Gear Solid V. Το πρώτο θα κυκλοφορήσει μόνο στο PS4, το δεύτερο μόνο στο Xbox One, το τρίτο και στα δύο αλλά με καλύτερο τεχνικό τομέα στο PS4. Είναι, ωστόσο, οι "αποκλειστικότητες" κάθε συστήματος εν τέλει καθοριστικές για την εμπορική τους πορεία... ή όχι;

Είναι μία ερώτηση που έχει αλλάξει όχι μόνο πιθανές απαντήσεις, αλλά και ουσιαστικό περιεχόμενο με την πάροδο των ετών. Κάποτε ένα "ναι" θα ήταν εύκολο να ειπωθεί: ακόμη και μέχρι την εποχή του αρχικού Xbox και του PlayStation2, πόσο μάλλον των παλαιότερων Saturn-PlayStation ή και του Mega Drive-SNES, ποιά games ήθελε να παίξει κανείς περισσότερο εν πολλοίς καθόριζαν και τη επιλογή του συστήματος. Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν από την εποχή των PlayStation3-Xbox 360, όταν οι εταιρείες των οποίων τα games σημειώνουν τις υψηλότερες συνολικά πωλήσεις άρχισαν να αναπτύσσουν κάθε χρόνο αυτές τις παραγωγές με τα περισσότερα στάδια της δημιουργίας τους κοινά. Το αποτέλεσμα ήταν το... γνωστό: βάσει των FIFA, Call of Duty, Assassin's Creed και Need For Speed αυτού του κόσμου, δεν ήταν πια εύκολο να επιλέξει κανείς ανάμεσα στα PS3/X360. Οι εκδόσεις των τίτλων αυτών, κάθε χρονιά, ήταν πολύ κοντά ο ένας στον άλλο για να παίξουν τέτοιο ρόλο.

Με τα PlayStation4 και Xbox One, ωστόσο, είχαμε αλλαγή σκηνικού - για τους πρώτους 18 μήνες τουλάχιστον. Τα συνολικά ισχυρότερα υποσυστήματα του PS4 τού χάρισαν ένα πρώιμο προβάδισμα σε αυτούς τους "κοινής ανάπτυξης" τίτλους, γεγονός που αντικαθρεπτίστηκε στην όλη συζήτηση της ανάλυσης 1080p που το σύστημα της Sony μπορούσε να προσφέρει, όταν το Xbox One περιοριζόταν στην ανάλυση των 900p. Αυτή η διαφορά ωστόσο άρχισε να αμβλύνεται βαθμιαία - όχι η τεχνολογική, αυτή προφανώς δεν θα αμβλυνθεί ποτέ, αλλά η μεγάλη τεχνική στους κοινούς τίτλους - έτσι ώστε αυτή τη σεζόν να μην περιμένουμε πια τόσο μεγάλες διαφορές στις σημαντικότερες κοινές κυκλοφορίες. Τα νέα FIFA, Pro Evolution Soccer, NBA Live, Need for Speed, Assassin's Creed, Call of Duty θα δείχνουν και θα ακούγονται εν πολλοίς παρόμοια στα PS4/Xbox One. Αν όχι πανομοιότυπα.

Με τις Microsoft και Sony να γνωρίζουν πως κάποια στιγμή τα πράγματα θα έρχονταν σε αυτό το σημείο, το "κέντρο βάρους" μετακινήθηκε προς το αποκλειστικό περιεχόμενο στις εκδόσεις του δικού τους συστήματος και στις συνέργειες με την εκάστοτε εταιρεία έκδοσης για την προώθηση των εκδόσεων αυτών. Η προσέγγιση αυτή μέχρι στιγμής έχει λειτουργήσει σαφέστατα υπέρ της Sony: τόσο σε ΑΑΑ games όπως τα Destiny, Far Cry 4 και Batman Arkham Knight, όσο και σε... ΑΑ, όπως το Watchdogs, η έκδοσή τους για PS4 επικράτησε έναντι της έκδοσης για Xbox One και βοήθησε περισσότερο απ' ότι το αντίστροφο, οι εκδόσεις δηλαδή των περυσινών FIFA και Assassin's Creed για το σύστημα της Microsoft. Ήταν το αποκλειστικό περιεχόμενο τόσο ελκυστικό ώστε όντως να "κάνει τη διαφορά" και να "γείρει την πλάστιγγα" στα μάτια όσων αμφιταλαντεύονταν ανάμεσα στην αγορά ενός PS4 ή ενός Xbox One; Πιθανώς όχι. Ως ενέργειες προώθησης συνολικά, όμως, αυτές οι συνέργειες αποδεδειγμένα λειτουργούν - λόγος για τον οποίο η Sony θα τις αξιοποιήσει και φέτος.

Με αυτά ως δεδομένα, πάντως, θα περίμενε κανείς πως οι "αποκλειστικότητες", τα games δηλαδή που θα κυκλοφορήσουν μόνο στο Xbox One και όχι στο PS4 - και το αντίστροφο - όντως έχουν τη δυναμική να επηρεάσουν την εμπορική εικόνα των δύο συστημάτων. Πρακτικά, ωστόσο, αυτό δεν επιβεβαιώνεται. Πέρυσι το Xbox One είχε σαφώς καλύτερου επιπέδου τέτοιες "αποκλειστικότητες" σε σχέση με το PS4, όμως και πάλι ηττήθηκε εμπορικά: τα υπέροχα Forza Horizon 2 και Sunset Overdrive, ακόμη και το Halo: The MasterChief Collection δεν αποδείχθηκαν αρκετά για να προσφέρουν στο Xbox One κάποιου είδους πλεονέκτημα. Υπήρξαν και άλλοι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο φυσικά - και συνεχίζουν να παίζουν - όμως το σίγουρο είναι πως αυτός ο συγκεκριμένος δεν έπαιξε αποφασιστικό. Δεν αγόρασε αρκετός κόσμος Xbox One αντί για PS4 για αυτά τα games και μόνο.

Διαπίστωση που οδηγεί φυσικά στην εικόνα της αγοράς αυτόν τον καιρό: το Xbox One βρίσκεται σε καλύτερη θέση από πέρυσι, η πελατειακή του βάση ωστόσο συνεχίζει να υπολείπεται κατά 10 εκατομμύρια συστήματα της αντίστοιχης του PS4. Και φέτος, όπως και πέρυσι, έχει στη διάθεσή του σημαντικές αποκλειστικότητες, από τα Gears of War Ultimate Edition και Forza MotorSport 6 μέχρι τα Halo 5 και Rise of the Tomb Raider. Σε αυτά το PS4 έχει να αντιπαραθέσει αποκλειστικότητες μικρότερου βεληνεκούς, όπως τα Until Dawn και Tearaway Unfolded, αλλά και τις συνέργειες που θα αξιοποιήσει στα Destiny: The Taken King, Star Wars Battlefront και Call of Duty Modern Warfare 3. H διαδρομή προς την εορταστική περίοδο φαντάζει, με άλλα λόγια, παρόμοια με την περυσινή - η οποία αρχικά και θεωρητικά προδιαγραφόταν πλεονεκτική για το Xbox One, αλλά στην πράξη... δεν αποδείχθηκε τέτοια.

Αν, ωστόσο, έπρεπε οπωσδήποτε - τύπου... "με το πιστόλι στον κρόταφο" να αποτολμήσουμε μία πρόβλεψη για το τί θα συμβεί; Περιμένουμε πως το Xbox One θα βελτιώσει τη θέση του απέναντι στο PS4 σε σχέση με πέρυσι, αλλά πως το δεύτερο θα συνεχίσει να είναι το δημοφιλέστερο κι εμπορικά περισσότερο επιτυχημένο - αν μη τί άλλο γιατί συνεχίζει να έχει στην αγορά την εικόνα του συνολικά καλύτερου συστήματος για games στο σπίτι. Θα ανατρέψει αυτήν την εικόνα το Xbox One φέτος; Μπορεί να το κάνει βάσει των τίτλων του και μόνο; Όπως πάντα... ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner