Δεν νομίζουμε πως οποιοσδήποτε φίλος ή φίλη του Αθηνόραμα Digital έχει αμφιβολία για το εξής απλό γεγονός: τα νέα οικιακά PlayStation και Xbox, που θα διατεθούν τις επόμενες εβδομάδες στο κοινό των Δυτικών αγορών, έχουν κατορθώσει να συγκεντρώσουν έκαστο τόσους φανατικούς υποστηρικτές, που τα φαινόμενα... οπαδισμού είναι σχεδόν καθημερινά πια (ειδικά στο Web). Ποιό είναι ομορφότερο, ποιό είναι ισχυρότερο, ποιό έχει τα καλύτερα games, ποιό έχει τις πληρέστερες Δικτυακές υπηρεσίες, ποιό έχει τις πιο πολλές multimedia λειτουργίες κλπ., είναι θέματα που πυροδοτούν... παθιασμένες συζητήσεις (για να το θέσουμε κομψά), πριν ακόμη τα δύο προϊόντα κυκλοφορήσουν. Όλα αυτά θα τα εξετάσουμε σωστά, λεπτομερώς, όταν έχουμε και τα δύο στα χέρια μας για ικανοποιητικό χρονικό διάστημα. Στο μεταξύ όμως η εικόνα των PS4 και Xbox One δεν παύει να επηρεάζεται από αυτές τις συγκρίσεις, κάτι που έχει πιθανότατες εμπορικές προεκτάσεις.
Και η πλέον ανούσια των συγκρίσεων αυτών δείχνει, αυτές τις μέρες, να είναι το... "σκάνδαλο ResolutionGate". Ναι, είναι τόσο αστείο όσο ακούγεται. Κι απ' την άλλη, όχι.
Γινόμαστε συγκεκριμένοι: τόσο το Xbox One, όσο και το PS4 είναι ικανά να αποδώσουν τα video games τους σε ανάλυση 1080p και 30 ή 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο (κάτι που εξαρτάται πάρα πολύ από το είδος και το στυλ του κάθε τίτλου). Αυτό που υποτίθεται πως στόχευαν από την αρχή οι Sony και Microsoft ήταν μια διαφορά στην ποιότητα των γραφικών αμέσως αντιληπτή σε σχέση με ό,τι προσφέρουν τα PS3 και Xbox 360 σήμερα. Ε, εδώ και μερικές ημέρες έχει γίνει γνωστό - και επιβεβαιωμένο πλέον - πως δύο από τα πιο σημαντικά shoot' em up πρώτου προσώπου της χρονιάς, το Battlefield 4 και το Call of Duty Ghosts, στο Xbox One έχουν περιοριστεί σε ανάλυση 720p προκειμένου να διατηρήσουν τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο που προσφέρουν ομαλή κίνηση και ακριβή έλεγχο.
Οι ίδιοι τίτλοι στο PS4 απεικονίζονται σε ανάλυση 1600x900 pixel (BF4) και 1080p (CoDG). Μπορεί εύκολα κανείς να... προβλέψει τί επακολούθησε στο Web. Το ήδη ισχυρότερο στις τεχνικές προδιαγραφές PS4 "βαφτίστηκε" από τη μία μέρα στην άλλη ως το... μόνο επόμενης γενιάς σύστημα, ενώ το Xbox One βρέθηκε στην άβολη θέση αυτού που πρέπει να εξηγήσει... "γιατί δεν είναι ελέφαντας", επειδή "δεν απέχει αρκετά από τον προκάτοχό του στην ανάλυση γραφικών". Όλα αυτά τη στιγμή που τα δύο games πρακτικά δίνουν την ίδια οπτική εντύπωση στην οθόνη από τη συνήθη απόσταση θέασης, καθώς - και στις δύο περιπτώσεις - τα Xbox One και PS4 "ανεβάζουν" ούτως ή άλλως τα γραφικά σε ανάλυση 1080p πριν τα στείλουν στην τηλεόραση για προβολή.
Το... ResolutionGate πάντως (κατά το αμερικανικό σκάνδαλο WaterGate της δεκαετίας του '70) έλαβε τόση προβολή και έτυχε τόσου σχολιασμού, που η Microsoft αισθάνθηκε υποχρεωμένη να δώσει μία σειρά από high-profile συνεντεύξεις αναφορικά με τη φιλοσοφία σχεδιασμού του Xbox One ως αρχιτεκτονικής και ως τρόπου λειτουργίας. Έμμεσα, να επιβεβαιώσει πως τα τεχνικά χαρακτηριστικά των BF4 και CoDG δεν είναι απαραίτητα ενδεικτικά των δυνατοτήτων του συστήματός της. Λαμβάνοντας στα υπ' όψιν το πόσα προβλήματα δημόσιας εικόνας αντιμετώπισε η αμερικανική εταιρεία με τα επικοινωνιακά της σφάλματα από το Μάη μέχρι πρόσφατα, κάτι τέτοιο ως κίνηση ήταν κατανοητό. Αυτό που δεν ήταν, ήταν απαραίτητο. Και κατ' επέκταση θετικό.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως τα δύο κορυφαία games των ίδιων των Microsoft και Sony για τα δικά τους νέα συστήματα, το Forza MotroSport 5 και το Killzone Shadowfall, είναι και τα δύο ανάλυσης 1080p και λειτουργούν στα 60 καρέ το δευτερόλεπτο. Με άλλα λόγια, οι "εσωτερικές" ομάδες ανάπτυξης των δύο εταιρειών - που έχουν πάντοτε ευκολότερη πρόσβαση στα νέα συστήματα απ' ότι οι ανεξάρτητες - ήταν σε θέση ακόμη και στην πρώτη γενιά games για τα PS4 και Xbox One να επιτύχουν τον αρχικό τους στόχο.
Γνωρίζοντας αυτό, και βλέποντας πόσο κοντά είναι ούτως ή άλλως στη συνολική οπτική εντύπωση τα Battlefield 4 και Call of Duty Ghosts, είναι ανόητο να καταλήγει κανείς σήμερα σε συμπεράσματα σχετικά με το που "στέκονται" τεχνολογικά τα νέα οικιακά PlayStation και Xbox. Είναι, απλά, πολύ νωρίς. Χίλιες φορές να αγοράσει κανείς είτε το ένα είτε το άλλο βάσει των games που θέλει να παίξει πρώτα, παρά βάσει του ποιά προγραμματιστική ομάδα έκανε ποιά επιλογή στην ανάλυση γραφικών του τίτλου που δημιούργησε. Γιατί ναι μεν μπορεί "κάποια στιγμή όλα αυτά να τα θυμόμαστε και να γελάμε", όμως το δεύτερο κύμα των καταναλωτών που θα σκεφτεί την αγορά ενός PS4 ή Xbox One από το Γενάρη και μετά, καλό θα ήταν να επιλέξει βάσει κριτηρίων που έχουν νόημα. Όχι βάσει... fanboyσμού, εικασιών αστήρικτων και καταστάσεων πρόσκαιρων. Και θεμάτων που, ειλικρινά, έχουν κουράσει. Πλέον.