Υπάρχουν πολλά που μπορεί να σχολιάσει κανείς γι' αυτήν την δεκαπεντάχρονη πορεία - τόσα, για την ακρίβεια, που αφιερώματα πολλών σελίδων δεν θα μπορούσαν επιτυχώς να καλύψουν. Τί να πρωταναφέρει κανείς; Τον τρόπο με τον οποίο το αρχικό PlayStation "επέβαλλε" σχεδόν τη μετάβαση από τα 2D στα 3D γραφικά, σε χρόνο ρεκόρ; Την lifestyle, προοδευτική για τα τότε δεδομένα, προώθηση του gaming ως μορφή ψυχαγωγίας ευρύτερης αποδοχής, όπως κανένα άλλο σύστημα δεν είχε κάνει στο παρελθόν; Τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην διαδικασία της ανάπτυξης τίτλων και της προώθησής τους, που άλλαξε το πρόσωπο της βιομηχανίας για πάντα; Τα νέα είδη gameplay που εισήγαγε μέσω των δυνατοτήτων του και στον τρόπο με τον οποίο "ανέβασε τον πήχη" των απαιτήσεών μας στα καθιερωμένα; Την ανάδειξη μιας σειράς από κορυφαίες σειρές τίτλων που συνεχίζουν να σημειώνουν εμπορική πορεία σήμερα;
Όλα τα παραπάνω - κι όχι μόνο - μπορούν να αποτυπωθούν μεταφορικά στην εξής διαπίστωση: το video gaming χρωστά στο PlayStation την εφηβεία του. Η Atari, η Sega και η Nintendo προσέφεραν πολλά στο χώρο, καθιερώνοντας τα πλαίσιά του, το hardcore κοινό του και τις βάσεις πάνω στις οποίες στηρίζεται το οικοδόμημα της ηλεκτρονικής διασκέδασης που καμαρώνουμε σήμερα. Όμως αυτό που εκπροσωπούσαν αντιστοιχούσε σ' ένα οκτάχρονο παιδί. Και σε μία οικογενειακή συζήτηση για κάποιο σοβαρό θέμα - όπως... τα έσοδα απ' τις μορφές διασκέδασης για το ευρύ κοινό, για παράδειγμα! - ποιός δίνει σημασία στη γνώμη ενός οκτάχρονου παιδιού;
Η Sony και το PlayStation μετέτρεψαν το gaming το αντίστοιχο του δεκαπεντάχρονου εφήβου, του οποίου η γνώμη στην ίδια συζήτηση μπορεί να μην βαραίνει ακόμη τόσο όσο των... "μεγάλων", όμως όλοι θα την ακούσουν. Αυτή είναι η μεγάλη επιτυχία του PlayStation και σ' αυτήν χρωστά η αγορά του video gaming την ενηλικίωση και την ωριμότητα της σήμερα. Δεν θα μάθουμε ποτέ αν, με τις Atari, Sega και Nintendo "στο τιμόνι", αυτή η αγορά θα "ενηλικιωνόταν" κάποια στιγμή. Με την Sony όμως να παίρνει την σκυτάλη στο χρονικό σημείο που την πήρε - και την εμπειρία της ως κατασκευάστριας να την ωθεί σε τελείως διαφορετική σκέψη και προσέγγιση - η περίοδος της... εφηβείας του video gaming, τουλάχιστον ξεκίνησε με καλές προοπτικές.