banner

Ultrabooks: ως τώρα, αποτυχία

Δεν έχει ανταποκριθεί το κοινό σύμφωνα με τις προσδοκίες, ο λόγος μόνο ένας

Το γεγονός ότι - με την έλευση των tablet και τη ραγδαία εξάπλωση των smartphones, ο ρόλος των "παραδοσιακών" PC έχει αλλάξει - είναι εδώ και πάρα πολύ καιρό αδιαμφισβήτητο. Το ίδιο και η πτώση των πωλήσεών τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για εταιρείες όπως η Intel, η AMD, η nVidia και η Microsoft. Μόνο μία κατηγορία υπολογιστών, οι φορητοί, παρέμεινε αληθινά ενεργή και εμπορική: δεν είναι τυχαίο ότι σε δική τους συνομοταξία, αυτή των Ultrabooks, έχει "στοιχηματίσει" τους τελευταίους 18 μήνες η βιομηχανία των PC την άνοδό της. Τα Ultrabooks ο αρχικός στόχος ήταν να... "τα έχουν όλα": και επαρκή επεξεργαστική δύναμη, και μικρό βάρος, και όμορφη σχεδίαση, και εξοπλισμό επαρκέστατο. Όπως φαίνεται με τα παρόντα δεδομένα, όμως, οι εμπλεκόμενες εταιρείες "κάτι κάνουν λάθος" - γιατί ούτε τα Ultrabooks έχουν αποδειχθεί τόσο δημοφιλή, ούτε την προϊοντική κατηγορία των PC συνολικά έχει επαναφέρει σε άνοδο.

Αυτό που κάνουν λάθος, δε, είναι ολοφάνερο στα μάτια όλων: ένα... έργο που το έχουμε ξαναδεί πριν από επίσης ενάμισι χρόνο. Όταν το iPad/iPad 2 κυκλοφορούσε από την Apple σε τιμή €499-€699 για τα μοντέλα Wi-Fi (έχοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του... 95% πρακτικά τότε!), εταιρείες όπως οι Samsung και Motorola κυκλοφορούσαν tablet βασισμένα σε Android, τα οποία και κατώτερο λειτουργικό είχαν, και πολύ μικρότερη γκάμα εφαρμογών, και... κατά €100-€200 υψηλότερη τιμή (!!!). Κανείς δεν απορούσε για το γεγονός ότι οι πωλήσεις τους ήταν ασθενικές στην καλύτερη περίπτωση. Και δεν είναι να απορεί που ακριβώς το ίδιο συμβαίνει τώρα με τα Ultrabooks και το MacBook Air.

Το όλο "κίνημα" των Ultrabooks υποτίθεται πως θα ήταν η απάντηση της Intel και της Microsoft στα πρώτα, πανέμορφα αλλά αδύναμα, MacBook Air: μία γενιά laptop με το παρόμοια υπέροχο design, πολύ μικρό βάρος και μεγάλη αυτονομία, αλλά αρκετή ισχύ για όλα όσα έχουμε συνηθίσει να κάνουμε με ένα φορητό PC. Τα Ultrabooks ήλθαν, έφτασαν πολύ κοντά στο να προσφέρουν ακριβώς όσα υπόσχονταν, αλλά... κατάφεραν να κινούνται σε ζώνες κόστους όχι μόνο υψηλότερες των MacBook Air, αλλά υψηλότερες αυτών όπου προτίθεται να κινηθεί η μεγάλη πλειοψηφία του καταναλωτικού κοινού. Κανένα Ultrabook δεν κοστίζει κάτω από €500 και κανένα από τα αξιόλογα Ultrabooks με Windows 7 δεν κοστίζει κάτω από €1000. Και, σωστά, ο καταναλωτής αναρωτιέται: "Ε, αν είναι να δώσω πάνω από χιλιάρικο για λεπτό κι ελαφρύ laptop, δεν αγοράζω και το MacBook Air...;". Το οποίο μετά την πρόσφατη ανανέωσή του είναι πολύ καλό, εξ ου και οι χαμηλές πωλήσεις των Ultrabooks με Windows 7.

Το κόστος λοιπόν είναι ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο, για πολλοστή φορά, η αγορά των PC αποτυγχάνει στο στόχο της: σύμφωνα με αναλυτές και εταιρείες αξιολόγησης επενδύσεων, ενώ οι Intel, Microsoft και οι κατασκευαστές Ultrabooks ήθελαν η συγκεκριμένη κατηγορία να αντιστοιχεί φέτος στο 10% των συνολικών πωλήσεων PC, μέχρι και τον περασμένο μήνα το ποσοστό αυτό δεν είχε αγγίξει το 5%. Η "δικαιολογία" της επιβράδυνσης πωλήσεων PC γενικά, εν όψει των Windows 8, ευσταθεί σε μικρό μόνο βαθμό: η Microsoft το είχε προβλέψει και φροντίσει με το πρόγραμμα εξαιρετικά προσιτής αναβάθμισης όλων των PC με Windows 7, σε Windows 8. Όχι. Η τιμή πώλησης είναι το πρόβλημα. Αν αυτό δεν ισχύει, πώς οι πωλήσεις των MacBook Air παραμένουν υγιέστατες;

Όλες οι εμπλεκόμενες εταιρείες ελπίζουν πως ο Οκτώβριος, μήνας κατά τον οποίο θα αρχίσουν να πωλούνται τα πρώτα Ultrabooks "νέας κοπής" με τα Windows 8 προεγκατεστημένα, θα σηματοδοτήσει ανάκαμψη για τις πωλήσεις της συνομοταξίας αυτής. Και, αν κρίνει κανείς από τα πειραματικά μοντέλα που επιδείχθηκαν στην πρόσφατη έκθεση της IFA στο Βερολίνο, κανείς επίσης δεν μπορεί να κατηγορήσει τους κατασκευαστές πως δεν προσπαθούν να προσφέρουν διαφορετικής συλλογιστικής και σχεδιασμού από τα McaBook Air μοντέλα. Όμως είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι κανείς από αυτούς στην έκθεση δεν ανακοίνωσε τιμές για Ultrabook. Και αυτός είναι ο παράγοντας-κλειδί: με ή χωρίς Windows 8, με ή χωρίς ποιοτικές υλοποιήσεις, αν τα Ultrabooks δεν ανταγωνιστούν ευθέως τα MacBook Air στην τιμή πώλησης, εμπορικά θα παραμείνουν "κομπάρσοι". Θα έχουμε ανατροπές... εγκαίρως; Ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner