Από το PlayStation2 στο PlayStation3 πλησιάζουμε στη... σύγχρονη Ιστορία των οικιακών συστημάτων της Sony, βέβαια - και την πρώτη αληθινή "παραφωνία" στην πορεία τους, έστω κι αν ήταν χρονικά περιορισμένη. Η αλήθεια είναι πως για την "παραφωνία" έφταιγε πρωτίστως η Sony: το πανίσχυρο, υπερφιλόδοξο (σε βαθμό αλαζονείας) και δύσκολο στον προγραμματισμό PS3 κυκλοφόρησε το 2007 χωρίς αρκετά games, χωρίς κανέναν φανερό "must" τίτλο, σε υψηλή τιμή και με Δικτυακή υποστήριξη που είχε πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει έως ότου αγγίξει την ωριμότητα του ανταγωνισμού (Xbox Live). Τα τρία χρόνια που ακολούθησαν διόρθωσαν τα πάντα: η Sony σταδιακά μείωσε την τιμή πώλησης του PS3, βελτίωσε το PlayStation Network θεαματικά, προσέφερε το PS Plus (και το βελτίωσε επίσης θεαματικά), εμπλούτισε την γκάμα των λειτουργιών του συστήματος με πολλές αναβαθμίσεις... όμως είχε ήδη δώσει την ευκαιρία στο Xbox 360 της Microsoft να "περάσει μπροστά", να αξιοποιήσει τον online χαρακτήρα του και, για πρώτη φορά μετά από μια δεκαπενταετία "βασιλείας", να αμφισβητήσει την ηγετική θέση των PlayStation.
Τα games άργησαν λίγο, όμως ήλθαν: τα LittleBigPlanet, Uncharted, Heavy Rain, Journey και The Last of Us επαναπροσδιόρισαν το είδος των προσδοκιών που όλοι οι παίκτες είχαν από τις αντίστοιχες κατηγορίες ως τότε. Οι διάδοχοί τους ήταν εξελικτικοί και οι επεκτάσεις τους εμπορικές, όμως το PS3 κατάφερε να συγκεντρώσει αρκετά μεγάλο αριθμό από ποιοτικά games ώστε να μην στερήσει επιλογές από μία ευρύτατη γκάμα καταναλωτών. Η λειτουργία του ως Blu-ray player αρχικά (δεύτερες... ευχαριστίες από το Hollywood) και η τεχνική του υπεροχή έναντι του Xbox 360 στη συνέχεια βοήθησαν, τουλάχιστον πιο πολύ από το PlayStation Move (το οποίο δεν "άνθισε" όσο ίσως τού άξιζε), στην "επιστροφή" του PS3 σε θέση περίοπτη. Αυτό και το Xbox 360 τελικά "τερμάτισαν" πέρυσι στο ίδιο περίπου επίπεδο από πλευράς εγκατεστημένης βάσης παγκοσμίως (85 εκατομμύρια συστήματα), παρά το προβάδισμα το αρχικό του δεύτερου. Το PS3, ωστόσο, πλήγωσε για πολύ καιρό τη Sony οικονομικά και, δικαιολογημένα, δεν θεωρείται το highlight της συνολικής πορείας των PlayStation. Κι ας έχουμε πάρα, πάρα πολλές συναρπαστικές αναμνήσεις από αυτό.
Η ανάγκη για καλύτερα προετοιμασμένο διάδοχο του PS3 δεν εκφράστηκε στη Sony μόνο με το PS4 - είχε εκφραστεί νωρίτερα με τον διάδοχο του PSP, το PlayStation Vita. Το κεφάλαιο αυτό της ιστορίας των PlayStation ακόμη γράφεται, βέβαια, μετά από 2.5 χρόνια πορείας στην αγορά όμως είναι πιθανώς ασφαλές να υποθέσει κανείς πως το PS Vita δεν θα σημειώσει την εμπορική επιτυχία των οικιακών PlayStation, ίσως όχι και του PSP. Αυτή τη φορά δεν ευθύνονται τα φορητά συστήματα της Nintendo, που αντιμετωπίζουν τα δικά τους μεγάλα προβλήματα, αλλά η στροφή του ενδιαφέροντος όλων για games σε "πανταχού παρούσες" συσκευές όπως τα smartphones και τα tablets. To PS Vita παραμένει καλύτερα διαμορφωμένο για "games που απευθύνονται σε αφοσιωμένους gamers" και σίγουρα το ισχυρότερο φορητό σύστημα αυτού του είδους, όμως χρειάζονται πλέον περισσότερα πράγματα για να σημειώσει μία συσκευή όπως αυτή μεγάλη εμπορική επιτυχία. Δεν είναι τυχαίο πως όσοι το έχουν, το λατρεύουν... αλλά πολλοί απ' όσους δεν το έχουν, δεν το σκέφτονται καν: τα games που "θα αφήσουν τους πάντες με το στόμα ανοιχτό" και θα τους παρακινήσουν να αγοράσουν ένα PS Vita απλώς δεν είναι εφικτό να κοστίζουν €0.79. Με ό,τι αυτό σημαίνει.