
Χωρίς να προξενεί έκπληξη σε κανέναν πλέον, αλλά με τρόπο που αξίζει αναφοράς, το PlayStation5 άγγιξε ακόμη ένα κομβικό σημείο στην εμπορική του πορεία πρόσφατα: σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα της Sony, το PS5 σημείωσε πωλήσεις άνω των 2.5 εκατομμυρίων συστημάτων μέσα στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, ξεπερνώντας συνολικά τα 80 εκατομμύρια παγκοσμίως. Με αυτόν τον ρυθμό, είτε στο τέλος του οικονομικού της έτους (31/3), είτε στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2026 η εγκατεστημένη βάση του PlayStation5 θα αγγίξει τα 100 εκ. συστήματα (με... άνεση μάλιστα αν η φημολογία σχετικά με την συνεργασία Sony-Rockstar στο GTA VI του Μαΐου αποδειχθεί αληθής).
Με δεδομένο πάντως το γεγονός ότι μέσα στον περασμένο Δεκέμβριο το PS5 είχε αγγίξει τα 75 εκ. συστήματα διάθεσης στην αγορά (όχι ακόμη πώλησης σε τελικούς καταναλωτές) - η Sony θα πρέπει να είναι ούτως ή άλλως ικανοποιημένη από τις επιδόσεις του στο πρώτο μισό του 2025 - ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως ο μόνος "μεγάλος" αποκλειστικός τίτλος γι' αυτό μέσα στο διάστημα αυτό ήταν το Death Stranding 2 του Ιουνίου.
Η σταθερά καλή εμπορική πορεία του PS5 είναι φανερό ότι έρχεται ως αποτέλεσμα της απόλυτης επικράτησής του στην αγορά των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας, καθώς τα Xbox δεν προσφέρουν εδώ και πολύ καιρί πλέον ουσιαστικό ανταγωνισμό σε κανένα επίπεδο. Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι τα PS5/PS5 Pro ακολουθούν από πολύ κοντά την καμπύλη πωλήσεων των PS4/PS4 Pro στην δική τους διαδρομή στην αγορά, παρ΄ ότι η τιμή των νεότερων συστημάτων είτε δεν έχει στην ουσία μειωθεί (PS5) είτε είναι σημαντικά υψηλότερη (PS5 Pro).

Η επιτυχία της Sony δείχνει ακόμη μεγαλύτερη αν σκεφτεί κανείς πως το PS5 αντιμετώπιζε προβλήματα διαθεσιμότητας για 2.5 χρόνια σχεδόν - κάτι που σημαίνει πως, από την στιγμή που μπορούσε να το αποκτήσει οποιοσδήποτε, οι πωλήσεις του στην πραγματικότητα ξεπέρασαν σε ρυθμό αυτές του PS4, ώστε τα δύο συστήματα να βρίσκονται τώρα στο ίδιο περίπου επίπεδο στο ίδιο αντίστοιχο χρονικό σημείο.
Αυξημένες πωλήσεις games, άνοδος του PlayStation Plus, κυριαρχία των ψηφιακών αντιτύπων
Ως αποτέλεσμα της επικράτησης της Sony στην αγορά των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας, οι πωλήσεις games - των PS5 και PS4 μαζί - άγγιξαν τα 66 εκατομμύρια αντίτυπα στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, αυξημένα κατά 12 εκατομμύρια σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Μόνο 7 εκ. αντίτυπα από τα 66 αφορούσαν σε παραγωγές της ίδιας της Sony, όμως, κάτι λογικό έως έναν βαθμό αλλά και ένας τομέας στον οποίο ο ιαπωνικός κολοσσός θα πρέπει σαφέστατα να δώσει περισσότερο βάρος μελλοντικά.

Αναμενόμενο ήταν επίσης το γεγονός οι πιο πολλές πωλήσεις games να αντιστοιχούσαν σε ψηφιακά αντίτυπα, όμως το ποσοστό (80%) είναι πλέον συντριπτικό και είναι σχεδόν βέβαιο πως δρομολογεί αλλαγές. Είναι πάρα πολύ πιθανό, για παράδειγμα, το PlayStation6 να μην ενσωματώνει οδηγό οπτικών μέσων και είτε να τον προσφέρει ως προαιρετική επιλογή περιφερειακού που μπορεί να προστεθεί αργότερα (όπως κάνουν τώρα τα PS5 Digital Edition και PS5 Pro) είτε... καθόλου (το χειρότερο σενάριο). Θέλουμε να πιστεύουμε πως, για λόγους διατήρησης συμβατότητας με τα games των PS5 και PS4 που έχουν ήδη οι παίκτες στην βιβλιοθήκη τους αν μη τί άλλο, η Sony θα επιλέξει την πρώτη προσέγγιση.
Αξιοσημείωτο ήταν το γεγονός ότι ενώ ο αριθμός των ενεργών χρηστών του PlayStation Network εμφανίστηκε κατά τι μειωμένος σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2025 (κοντά στα 123 εκ. καταναλωτές), τα έσοδα της Sony από την συνδρομητική υπηρεσία PlayStation Plus άγγιξαν τα 1.2 δις δολάρια, ενώ το πρόσθετο περιεχόμενο για τα games των PlayStation (όπως οι μικροαγορές και τα πακέτα DLC) απέφερε στην Sony πάνω από 2 δις δολάρια, και τα δύο αυξημένα σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Αυτός είναι κατά βάση ο λόγος για τον οποίο το τμήμα Game & Network Services της Sony κατόρθωσε να πλησιάσει τα 6.5 δις δολάρια σε έσοδα μέσα στο συγκεκριμένο τρίμηνο, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 8.3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό. Οι υπηρεσίες εξελίσσονται γοργά στην ίσως σημαντικότερη πηγή εσόδων για εταιρείες όπως η Sony, γεγονός που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο είδος των αλλαγών που προανήγγειλε ο ιαπωνικός κολοσσός.
Έρχονται αλλαγές στρατηγικής από την Sony όσον αφορά στο PlayStation
Ως σημαντική κρίνεται μία δήλωση που έκανε ο Sadahiko Hayakawa, αντιπρόεδρος της Sony, για τα πλάνα της αναφορικά με το PlayStation. Το στέλεχος της εταιρείας, ερωτηθείς στην ενημέρωση μετόχων σχετικά με την επόμενη γενιά των δημοφιλών συστημάτων ψυχαγωγίας της, απάντησε πως "σε αυτήν την αγορά θέλουμε να απομακρυνθούμε από το εμπορικό μοντέλο που θέτει στο επίκεντρό του τις συσκευές και να μεταβούμε σε ένα που εστιάζει περισσότερο στις υπηρεσίες, την κοινότητα των παικτών και την ενασχόλησή τους με την πλατφόρμα μας συνολικά".

Αυτή η προσέγγιση συνάδει με διαρροές πληροφοριών που θέλουν το PlayStation6 αφενός να προσφέρεται σε δύο "εκδοχές", μία οικιακή και μία φορητή, αφετέρου να προσφέρεται σε κόστος όσο το δυνατόν περισσότερο προσιτό σε όσο το δυνατόν πιο πολλούς καταναλωτές. Με άλλα λόγια - βάσει του πώς κύλησε αυτή η γενιά συστημάτων για gaming και το παρόν οικονομικό κλίμα - η Sony είναι... "ψυχολογικά προετοιμασμένη" να μην περιμένει ιδιαίτερα έσοδα από την πώληση των συστημάτων της αυτών καθ' αυτών, αλλά να προσπαθεί να έχει όσο το δυνατόν πιο πολλά έσοδα από το περιεχόμενο και τις υπηρεσίες που στηρίζονται σε αυτά. Είναι μία στρατηγική που, αν επιτύχει, εξασφαλίζει σταθερά, περισσότερο προβλέψιμα κέρδη και ενέχει μικρότερο ρίσκο για την Sony (κάτι που επιθυμούν και οι επενδυτές της).
Τα παραπάνω, ωστόσο, δεν σημαίνουν πως βασικοί πυλώνες στην εμπορική πολιτική της Sony - όπως η δημιουργία νέων games υψηλού επιπέδου και η διατήρηση της αποκλειστικότητάς τους στα PlayStation - θα αλλάξουν μέσα στην επόμενη πενταετία ή και δεκαετία. Ο ιαπωνικός κολοσσός αναμένεται ν' ακολουθήσει σε γενικές γραμμές την παρούσα του προσέγγιση, διαθέτοντας τις παραγωγές του σε PC στην πλειοψηφία των περιπτώσεων με "χρονοκαθυστέρηση" και σε άλλα φορμά - όπως τα Xbox ή τα Switch - αν και όταν αυτό έχει νόημα, επίσης με σημαντική "χρονοκαθυστέρηση".
Ο λόγος; Πολύ απλά, αυτό το μοντέλο δείχνει να τής αποφέρει τα περισσότερα οφέλη σε όλα τα επίπεδα - εξαιρούμενης μιας πολύ μεγάλης ανατροπής, φυσικά, όμως η κατάσταση της αγοράς και η θέση του PlayStation σ' αυτήν δεν δείχνει να χρειάζεται κάτι τέτοιο πριν από το... 2030. Ε, μετά, βλέπουμε!