banner

E3 2013: Sony-Microsoft, 1-0

Με... αυτογκόλ, μεν, αλλά πόση σημασία έχει;

Η... οπαδική προσέγγιση στην αγορά της τεχνολογίας είναι τόσο χρήσιμη όσο το αλεξίπτωτο στα ψάρια, γι' αυτό και ούτε την υιοθετούμε ούτε την ανεχόμαστε στο Αθηνόραμα Digital - δεν συμβαίνει το ίδιο και με την "αθλητική" προσέγγιση όμως, η οποία με άνεση μπορεί να αποδώσει στη σύγκρουση των PS4 και Xbox One στην Ε3 2013 το χαρακτηρισμό του "ντέρμπι". Και στο συγκεκριμένο ντέρμπι, όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, το αποτέλεσμα ανάμεσα στις Sony και Microsoft ήταν εν πολλοίς προκαθορισμένο από τις επιλογές τους. Όχι τόσο επειδή η ιαπωνική εταιρεία "μπήκε στο γήπεδο" καλύτερα προετοιμασμένη απαραίτητα. Πολύ περισσότερο επειδή, τελικά, ήταν η Microsoft αυτή που είχε... σημειώσει το αυτογκόλ από τ' αποδυτήρια!

Γινόμαστε συγκεκριμένοι: προς το Los Angeles και την φετινή Ε3, οι Sony και Microsoft πέταξαν με διαφορετικό "αέρα". Η πρώτη είχε κάνει την αποκάλυψη όλων σχεδόν των σημαντικών πραγμάτων που αφορούν στο PS4 από το Φλεβάρη, είχε δηλώσει κατ' επανάληψη πως θα επικεντρωθεί στους gamers και αυτό που περιμέναμε ήταν (α) να το αποδείξει με τίτλους και (β) να δείξει στον κόσμο το περίβλημα του νέου οικιακού PlayStation. Για τη Μicrosoft τα πράγματα ήταν διαφορετικά: είχε ήδη αντιμετωπίσει αρνητική κριτική για το σχεδιασμό του Xbox One, για το σύστημα ψηφιακής προστασίας και διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων στα games του, καθώς και για την αδικαιολόγητα μεγάλη έμφαση σε πράγματα που δεν έχουν καμία σημασία για το αρχικό του κοινό, όπως το τηλεοπτικό πρόγραμμα. Όλοι φυσικά περιμέναμε να ακούσουμε και τις τιμές πώλησης των δύο καινούργιων αυτών προτάσεων.

Τί χρειαζόταν να κάνει, λοιπόν, η Microsoft για να επαναφέρει τις ισορροπίες; Να δείξει πολλά και αληθινά ενδιαφέροντα games, να εξηγήσει τα θετικά του νέου συστήματος ψηφιακής προστασίας στο Xbox One - γιατί υπάρχουν και αυτά - και να αποδείξει πως αντιλαμβάνεται το... προφανές: ότι ναι μεν το όραμά της να είναι αυτό της "καθολικής ψυχαγωγίας", αλλά ότι δεν έχει νόημα να το "πουλήσει" τώρα αυτό. Οι άνθρωποι που θα αγοράσουν το Xbox One μέσα στους πρώτους 18 μήνες είναι αυτοί που στήριξαν και ώθησαν στη σημερινή του θέση το Xbox 360: οι αφοσιωμένοι gamers. Αυτοί... δεν κάνουν Skype με τη γιαγιά την ώρα που παίζουν, δεν "τουϊτάρουν" την ώρα που παίζουν, δεν ενδιαφέρονται για το πόσο ήλθε το ματς Bulls-Mavericks στο ράγκμπι την ώρα που θέτουν σε λειτουργία το Xbox One. Καλώς τα κάνει όλα αυτά το νέο Xbox, αφορούν όμως ένα σύστημα 3 ετών και κόστους €299 όλα αυτά. Ένα σύστημα ευρείας κατανάλωσης. Όχι ένα που κοστίζει €500 και χρειάζεται τους hardcore gamers.

Αντ' αυτού τί έκανε η Microsoft; Επέδειξε μεν μια σειρά από games, αλλά ελάχιστα από αυτά αληθινά ενδιαφέροντα, από αυτά πανελάχιστα αποκλειστικά. Στη συνέντευξη Τύπου δεν έκανε καμία αναφορά στο ψηφιακό σύστημα προστασίας - ενώ όλοι ανεξαιρέτως περιμέναμε την επίσημη θέση της και συγκεκριμένα στοιχεία για το θέμα, η αμερικανική εταιρεία θεώρησε σκόπιμο να το "κρύψει κάτω από το χαλί" - και δεν έδωσε ιδιαίτερη βάση στο πιο "ζωντανό" αυτή τη στιγμή τμήμα της παγκόσμιας παραγωγής games, τους ανεξάρτητους δημιουργούς (indies). Έδειξε το πρόσωπο μιας εταιρείας που υπεκφεύγει, δεν ενδιαφέρεται για το τί ζητά το κοινό της και ενεργεί με σκοπό μόνο τα κέρδη, τίποτε άλλο. Αυτό ισχύει σε έναν βαθμό για... όλες τις πολυεθνικές, σαφώς. Όμως δεν είναι το προφίλ που θέλεις να έχεις απέναντι στον ανταγωνισμό σου, με το κλίμα ήδη αρνητικό προς εσένα. Η επικοινωνιακή ανεπάρκεια της Microsoft εδώ, ενδέχεται - αρχικά τουλάχιστον - να τής κοστίσει. Σίγουρα σε χρόνο, αν όχι σε (πρόσθετο) χρήμα.

Δικαιολογημένα, λοιπόν, η Sony είναι "χαμηλών τόνων" όσον αφορά στη "νίκη" που πήρε: πολύ απλά, δεν ήταν δική της αυτή. Ήταν κατά βάση "αυτογκόλ" της Microsoft. Το μόνο που χρειάστηκε να κάνει η ιαπωνική εταιρεία ήταν να βεβαιώσει πως δεν θα κάνει αυτά που η αμερικανική είπε πως θα κάνει, να εμφανίσει ένα καλύτερο αισθητικά παρουσιαστικό για το σύστημά της από αυτό του Xbox One και να εκπλήξει πολλούς με τα $100/€100 λιγότερα που θα κοστίζει η δική της πρόταση... και αυτό ήταν. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, το δημοψήφισμα του Amazon.com σχετικά με το ποιό σύστημα εκ των δύο - το PS4 ή το Xbox One - σκοπεύουν να αγοράσουν, βρίσκεται στο συντριπτικό 34.000 και 1800 (!) αντίστοιχα. Το αποτέλεσμα είναι αυτό. Έχει σημασία αν έγινε με "αυτογκόλ" ή όχι; Μπορεί να έχει, μπορεί και να μην έχει καμία απολύτως. Όταν το Νοέμβριο τα δύο συστήματα έλθουν σε σύγκρουση στα ράφια των καταστημάτων, πάντως, αν αυτό το κλίμα αντικαθρεπτιστεί σε πωλήσεις, όλοι θα γνωρίζουμε από πού ξεκίνησε. Και τα υπόλοιπα, όπως πάντοτε, θα τα δείξει ο χρόνος.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner