Η μεγαλύτερη έκθεση για την αγορά των video games, η Ε3, βρίσκεται πια λιγότερο από μια βδομάδα μακριά και στο πλαίσιό της θα γίνει μεγάλος αριθμός ανακοινώσεων για τίτλους που θα κυκλοφορήσουν για όλα τα φορμά μέσα στο επόμενο 18μηνο. Εκπλήξεις πολλές δεν αναμένονται (και οι όποιες λίγες δεν θα είναι μεγάλες), ενώ στον τομέα του hardware ειδικά δεν αναμένεται... οποιαδήποτε: το Xbox One X είναι πολύ πρόσφατο για να έχει διάδοχο (και τα σχέδια της Microsoft τα μελλοντικά παραμένουν ασαφή), το Switch συνεχίζει σταθερά την καλή του πορεία (και αν βγει νέα έκδοσή του θα είναι για να παρεμποδίσει την αναπαραγωγή κλεψίτυπων αντιτύπων games του), ενώ το PlayStation4... τί;
Η Sony έχει εδώ και κάποιες μέρες επιβεβαιώσει πως στο πλαίσιο της Ε3 2018 θα επικεντρωθεί στα games και μόνο, πως δεν θα κάνει δηλαδή οποιαδήποτε ανακοίνωση σχετική με νέα συσκευή. Ο ιαπωνικός κολοσσός, άλλωστε, για την αποκάλυψη τόσο του PS4 όσο και για του PS4 Pro προτίμησε να διοργανώσει ξεχωριστές εκδηλώσεις - και τις δύο στην Νέα Υόρκη, Φεβρουάριο και Σεπτέμβριο αντίστοιχα - και αναμένουμε πως για το όποιο επόμενο PlayStation θα επιλέξει να κάνει το ίδιο. Το Xbox One X, εξάλλου, δεν σημειώνει σε καμία περίπτωση την εμπορική επιτυχία που θα ωθούσε την Sony να φέρει στην αγορά ένα PS4 Ultra ως αντιπρόταση και κίνηση επανάκτησης του "θρόνου" των υψηλότερων επιδόσεων στην κατηγορία των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας.
Αυτά ήταν τα δεδομένα και με αυτά σχηματίζαμε την εικόνα της Ε3 2018 και του υπολοίπου 2018... αλλά πριν από μερικές ημέρες μία συνέντευξη του νέου διευθύνοντα συμβούλου της Sony Computer Entertainment, του Tsuyoshi Kodera, στην Wall Street Journal έφερε νέες πιθανότητες στο προσκήνιο. O Kodera στην συνέντευξη αυτή έκανε δύο πράγματα: (α) δήλωσε πως η Sony "θα χρησιμοποιήσει τα επόμενα τρία χρόνια ως προετοιμασίας, έτσι ώστε να στοχεύσουμε ακόμη υψηλότερα στη συνέχεια" και (β) ρητά δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η Sony να μην εγκαταλείψει την κατηγορία των φορητών συσκευών ψυχαγωγίας, παρά την εμπορική αποτυχία του PS Vita και παρά την κατηγορηματικά αντίθετη θέση του προκατόχου του για το ίδιο ζήτημα. Και οι δύο θέσεις είναι σημαντικές - τόσο για δυο ξεχωριστά θέματα, όσο και εν δυνάμει... για το ίδιο θέμα!
Εξηγούμε: αν και ο Kodera δεν εννοούσε με την πρώτη του δήλωση, όπως λανθασμένα... συμπέραναν άλλα μέσα ενημέρωσης, πως το PlayStation5 θα κυκλοφορήσει στην αγορά το 2021 - οκτώ χρόνια διαδρομής στην αγορά με το ίδιο σύστημα ως το καλύτερο που έχεις να επιδείξεις είναι πάρα πολλά για την Sony - ήταν επίσης φανερό πως ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός των Ιαπώνων δεν προβλέπει την επόμενη γενιά οικιακού PlayStation για π.χ. το 2019. Με την δεύτερη δήλωσή του, δε, ο Kodera αναγνωρίζει στην Nintendo την επιτυχία του Switch ως δίκαιη και, έμμεσα, ίσως την πιθανότητα να ενδιέφερε και την Sony η προοπτική ενός υβριδικού συστήματος ηλεκτρονικής διασκέδασης. Παρά την δρομολογημένη συνταξιοδότηση του PS Vita, με δεδομένο το γεγονός ότι η Sony δεν έχει κατορθώσει να αποκτήσει σοβαρή παρουσία στα mobile games με κινητά ή tablet ένα εξειδικευμένο φορητό σύστημα παραμένει ανάμεσα στις επιλογές που εξετάζονται για το μέλλον.
Και σε αυτό το σημείο τα πράγματα αρχίζουν ν' αποκτούν ενδιαφέρον. Ένα PlayStation5 σε τυπικό μέγεθος και κόστος, με ισχύ κατά πολύ μεγαλύτερη από αυτήν του Xbox One X, η Sony θεωρητικά θα μπορεί να το προσφέρει στο τέταρτο τρίμηνο του 2020 - αυτή είναι η επικρατέστερη θεωρία αυτή τη στιγμή, βάσει του πού βρίσκεται και η AMD με τους δικούς της κεντρικούς επεξεργαστές και υποσυστήματα γραφικών από πλευράς μαζικής κατασκευής. Θα ήταν ωστόσο αυτό αρκετό, ένα απλώς πάρα πολύ ισχυρό PS5 δηλαδή, για να κάνει η Sony το "άλμα ψηλότερα" στο οποίο αναφέρθηκε ο Kodera; Η απάντηση είναι: πιθανότατα όχι. Κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό αν η όποια τέτοια διάδοχη συσκευή απευθυνόταν σε πολύ μεγαλύτερο, ευρύτερο κοινό... και ο μόνος τρόπος να καταφέρει κάτι τέτοιο, θα ήταν ν' απευθυνθεί τόσο σ' εκείνους που ενδιαφέρονται για ένα οικιακό σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης, όσο και σ' όσους ενδιαφέρονται για ένα φορητό.
Αρχικά μπορεί να μην φαίνεται πως είναι το είδους της προσέγγισης που θ' ακολουθούσε η Sony εύκολα μετά από την τόσο μεγάλη επιτυχία του PS4, όσο το σκέφτεται όμως κανείς τόσο περισσότερο νόημα έχει. Στο Web συζητείται ήδη εκτενώς από τεχνικής πλευράς η βασική ιδέα του Switch, προσαρμοσμένη στα δεδομένα ενός PlayStation: ένα φορητό σύστημα ισχυρό αρκετά για να αποδώσει λεπτομερή games σε οθόνη π.χ. ανάλυσης 1080p, το οποίο συνδεδεμένο σε ειδικό περιφερειακό αυξάνει την ισχύ του αρκετά ώστε να προσφέρει τα ίδια ή άλλα games σε ανάλυση εικόνας 4Κ. Το 2020 μία τέτοια συσκευή θα είναι υλοποιήσιμη, προσφέροντας αξιοπρεπή αυτονομία σε φορητή λειτουργία και δυνατότητες επαρκείς σε "σταθερή" λειτουργία ώστε να προσφέρει τα εντυπωσιακά, στον τομέα των γραφικών, games που δείχνουν να ενδιαφέρουν τους οικιακούς παίκτες σήμερα.
Φυσικά όλα αυτά κινούνται, για την ώρα, σε αμιγώς θεωρητικό επίπεδο. Ίσως η Sony όντως σχεδιάζει ένα "κλασικής συλλογιστικής" PS5 με σκοπό να το κυκλοφορήσει το 2021 (στην οποία περίπτωση μπορεί να έχει νόημα και το σενάριο του PS4 Ultra to 2019) και να αποπειραθεί - ξανά - απλώς να "περάσει" με κάποιο τρόπο το brand του PlayStation στα smartphones. Ίσως η Sony όντως σχεδιάζει ένα αυτόνομο φορητό σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης α λα Vita αλλά αναζητά ή έχει βρει κάποιον ενδιαφέροντα τρόπο να το "συνδέσει" ή "συνδυάσει" με το επόμενο οικιακό PlayStation (κάποιον διαφορετικό από αυτόν του Vita με το PS4 δηλαδή). Ίσως, όμως, ένα ισχυρό υβριδικό PlayStation να είναι όντως ο τρόπος που τα στελέχη της Sony θα επιχειρήσουν το 2021 να ωθήσουν στο επόμενο επίπεδο το gaming, αξιοποιώντας την άνοδο των δικτύων 5G και την εξάπλωση των οικιακών συνδέσεων υπερυψηλών ταχυτήτων που τότε θα συμπίπτουν χρονικά. Αν κάτι τέτοιο ισχύει, τότε σε λίγες μέρες στο Los Angeles... "όλο και κάτι θ' ακουστεί" - και σε αυτήν την περίπτωση θα επανέλθουμε για τον σχετικό σχολιασμό. Για να δούμε!