Μπορεί τόσο η Sony όσο και η Microsoft να μην δείχνουν διατεθειμένες να αποκαλύψουν στην έκθεση της Ε3 τον Ιούνιο τα σχέδιά τους για τους διαδόχους των PS3 και Xbox 360 αντίστοιχα, όμως η... μηχανή της φημολογίας "ανέβασε ταχύτητες τις τελευταίες ημέρες στο Web. Όλες οι πληροφορίες είναι φυσικά ανεπιβεβαίωτες και κάθε τί που ακούγεται μέσα από διαρροές "κοντά στα κέντρα αποφάσεων" των εταιρειών αυτών, έστω και με "ιστορικό αξιοπιστίας" από το παρελθόν, μπορεί να απέχει πάρα πολύ από το τί θα δούμε τελικά. Έστω και με τα παραπάνω ως δεδομένα, μία φήμη συγκεκριμένη δείχνει τόσο πιθανή, όσο και ενδιαφέρουσα - και με τη δυναμική ν' αλλάξει τις ισορροπίες όχι μόνο στον "επόμενο γύρο" αντιπαράθεσης ανάμεσα στη Sony και τη Microsoft, αλλά και στην αγορά του gaming γενικότερα.
Πρόκειται για τη φημολογία που αναφέρεται στα βασικά υποσυστήματα του PlayStation4. Σύμφωνα με πηγές που ισχυρίζονται ότι παρακολουθούν τις σχετικές επιλογές της Sony, και το δρόμο της προς τον διάδοχο του PS3, εδώ και 2 χρόνια, το επόμενο οικιακό PlayStation δεν θα χρησιμοποιεί υποσυστήματα ειδικής, "εξωτικής" σχεδίασης. Η Sony, υπογραμμίζουν, δεν θα παρουσιάσει και αξιοποιήσει π.χ. εντελώς νέο επεξεργαστή, όπως συνέβη στην περίπτωση του πανίσχυρου Cell του PS3. Αντιθέτως, σκοπεύει να χρησιμοποιήσει κεντρικό επεξεργαστή της AMD, αρχιτεκτονικής X86 - όπως δηλαδή αυτούς που μπορεί να βρει κανείς σε πάρα πολλά PC σήμερα - και υποσύστημα γραφικών πάλι της AMD, της σειράς 7000, όπως οι Radeon 7950 που παρουσιάσαμε πρόσφατα.
Η συγκεκριμένη φήμη έχει, κατά τη γνώμη μας, νόημα και λογική βάση για πολλούς λόγους. Πρώτος: τα μεγάλα κεφάλαια που επένδυσε η Sony επί Ken Kutaragi για την ανάπτυξη του Cell, είμαστε έτοιμοι να στοιχηματίσουμε πως δεν προτίθεται να τα επενδύσει ξανά. Ο Cell είναι μεν ισχυρότατος, αλλά - όπως αποδείχθηκε - όχι σε τέτοιο βαθμό ώστε να προσφέρει στο PS3 το είδος του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που θα του χάριζε τη μεγαλύτερη πελατειακή βάση. Ναι, υπάρχουν κάποια games στο PS3 - κυρίως της Sony και κάποιων μικρών ανεξάρτητων εταιρειών για να είμαστε ειλικρινείς - στα οποία οι δυνατότητες του Cell φαίνονται, όμως στην πλειοψηφία των τίτλων του οι διαφορές με τους αντίστοιχους π.χ. του Xbox 360 είναι μικρές, ακριβώς επειδή οι εκδότριες εταιρείες δεν προτίθενται να καταβάλλουν την έξτρα προσπάθεια για βελτιστοποίηση του κώδικα στο κάθε φορμά.
Δεύτερος λόγος: το κόστος. Δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό στην επόμενη γενιά συστημάτων ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας το κοινό να "είναι ΟΚ" με τιμές λιανικής πώλησης της τάξης των €500 ή €600, όπως συνέβη στην αρχική περίοδο κυκλοφορίας του PS3. Η Sony θα είναι σε θέση να προσφέρει ένα περισσότερο προσιτό σύστημα αν μπορεί να κάνει οικονομίες κλίμακος στην κατασκευή του - κι αυτό είναι σαφέστατα εφικτό αν χρησιμοποιηθούν υποσυστήματα προσωπικών υπολογιστών, που παράγονται σε πολύ μεγάλες ποσότητες από μία μεγάλη γκάμα κατασκευαστών, αντί για υποσυστήματα που παράγονται για ένα μόνο προϊόν (όπως συνέβη τελικά με τον Cell). Οι εμπορικές συμφωνίες που μπορεί να κάνει η Sony στην πρώτη περίπτωση δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που μπορεί να κάνει στη δεύτερη.
Τρίτος και σημαντικότερος λόγος: το "όλο πακέτο". Η προτίμηση των καταναλωτών σε ένα σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης αντί για κάποιο άλλο, είναι πολύ πιθανό ότι δεν θα βασίζεται πλέον (μόνο) στα τεχνικά χαρακτηριστικά του καθενός. Ναι, αυτά έχουν σημασία, αλλά πολύ μεγάλη σημασία πια έχουν πολλά άλλα πράγματα: οι Δικτυακές υπηρεσίες που στηρίζουν κάθε σύστημα, το περιβάλλον χειρισμού και οι τρόποι χειρισμού, οι πρόσθετες λειτουργίες τους, ακόμη και στοιχεία όπως το μέγεθος και το βάρος τους, η κατανάλωση ρεύματος και ο οικολογικός τους χαρακτήρας. Το ισχυρότερο, ακριβότερο hardware δεν θα εξασφαλίσει από μόνο του την προτίμηση του κοινού σε καμία περίπτωση πλέον.
Η Sony όλα αυτά τα γνωρίζει - κάποια ήταν πολύτιμα μαθήματα από την πορεία του PS3 - και έχουμε την αίσθηση ότι ο Kaz Hirai, ο νέος πρόεδρος της ιαπωνικής εταιρείας, είναι το είδος του ανθρώπου που θα αποφύγει να επαναλάβει λάθη του παρελθόντος. Η προφανής συνέπεια όλων των παραπάνω θα ήταν ένα καλύτερα μελετημένο, φθηνότερο PlayStation4 βέβαια, αλλά και κάτι άλλο: το "γεφύρωμα", επιτέλους, του χάσματος ανάμεσα στα PC games και τα PlayStation games, αν το επόμενο σύστημα της Sony όντως αξιοποιεί υποσυστήματα PC. Μετά από χρόνια, τα games του δεύτερου δεν θα μεταφέρονταν με τρόπο κακό στους Η/Υ, ενώ οι δεύτεροι παράλληλα θα διατηρούσαν και τα τεχνολογικά πλεονεκτήματά τους. Όνειρο... εαρινής νυχτός; Ελπίζουμε, ειλικρινά, πως όχι!