Ήταν κάτι που, για να είμαστε ειλικρινείς, από πολύ νωρίς φοβόμασταν για το νέο προϊόν της Nintendo, το 3DS. Το είχαμε υποψιαστεί από την ημέρα που έγινε γνωστό πως το νέο φορητό σύστημα έχει ρυθμιστικό που κάνει περισσότερο ή λιγότερο αντιληπτό το "βάθος" των 3D γραφικών, με επιλογή να τα καταστήσει και... τελείως 2D. Το είχαμε θεωρήσει ένα μέτρο προληπτικό εκ μέρους της Nintendo, ώστε να είναι νομικά και τυπικά κατοχυρωμένη απέναντι σε εκείνο το ποσοστό του κοινού που θα είχε π.χ. πονοκεφάλους, ζαλάδες ή πόνους στα μάτια παίζοντας πολλές ώρες σε 3D. Όμως είναι άκρως απογοητευτικό να διαπιστώνουμε - ελάχιστες μέρες πριν αποκτήσουμε επιτέλους το 3DS - ότι οι γενικότεροι, πιο σοβαροί φόβοι μας για το όλο θέμα είναι πολύ πιθανό ν' αποδειχθούν αληθινοί. Φόβοι που, εν τέλει, θέτουν υπό αμφισβήτηση το λόγο... ύπαρξης της συσκευής αυτής καθ' αυτής, αν επιβεβαιωθούν και πρακτικά. Εξηγούμε.
Η στερεοσκοπική εικόνα μπορεί να είναι όντως εντυπωσιακή, ειδικά σε μεγάλες διαγωνίους, και η χρήση της - θεωρητικά - μπορεί να προσφέρει νέες προσεγγίσεις στην αναπαράσταση χώρων, χαρακτήρων κλπ. τόσο στις ταινίες, όσο και στα games. Δύο προβλήματα, ωστόσο, σχετικά με την εικόνα 3D είναι υπαρκτά κι επιβεβαιωμένα. Πρώτο: ένα ποσοστό των ανθρώπων που εκτίθενται σε αυτήν δεν μπορεί να προσαρμόσει εύκολα την όρασή του στο εφέ 3D και, στη συνέχεια, την όρασή του στον... κανονικό γύρω κόσμο, αφού έχει παρακολουθήσει 3D εικόνα. Δεύτερο: ένα άλλο ποσοστό του κοινού - οι επιστήμονες διαφωνούν για το ποσοστό αλλά ο μέσος όρος του κινείται στο 7%-8% περίπου - δεν μπορεί να διακρίνει καθόλου το εφέ της εικόνας 3D, είτε με γυαλιά είτε χωρίς. Δεν ζαλίζεται ή κάτι τέτοιο. Απλώς δεν διακρίνει "όγκο" και "βάθος" καθόλου.
Το Νintendo 3DS είναι το πρώτο σύστημα που προσφέρει 3D εικόνα χωρίς γυαλιά και σε φορητή μορφή. Ποιά είναι η θέση, όμως, της εταιρείας του Kyoto απέναντι στο κοινό που έχει πρόβλημα ή αδυνατεί να αξιοποιήσει τη στερεοσκοπική απεικόνιση; Σε συνέντευξή του στο Wired, ο διευθυντής παραγωγής του 3DS, ο Hideki Konno, επιβεβαίωσε πως η Nintendo έχει αποφασίσει να μην επιβάλλει με κανέναν τρόπο τη χρήση της εικόνας 3D στα games του νέου της συστήματος. Για την ακρίβεια, η ίδια αποστασιοποιείται από την πρακτική της αποκλειστικής ή υποχρεωτικής χρήσης στερεοσκοπικής εικόνας στους δικούς της τίτλους: ο,τιδήποτε προβάλλεται σε 3D, θα μπορεί να προβάλλεται και σε 2D. Και... κακά τα ψέματα: όποια πρακτική υιοθετήσει η Nintendo σε αυτό το θέμα, θα υιοθετήσουν αργά ή γρήγορα και οι ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής games για 3DS.
Ποιά είναι η άμεση συνέπεια αυτής της θέσης που παίρνει η Nintendo απέναντι στην εικόνα 3D; Η εξής απλή: στο 3DS, τα στερεοσκοπικά γραφικά γίνονται... προαιρετικά. Τα games του θα είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε είτε σε δύο, είτε σε τρεις διαστάσεις να προβάλλονται, να παίζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Να μην παίζουν τα γραφικά 3D κανέναν ρόλο στο gameplay, το πώς παίζεται δηλαδή ο κάθε τίτλος του 3DS. Και, φυσιολογικά, αναρωτιόμαστε: αν ούτε η Nintendo ούτε οι ανεξάρτητες εταιρείες προτίθενται να προσφέρουν games έτσι σχεδιασμένα ώστε να αξιοποιούν το "βάθος" της εικόνας 3D - αν δηλαδή τα games παραμείνουν ουσιαστικά 2D και η τρίτη διάσταση είναι εκεί για εφέ και τίποτε περισσότερο - τότε... προς τι όλος ο θόρυβος για τα στερεοσκοπικά γραφικά; Αν όχι για εντυπωσιασμό και μόνο;
Οι δημοσιογράφοι του Ars Technica, σχολιάζοντας την συνέντευξη του Hideki Konno, έκαναν έναν - σκληρό μα εύστοχο - παραλληλισμό. Το να προωθεί η Nintendo το 3DS αλλά να υπογραμμίζει ότι όλα της τα games θα παίζονται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο σε 2D, είναι πρακτικά το ίδιο με το να... προωθούσε το Wii αλλά να υπογράμμιζε ότι όλα του τα games θα παίζονται με τον ίδιο τρόπο και με joypad! Η ίδια η εταιρεία ταυτόχρονα προωθεί και... υπονομεύει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο οποίο στηρίζει όλο το προϊόν της. Και δεν μπορούμε να μη δηλώσουμε απογοητευμένοι από τη θέση της αυτή, κι ας συνεχίζουμε να έχουμε την πρόθεση αγοράς ενός 3DS. Ας ελπίσουμε ότι κάποια τρίτη ανεξάρτητη εταιρεία θα... "τολμήσει" να μην ακολουθήσει το παράδειγμα της Nintendo και θα αναπτύξει κάποιον τίτλο που θα παίζεται λαμβάνοντας στα υπόψιν και την τρίτη διάσταση στους μηχανισμούς του gameplay του. Ειδάλλως αυτό ακριβώς που ήθελε να αποφύγει η ιαπωνική εταιρεία, να χαρακτηριστούν δηλαδή τα στερεοσκοπικά γραφικά του 3DS "φτηνό τρυκ", εν τέλει θα συμβεί. Και θα είναι, για όλους μας, κρίμα.