Καθώς οι μήνες από το εμπορικό ξεκίνημα του WiiU το Νοέμβρη περνούν - και όσο περισσότερο απομακρυνόμαστε από εκείνο το χρονικό σημείο, τόσο οι πωλήσεις του μειώνονται - οι φωνές που εκφράζουν ανησυχία, απογοήτευση, έως και θυμό για τις επιλογές της Nintendo, πληθαίνουν. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα καινούργιο φορμά προβληματίζει στην αρχική περίοδο της παρουσίας του στην αγορά, βέβαια, όμως είναι η πρώτη φορά που στο ερώτημα "τί μπορεί να γίνει για να επανέλθει το WiiU σε θετική τροχιά;", οι απαντήσεις δεν βρίσκονται εύκολα. Και με τις συγκυρίες να είναι αυτές που είναι - τόσο αναφορικά με τον ανταγωνισμό, όσο και με την γενικότερη οικονομική κατάσταση που επικρατεί - δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται (σοβαρά πλέον) αν η Nintendo έχει όντως θέση στο τοπίο της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας. Και αν, για να έχει, δεν θα χρειαστεί να αλλάξει πάρα πολλά πράγματα στον τρόπο λειτουργίας της.
Στη διαπίστωση αυτή δεν φτάνει κανείς μόνο ρίχνοντας μια ματιά στα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα που η Nintendo ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες. Ναι, είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που η ιαπωνική εταιρεία σημειώνει απώλειες εσόδων και κερδών. Ναι, "έπεσε έξω" στις προβλέψεις της (τις οποίες είχε ήδη "χαμηλώσει" δύο φορές) σε σημαντικό βαθμό. Ναι, τα WiiU που έχει μέχρι στιγμής κατορθώσει να πουλήσει μόλις και ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια, τη στιγμή που είχε ως αρχικό στόχο τα 5.5 έως το τέλος Μαρτίου. Ναι, η δυσαρέσκεια όσων το έχουν αποκτήσει για τα πάμπολλα προβλήματα και περιορισμούς που έχει το WiiU ως σύστημα, είναι έκδηλη και πανταχού παρούσα στο Web. Ναι, τα games που θα επεδείκνυαν τί το ενδιαφέρον έχει να προσφέρει η χρήση του ιδιότυπου χειριστηρίου του, δεν φαίνονται ακόμη στον ορίζοντα. Όλα αυτά είναι, προφανώς, αρνητικά που επηρεάζουν την εικόνα του προϊόντος και εμπορικά. Το πρόβλημα όμως βρίσκεται κατά βάση αλλού.
Το πρόβλημα είναι πως κανείς δεν ασχολείται με το WiiU.
Το διαπιστώνεις όχι μόνο μιλώντας με φίλους και γνωστούς, όχι μόνο συζητώντας με συναδέλφους, όχι μόνο ρωτώντας τους πωλητές στα καταστήματα, όχι μόνο διαβάζοντας την αρθρογραφία τη σχετική στο Web. Σε όλα τα προαναφερθέντα πλαίσια το WiiU είτε απουσιάζει, είτε αποδίδεται με χρώματα μελανά για διάφορους λόγους - αλλά δεν το διαπιστώνεις μόνο εκεί. Το διαπιστώνεις περισσότερο γλαφυρά στη... σιωπή ακόμη κι εκείνων που δηλώνουν απροκάλυπτα fanboys της Nintendo: το WiiU έχει αποτύχει να τούς ενθουσιάσει. Κι αν ο διάδοχος του Wii δεν έχει "στο πλευρό του" τουλάχιστον τους ήδη "ταγμένους", τότε... τί να περιμένει οποιοσδήποτε από το ευρύτερο κοινό, που πρέπει πλέον να πειστεί πως οποιοδήποτε σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης - όχι μόνο το WiiU - αξίζει τη σχετική χρηματική επένδυση;
Εύλογα λοιπόν όλο πιο περισσότερο ακούγεται η άποψη εκείνων που θεωρούν την παρούσα θέση της Nintendo επικίνδυνη - και την καμπή που διανύει με το WiiU, κρίσιμη. Αρχικά, το διάστημα του ενός έτους που είχει "δικό του" το WiiU ως προβάδισμα απέναντι στα PS4/Nextbox φαινόταν αρκετό για να αποκτήσει το σύστημα της ιαπωνικής εταιρείας "ρυθμό", τα πράγματα ωστόσο δείχνουν πως το χρονικό αυτό πλεονέκτημα έχει ήδη χαθεί. Η αγορά ασχολείται πολύ περισσότερο με τα επόμενα συστήματα της Sony και της Μicrosoft, παρά με ένα σύστημα τεχνολογικά κατώτερό τους, το οποίο έχει (α) αποτύχει να καταστήσει σαφές τί νέο ή/και ενδιαφέρον έχει να προσφέρει στην ηλεκτρονική διασκέδαση (β) δεν προσφέρει για την ώρα κανένα λόγο να αγοραστεί, ούτε καν ως "μελλοντική υπόσχεση".
Οι λόγοι, για το πιστό κοινό της Nintendo τουλάχιστον, κάποια στιγμή θα έλθουν με τη μορφή games που αξιοποιούν τους διάσημους χαρακτήρες της ιαπωνικής εταιρείας. Δεν αμφιβάλλουμε ότι αρκετά από αυτά τα games θα είναι ποιοτικά, όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση αρκετή η συνεισφορά της Nintendo από μόνη της - και οι ανεξάρτητες εταιρείες δημιουργίας τίτλων έχουν πρακτικά εγκαταλείψει το WiiU, κρίνοντας πως ούτε η τεχνολογία του βοηθά, ούτε η εγκατεστημένη του βάση είναι αρκετή. Το καλύτερο σενάριο που προκύπτει από αυτήν την κατάσταση: το WiiU θα σημειώνει τα επόμενα χρόνια μέτριες πωλήσεις με θεαματικές "αναλαμπές" (spikes) κάθε φορά που κυκλοφορεί κάποιο Mario, Zelda ή Metroid. Το χειρότερο; Κάποια εκατομμύρια ακόμη καταναλωτών θα αγοράσουν το WiiU έως ότου όλα τα... fanboys της ιαπωνικής εταιρείας είναι κάτοχοί του, και στη συνέχεια όλη η υπόλοιπη αγορά θα το αγνοήσει επιδεικτικά. Ό,τι συνέβη με το Gamecube, δηλαδή, στο παρελθόν.
Δεν νομίζουμε να υπάρχει άνθρωπος που αγαπά τα video games ως μορφή ψυχαγωγίας, ο οποίος θα ήθελε να δει τη Nintendo σε αυτή τη θέση. Η παρουσία της στην αγορά είναι θετική και θεμιτή, ακόμη και ως πηγή έμπνευσης και μόνο: όλες οι εταιρείες δημιουργίας games εμπνέονται απ' όλες τις άλλες και συλλογικά το επίπεδο του gaming με αυτόν τον τρόπο εξελίσσεται. Όμως η Nintendo έκανε πολλά και μεγάλα λάθη σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, επέδειξε αλαζονεία και άγνοια της αγοράς, δεν φρόντισε να διορθώσει τις αδυναμίες ετών (π.χ. την online υποδομή της) και πίστεψε πως η καλή συγκυρία της επιτυχίας του Wii θα ήταν αρκετή για να ωθήσει και τον διάδοχό του στην επιτυχία. Ολοφάνερα, δεν είναι. Και δεν πρόκειται για το είδος του προβλήματος που λύνεται μόνο με χρήματα: και η τιμή του WiiU να μειωθεί, αν το κοινό δεν κρίνει πως τού προσφέρει κάτι, απλώς δεν θα το αγοράσει. Συνυπολογίζοντας κανείς τον έντονο ανταγωνισμό που θα έχει από το Νοέμβρη από τα PlayStation4 και Nextbox, το WiiU χρειάζεται περίπου ένα... θαύμα για να ξεπεράσει το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει και να κάνει αποτελεσματική "επανεκκίνηση". Θα τα καταφέρει; Ίδωμεν!